رفع نویز خط تلفن + بررسی مهم‌ترین عوامل ایجاد نویز

آیا در هنگام مکالمات تلفنی خود، صداهایی مانند وزوز، جیغ کشیدن، ترکیدن، همهمه، شکستن اجسام و … را می‌شوید؟ اگر پاسختان مثبت است، خط تلفن شما نویز دارد و در اولین فرصت باید به دنبال رفع نویز خط تلفن منزل یا محل کار خود باشید.

یک خط تلفن نویز دار، می‌تواند مشکلات زیادی از قبیل مکالمات تلفنی دشوار و گاها غیر ممکن، اختلال در اینترنت‌هایی مانند DSL ( که از خط تلفن برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌کنند) و اخلال در عملکرد سایر دستگاه‌هایی که به خط تلفن وصل شده‌اند را ایجاد کند.

مهم‌ترین قدم برای رفع نویز خط تلفن پیدا کردن دلیل آن است. در ادامه این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک ابتدا به بررسی مهم‌ترین عواملی که می‌توانند منجر به ایجاد سر و صدا و اختلال در خطوط مخابرات شوند، می‌پردازیم و پس از آن، راه‌های رفع هرکدام را نیز معرفی خواهیم کرد.

دلایل ایجاد نویز در خطوط تلفن و روش رفع آن‌ها

برای حل مشکلی، ابتدا باید عامل ایحاد آن را شناسایی کنیم. اختلالاتی که در هنگام مکالمه با دستگاه‌های تلفن مشاهده می‌کنید، به یکی از دلایل زیر رخ می‌دهند:

بررسی دلایل ایجاد نویز

ایراد در سیم کشی

دلیل اصلی ایجاد نویز، سیم کشی معیوب است. بنا به دلایل مختلفی مانند اتصالات شل، از بین رفتن عایق خط تلفن توسط جانوران جونده و … ممکن است سیم کشی تلفن منرل یا محل کار شما خراب شده باشد.

اشکال در سیم‌کشی قطعا منجر به اختلالاتی در مکالمات تلفنی شما خواهد شد و مهم‌ترین نشانه آن، ایجاد نویز و سر و صدا است.

سیم کشی معیوب منجر به نویز خواهد شد

برای رفع این مشکل، باید با اداره مخابرات منظقه زندگی خود تماس گرفته و مشکل را مطرح نمایید. برای اطمینان از اینکه سیم‌کشی منزل یا محل کار شما معیوب است، می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

جلوی ورودی ساختمان، سیم ارتباطی خط تلفن خود را از سمت داخل ساختمان قطع کنید و یک گوشی تلفن را به دو سر سیمی که از سمت مخابرات آمده است متصل کنید. اگر نویز ادامه داشت، مشکل از سمت مخابرات است و باید به بخش پشتیبانی مخابرات منطقه خود مراجعه کنید تا مشکل را حل کنند.

آب و هوا

یکی دیگر از عوامل رایج در ایجاد نویز خط تلفن، آب و هوا و رطوبت است. باراش باران و به دنبال آن ایجاد رطوبت، می‌تواند بر روی کیفیت خطوط و سیگنال‌های آنالوگ مخابرات تاثیر منفی بگذارد و در نهایت منجر به ایجاد Noise شود. رعد و برق نیز، باعث ایجاد صداهای متناوب می‌شود و می‌تواند یکی دیگر از عوامل زمینه‌ساز اختلال در مکالمات تلفنی باشد.

تاثیرات آب و هوا بر روی نویز خطوط

نکته: در بسیاری از مواقع، نویزی که بر اساس آب و هوا به وجود می‌آید، با خشک شدن سیم‌ها و تمام شدن رطوبت، از بین می‌رود.

برای رفع این مشکل، باید سیم مخابرات از نظر آب خوردگی ( آسیب‌های ناشی از آب) بررسی شود. توصیه می‌کنیم برای این کار نیز، به اداره مخابرات منطقه خود مراجعه کنید. زیرا بررسی سیم‌ها توسط یک کارشناس، کار عاقلانه‌تری به نظر می‌رسد.

خوردگی

اگر خطوط تلفن با موادی مانند شوینده‌های بهداشتی، اسید، سفیدکننده‌ها و … تماس داشته باشند، دچار اتصال و خوردگی می‌شوند (در مواردی ممکن است به طور کامل آسیب دیده و از بین بروند) این اتصال، تاثیر خود را به صورت نویز نمایش می‌دهد.

