چگونه عملکرد کارت گرافیک را بهبود ببخشیم؟ 

هیچ چیز بهتر از راه اندازی یک رایانه قدرتمند نیست، اما باید مطمئن شوید که از قدرت ارائه شده، حداکثر استفاده را می‌برید. به‌‌طور پیش‌فرض، ممکن است در مواقع مهمی به خصوص هنگام بازی کردن، رایانه شما و بخش کارت گرافیک، آنگونه که انتظار دارید کارایی را به شما ارائه نکند.

اما نگران نباشید، چند ترفند آسان می‌تواند بهترین عملکرد را به ارمغان بیاورد. جدای از نصب جدیدترین درایورهای گرافیکی، نکات شگفت آور آسانی وجود دارد که میتوانید برای بهبود عملکرد کارت گرافیک خود از آن‌ها استفاده کنید. تا پایان این مقاله با ما همراه شوید زیرا در ادامه می‌خواهیم چند نکته مهم برای بهبود عملکرد کارت گرافیک را به شما بگوییم. 

1. حالت بازی را روشن کنید 

Window’s Game Mode یکی از سادهترین کارهایی است که میتوانید برای بهبود عملکرد کارت گرافیک انجام دهید. به ویندوز بگویید که یک گیمر هستید تا سیستم عامل را برای بهینه سازی عملکرد آماده کنید. برای این تنظیم، به آخرین نسخه ویندوز 11 (یا ویندوز 10) نیاز دارید. برای روشن کردن حالت بازی مراحل زیر را دنبال کنید: 

  1. دکمه Start را روی صفحه کلید خود فشار دهید و Game را تایپ کنید. 
  2. وقتی در بالای منوی Start ظاهر شد روی Game Mode Settings کلیک کنید.فعال کردن گیم مود در ویندوز
  3. روی دکمه Game mode کلیک کنید تا حالت بازی روشن شود.
    فعال کردن Game mode در ویندوز

2. زمان‌ بندی GPU با شتاب سخت‌ افزاری را روشن کنید 

با تجهیزات مناسب (یعنی GPU جدید و ویندوز 10/11) می‌توانید برنامه‌ریزی سخت ‌افزاری GPU را برای کاهش تأخیر و بهبود عملکرد فعال کنید. این راه‌حل توسط پردازنده‌های گرافیکی AMD و Nvidia پشتیبانی می‌شود و راه دیگری برای افزایش عملکرد در اختیار شما قرار می‌دهد. دو بخش برای این تنظیم تنظیم وجود دارد، اما انجام آن‌ها آسان است. در این مثال، ما از کارت گرافیک Nvidia استفاده میکنیم، اما مراحل مشابه برای AMD در دسترس است: 

  1. دکمه Start را فشار دهید و تنظیمات گرافیک را جستجو کنید.
    نحوه بهبود عملکرد کارت گرافیک
  2. سپس روی گزینه «Browse»، کلیک کنید.
    نحوه بهبود عملکرد کارت گرافیک
  3. بازی مورد نظر را انتخاب کنید.
    نحوه بهبود عملکرد کارت گرافیک
  4. روی گزینه Options کلیک کنید.
    نحوه بهبود عملکرد کارت گرافیک
  5. از بین موارد، عملکرد بالا یا high-performance را انتخاب کنید.
    نحوه بهبود عملکرد کارت گرافیک
  6. برای هر بازی که میخواهید حداکثر عملکرد را داشته باشید، این کار را تکرار کنید. 

3. مطمئن شوید که نرخ تازه سازی مناسبی را اجرا میکنید 

اگر می‌خواهید فشار کمتری روی کارت گرافیک خود اعمال کنید بهتر است نرخ تازه سازی را به درستی تنظیم کنید. ویندوز همیشه به طور پیش فرض از حداکثر نرخ تازه سازی استفاده نمیکند. بنابراین این تنظیم دیگری است که باید به صورت دستی تغییر دهید. دو راه برای انجام این کار وجود دارد، اولین راه از طریق تنظیمات صفحه نمایش ویندوز است: 

  1. بر روی دسکتاپ خود کلیک راست کرده و روی Display settings کلیک کنید.
    افزایش نرخ تازه سازی تصویر در ویندوز
  2. به پایین بروید تا «Advanced display settings» را ببینید؛ آن را انتخاب کنید.
    افزایش نرخ تازه سازی تصویر در ویندوز
  3. سپس در قسمت Refresh rate، حداکثر نرخ تازه سازی مانیتور خود را انتخاب کنید.
    افزایش نرخ تازه سازی تصویر در ویندوز

یا از کنترل پنل انویدیا استفاده کنید: 

  1. بر روی دسکتاپ خود کلیک راست کرده و روی کنترل پنل Nvidia کلیک کنید. 
  2. در زیر، گزینه Change resolution را پیدا کنید 
  3. از آنجا روی گزینه کشویی نرخ تازه سازی کلیک کنید و بالاترین تنظیم ممکن را انتخاب کنید. 

