آیا کارت گرافیک دست دوم بخریم؟

در چند سال گذشته به دلیل کمبود عرضه، مشکلات لجستیکی و تقاضای رونق ارزهای دیجیتال بازار خرید کارت گرافیک دست دوم به‌شدت کاهش یافته بود اما به‌دلیل وجود مشکل در بازار پردازنده‌های گرافیکی و سقوط ارزهای دیجیتال ماینترهای کارت گرافیکی سعی در تلاش هستند که سخت‌افزار خود را با یک قیمت مناسب بفروشند. این بدان معنا است که می‌توانید کارت گرافیک‌های جدیدی مانند کارت گرافیک انویدیا یا AMD را با یک قیمت ارزان‌تر خریداری کنید. با این‌حال خرید کارت گرافیک دست دوم به همین راحتی‌ها نیست و باید برخی از نکات را حتماً رعایت کنید. در این مطلب ما قصد داریم نکات مهمی که باید قبل از خرید یک کارت گرافیک دست دوم بدانید را در اختیارتان بگذاریم.

آیا کارت گرافیک دست دوم ارزش خرید دارد یا خیر ؟

یک کارت گرافیک دست دوم می‌تواند ارزش خرید داشته باشد، اگر در شرایط خوبی مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد موردنیاز شما را تأمین می‌کند و در حالت ایده‌آل نوعی گارانتی یا سیاست بازگشت نیز از طرف فروشنده ارائه می‌شود. با این حال برای خرید کارت گرافیک که مدت‌ها روی یک سیستم دیگر بوده است باید تحقیقات انجام دهید و در صورت امکان، کارت را قبل از خرید آزمایش کنید. اگرچه ما کارت‌های گرافیکی که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده شده‌اند را توصیه نمی‌کنیم؛ با این‌حال این نباید تنها نگرانی شما باشد، احتمال دارد همان کارت گرافیکی که برای ماینر استفاده شده، جوابگوی نیاز شما باشد.

​مقایسه کارت گرافیک دست دوم با نو از نظر کیفیت

برای خرید کارت گرافیک چه جدید و چه استفاده شده، هر دو باید با مادربورد، ، رم، CPU، منبع تغذیه، و اندازه کیس سازگاری داشته باشند. با این‌حال کارت‌های نو از فناوری‌ها و استانداردهای جدیدتر پشتیبانی می‌کنند که احتمال دارد در کارت گرافیک دست دوم نباشد.

میانگین طول عمر یک کارت گرافیک بسته به عوامل مختلفی مانند نوع عملکرد، اورکلاک، شرایط و محل نگه‌داری به‌عنوان مثال، دما، گرد‌و‌غبار) و… می‌تواند متفاوت باشد. با این‌حال، به‌طور متوسط، کارت‌های گرافیک تقریباً 4 تا 6 سال عمر می‌کنند. البته اگر کارت در شرایط خوبی نگه‌داری شود و عملکرد شدیدی با آن انجام نشود احتمال عمر و کیفیت بیشتر نیز است.

شرایط کارت گرافیک استفاده شده می‌تواند با توجه به عملکرد آن متفاوت باشد. بنابراین باید قبل از خرید هرگونه آسیب قابل مشاهده مانند سوختگی، پین‌های شکسته، سایش، وضعیت فن‌ها و… را بررسی کنید و در صورت امکان از فروشنده در مورد عملکرد قبلی کارت سوال بپرسید. شاید مهم‌ترین بخش خرید یک کارت گرافیک کارکرده همین باشد که از نظر کیفیت آن را بررسی کنید. با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Fur Mark و UNIGINE Superposition می‌توانید میزان افزایش دما کارت در برابر عملکرد موردنظرتان را بررسی کنید. در این تست صداهای غیرعادی و.. را نیز در نظر بگیرید.

آیا کارت گرافیک دست دوم بخریم

مقایسه کارت گرافیک دست دوم با نو از نظر سرعت و عملکرد

یکی از نکاتی که در هنگام خرید کارت گرافیک دست دوم باید در نظر بگیرید، مقایسه سرعت و عملکرد آن با دست دوم است. واقعیت این است که با گذشت زمان عملکرد کارت‌های گرافیکی تنزل پیدا می‌کند به‌ویژه اگر برای بازی یا کارهایی مانند ماینینگ استفاده شده باشد. با این‌حال اگر یک کارت گرافیک استفاده شده به‌خوبی نگه‌داری شود، می‌تواند عملکرد نسبتاً خوبی ارائه دهد.

علاوه بر این  کارت‌های گرافیک جدید اغلب مجهز به تکنولوژی‌های جدید هستند که می‌تواند باعث افزایش عملکرد بهتر در مقایسه با کارت‌های دست دوم شود. به‌عنوان مثال کارت‌های جدید و نو می‌توانند از استانداردهای جدیدتری برای عملکرد بازی استفاده کنند.

مقایسه کارت گرافیک دست دوم با نو از نظر قیمت

واقعیت این است که کارت‌های گرافیک نو نسبت به دست دوم همان‌طور که از کیفیت و عملکرد بالاتری برخوردار هستند، به همان میزان نیز گران‌تر خواهند بود. این در حالی است که کارت‌های گرافیک جدید معمولاً با گارانتی تولیدکننده عرضه می‌شوند که می‌تواند آرامش خاص و محافظت در برابر نقض یا مشکلات احتمالی را فراهم سازد. کارت‌های گرافیک دست دوم معمولاً ارزان‌تر هستند و گارانتی ندارند، اما ممکن است زمانی کوتاه برای تست عملکرد از طرف فروشنده به خریدار داده شود.

مدل های کارت گرافیک دست دوم که ارزش خرید دارند؟

مدل های زیادی از کارت گرافیک مانند کارت گرافیک انویدیا، رادئون و… در بازار هستند که قطعاً ارزش خرید کارت گرافیک دست دوم را دارند؛ برخی از مدل‌هایی که می‌توانید آن‌ها را با توجه به هدف‌تان در نظر بگیرید، عبارتند از

– GTX 680 NVIDIA GeForce

–  R9 280X AMD Radeon

– NVIDIA GeForce GTX 760

– Radeon RX 570 4GB

-Radeon 5500 XT 4GB یا GTX 1650 Super

خرید کارت گرافیک دست دوم برای گیم

برای خرید کارت گرافیک دست دوم برای گیم باید امتیازات بنچمارک را بررسی کنید. امتیازات بنچمارک می‌توانند مقایسه مفیدی از عملکرد نسبی کارت‌های گرافیک مختلف ارائه دهند. این امتیازات اغلب بر اساس آزمایش‌هایی است که نشان می‌دهد کارت در شرایط بازی چگونه عمل می‌کند. همچنین برای خرید کارت گرافیک دست دوم برای گیم چند نکته دیگر مهم است که عبارتند از:

– داده‌های FPS (فریم در ثانیه) برای بازی‌های موردنظرتان

– مقدار حافظه ویدئویی (VRAM) کارت با توجه به بازی (برای بازی‌های مدرن 4 گیگابایت است)

– سازگاری کارت گرافیک با اسلات مادربورد

– وضعیت فن کارت گرافیک و داغ نشدن در مدت اجرا بازی

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//