تذکر: سیم‌های تلفنی که به صورت مناسب عایق‌بندی نشده‌اند، بسیار بیشتر در معرض اتصال و خوردگی قرار دارند. ضمن اینکه خطوط قدیمی مخابرات نیز به دلیل بالا رفتن عمر مصرفی آن‌ها، بیش از سیم‌های جدید، مستعد خرابی هستند.

زنگ زدگی نیز یکی دیگر از مواردی است که منجر به ایجاد نویز می‌شود. این اتفاق معمولا در نقاط انتهایی سیم‌کشی ( محل اتصال سیم به صفحات توزیع، جک‌های دیوار، رابط‌ها و … رخ می‌دهد. عامل اصلی این اتفاق، قرار گرفتن طولانی مدت سیم‌ها در معرض آب و هوا و رطوبت است.

تداخل الکتریکی

قرار گرفتن سیم‌های مخابرات در مجاورت سیم کشی برق ساختمان، می‌تواند منجر به تداخلاتی می‌شوند که در نهایت باعث ایجاد نویز می‌گردد. دقیقا به همین دلیل است که خطوط تلفن را جدا از سیم‌های برق می‌کشند.

تداخل الکتریکی

اگر در ساختمان منزل یا محل کار شما، سیم‌های تلفن و برق در کنار هم کشیده شده‌اند، برای رفع نویز خط تلفن ناچار به جابه‌جایی سیم‌ها و سیم‌کشی مجدد هستید.

نکته: اگر سیم‌کشی مجدد برای شما ممکن نیست، می‌تواند از فییلترهای مناسب برای رفع تداخل الکتریکی استفاده کنید. البته باید مراقب باشید که خطوط تلفن را تا حد ممکن، از سیم‌های برق دور کرده باشید.

ایستگاه‌های فرستنده امواج رادیویی نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل شناخته شده در ایجاد نویز بر روی خطوط تلفن مطرح است. اگر در نزدیکی محل زندگی شما، یکی از این ایستگاه‌ها قرار گرفته است، ممکن است برای مدت‌ها با نویزها دست و پنجه نرم کنید.

سایر دستگاه‌های متصل به خط تلفن

خطوط مخابرات امروزه تنها برای اتصال دستگاه تلفن مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. مودم‌های DSL ، کارت‌خوان‌ها، دستگاه‌های نمابر، همگی برای کار کردن، نیاز به اتصال به خط تلفن دارند. تجربه نشان داده که هر کدام از این دستگاه‌ها می‌توانند به نوعی باعث ایجاد نویز بر روی خط تلفن شوند.

مودم ها و ایجاد نویز در خطوط تلفن

نکته : اگر در حال استفاده از مودم DSL هستید، بهترین راه برای رفع نویز خط تلفن به کار بردن یک نویزگیر یا اسپیلیتر است. در صورتی که از وسایلی مانند کارت‌خوان یا فکس نیز استفاده می‌کنید، بهتر است در زمان مکالمات تلفنی، آن‌ها را قطع کنید.

خرابی سیم دستگاه تلفن

سیمی که دستگاه تلفن را به پریز مخابرات وصل می‌کند، ممکن است بر اثر گذشت زمان و افزایش عمر مصرفی، ساییده شود. این اتفاق نیز می‌تواند باعث ایجاد نویز شود. همچنین سیم‌های تلفن به اصطلاح حلقه‌ای نیز به دلیل اینکه زیاد کشیده می‌شوند، به مرور زمان کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و نویز ایجاد می‌کنند.

برای رفع این مشکل نیز می‌توانید از یک سیم تلفن دیگر استفاده کنید ( به عنوان مثال سیم همسایه خود را قرض بگیرید). اگر مشکل حل شد، نشان می‌دهد که ایراد را پیدا کرده‌اید. بنابراین برای رفع نویز خط تلفن تنها کافیست یک سیم دیگر بخرید.

کلام پایانی

مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، رایج‌ترین عوامل ایجاد نویز بر روی خط تلفن هستند. البته این اتفاق ممکن است به دلایل دیگری نیز رخ دهد، اما این عوامل، شایع‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.

اگر موارد بالا را به درستی و با دقت مطالعه کرده باشید، به احتمال زیاد می‌توانید دلیل ایجاد سر و صدا و اختلال بر روی خط تلفن خود را شناسایی کنید. پس از پیدا کردن علت این اتفاق، رفع نویز خط تلفن کار چندان سختی به نظر نخواهد رسید.

اگر شما نیز تجربه ایجاد نویز بر روی خط تلفن خود را داشته‌اید، لطفا علت ایجاد و روش حل کردن آن را در بخش نظرات همین مطلب، با ما و کاربران ایده آل تک در میان بگذارید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//