4. حالت Ultra-Low Latency Mode را روشن کنید 

برای به دست آوردن بهترین عملکرد، بازی‌هایی که بازی می‌کنید در حالت ایده‌آل باید از Nvidia Reflex پشتیبانی کنند. با این حال این موضوع باعث فشار بیشتر بر روی کارت گرافیک شما می‌شود. به همین خاطر اگر قصد دارید فشار کمتری روی کارت گرافیک خود اعمال کرده و عملکرد آن را بهبود ببخشید؛ می‌توانید با حالت تأخیر بسیار کم انویدیا، سیستم خود را تقویت کرده و تأخیر را کاهش دهید. این تنظیمات از طریق کنترل پنل Nvidia قابل دسترسی است: 

  1. روی دسکتاپ خود کلیک راست کرده و Nvidia Control Panel را کلیک کنید.
  2. در سمت چپ، تنظیمات سه بعدی را انتخاب کنید. 
  3. در قسمت Settings به پایین بروید و حالت تاخیر کم یا Low Latency Mode را پیدا کنید. سپس Ultra را از منوی کشویی روبرو انتخاب کنید. نحوه بهبود عملکرد کارت گرافیک
  4. در همین حین باید به کنترل پنل بگویید که حداکثر کارایی را نیز ترجیح دهد. کمی بیشتر به پایین اسکرول کنید، حالت مدیریت انرژی «power management mode» را بیابید و از منوی کشویی روبرو، گزینه «ترجیح حداکثر عملکرد یا prefer maximum performance» را انتخاب کنید.نحوه بهبود عملکرد کارت گرافیک

5. بازیها را با GeForce Experience بهینه کنید 

اگر از کارت گرافیک Nvidia استفاده می‌کنید و GeForce Experience را قبلا نصب نکرده‌اید، ارزش دانلود کردن آن را دارد. این ابزار نه تنها به شما امکان دانلود آسان درایورها و امکان فیلم برداری از بازی با Nvidia Shadowplay و Ansel را میدهد، بلکه به شما امکان میدهد عملکرد کارت گرافیک را به روشهای مختلف بهینه کنید.برنامه GeForce Experience

شما همچنین این فرصت را دارید که سیستم خود را برای یافتن بازیها اسکن کنید و سپس برای بهینه سازی همه بازیها کلیک کنید. همچنین می‌توانید با کلیک کردن روی دکمه و سپس کلیک کردن برای بهینه‌ سازی خودکار، به بازی‌های تازه اضافه شده به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید. 

6. استفاده از ویژگی‌های تجربی و تنظیم یا Experimental Features and tuning 

در Nvidia GeForce Experience، روی دکمه Settings کلیک کرده و روی General settings کلیک کنید. در آنجا گزینهای برای «فعال کردن ویژگیهای آزمایشی» یا Enable experimental features مشاهده خواهید کرد. آن را علامت بزنید و سپس با فشار دادن ALT+Z به تنظیمات مختلف دسترسی پیدا کنید.

با انتخاب گزینه overlay، یک دکمه در سمت راست با علامت «performance» ​​پیدا خواهید کرد، روی آن کلیک کنید و سپس به نوار کناری با تنظیمات مختلف نظارت بر عملکرد دسترسی خواهید داشت.بهبود عملکرد کارت گرافیک

بهبود عملکرد کارت گرافیک

تقریبا در نیمه راه، تنظیماتی را با علامت فعال کردن تنظیم خودکار یا enable automatic tuning پیدا خواهید کرد. تیک زدن این گزینه به Nvidia GeForce Experience اجازه میدهد، به طور خودکار کارت گرافیک شما را اورکلاک کند تا عملکرد بیشتری از آن به دست آورد. برای فعال کردن آن کلیک کنید، هشدار را بپذیرید و سپس منتظر نتایج اسکن باشید.

بهبود عملکرد کارت گرافیک7. کارت گرافیک خود را تمیز کنید 

اگر با انجام تمام مراحل بالا باز هم آنطور که باید نتوانستید عملکرد کارت گرافیک خود را بهبود ببخشید؛ شاید بهتر باشد که کامپیوتر خود و کارت گرافیک را تمیز کنید. اگر رایانه شما خیلی داغ است، ممکن است هم کارت گرافیک و هم CPU شما از نظر حرارتی درگیر باشند. این بدان معناست که آن‌ها به طور هوشمند مصرف برق را کاهش میدهند تا از سوختن قطعات شما جلوگیری کنند.

بنابراین ممکن است عملکرد کمتری از کارت گرافیک ببینید. یکی از راهها این است که به سادگی کامپیوتر خود را تمیز کنید. اگر به تعمیر و نگهداری اهمیت نمیدهید، گرد و غبار و کثیفی که روی ورودیهای هوا جمع میشود، میتوانند روی قطعات مهم کامپیوتر تاثیر منفی بگذارند. 

نحوه بهبود عملکرد کارت گرافیک

بنابراین بهتر است گرد و غبار یا پانلهای مشبک را از کیس خود جدا کرده و آن‌ها را تمیز کنید. اگر رایانه شما کمی قدمی شده، ممکن است به تعویض خمیر حرارتی خنک کننده پردازنده خود نیز فکر کنید و حتی ممکن است همین کار را برای کارت گرافیک خود نیز انجام دهید. اینها روشهای نسبتا ارزان برای بهبود عملکرد بدون صرف هزینه جدی برای ارتقاء قطعات هستند.

کلام آخر 

در این مقاله چندین نکته که می‌تواند باعث بهبود عملکرد کارت گرافیک شود را به شما گفتیم. وقتی که عملکرد کارت گرافیکمان را بهبود دهیم، واقعا یک دنیای جدید از تصاویر فوق‌العاده و تجربه‌های بصری باورنکردنی را تجربه خواهیم کرد. در این مسیر، از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی نظیر بهینه‌سازی نرم‌افزار و همچنین به‌روز رسانی درایورها بهره می‌بریم تا به بهترین نتیجه دست یابیم.

در نهایت امیدواریم که این نکات بتواند به شما کمک کند تا هنگام اجرای برنامه‌های گرافیکی هیچ گونه مشکلی را از سوی کارت گرافیک مشاهده نکنید. در ضمن بسیار خوشحال می‌شویم اگر نظرات، تجربیات و سوالات خود را با ما مطرح کنید؛ از همراهی شما سپاسگذاریم. 

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع pocket-lint.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//