کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام با 7 روش کاربردی

اینستاگرام همیشه در صدر برنامه‌هایی است که باعث مصرف اینترنت و تمام شدن بسته‌ها می‌شود! این اپلیکیشن محبوب با صدها هزار عکس و ویدیو، می‌تواند تنها در چند ساعت، بخش زیادی از بسته داده خریداری شده شما را به باد بدهد!

از بارگذاری ویدیوها و تصاویر گرفته تا مشاهده استوری‌ها، این برنامه اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی محبوب، داده‌های بسیار بیشتری از آنچه فکر می‌کنید رل مصرف می‌کند. اما آیا راهی برای کم کردن اینترنت مصرف شده در زمان گشتن در اینستاگرام وجود دارد؟ خوشبختانه پاسخ این سوال مثبت است.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به بررسی انواع روش‌های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام بپردازیم. اگر شما هم از تمام شدن سریع‌تر از انتظار بسته‌های اینترنت خود ناراضی هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

چرا اینستاگرام اینترنت زیادی مصرف می‌کند؟

شبکه اجتماعی اینستاگرام در ظاهر یک برنامه کم‌مصرف به نظر می‌رسد؛ اما در حقیقت یکی از خوش‌اشتهاترین اپلیکیشن‌های نصب شده روی تلفن همراه شما است! به عنوان یک کاربر اینستاگرام باید بدانید که محتوای این برنامه تقریبا فقط عکس و فیلم و گیف است! (که بسیار بیشتر از محتواهای متنی وب‌سایت‌ها، اینترنت مصرف می‌کنند)

از طرفی دیگر، ویدیوهای اینستاگرام به صورت اتوماتیک در پس زمینه گوشی شما ذخیره می‌شوند تا بتوانید آن‌ها را در لحظه و بدون تاخیر، تماشا کنید. تقریبا هیچ راهی برای رفع این مشکل (دانلود نشدن خودکار ویدیوها) در اینستاگرام وجود ندارد.

این دو عامل در کنار هم سبب می‌شوند اپلیکیشن اینستاگرام بسیار بیشتر از سایر برنامه‌های روی تلفن همراه، اینترنت مصرف کند. بنابراین، شما باید به فکر پیدا کردن راه‌هایی باشید که تا حد امکان، این میزان مصرف را کمتر کنید.

7 روش برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

خب به بخش جالب این مقاله رسیدیم. بیشتر از این شما عزیزان را معطل نمی‌کنیم و مستقیما می‌رویم سراغ اصل قضیه: روش‌هایی برای کاهش مصرف اینستاگرام.

گزینه Preload را غیرفعال کنید

یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای کاهش مصرف داده‌ها در هنگام استفاده از اینستاگرام، غیرفعال کردن گزینه preload (پیش‌بارگذاری) است. انجام این کار، روند ساده‌ای دارد که در ادامه، به معرفی آن خواهیم پرداخت:

  • به بخش تنظیمات (Setting) حساب خود در اینستاگرام بروید.
  • در این قسمت به سمت پایین اسکرول کرده و گزینه “cellular data” را انتخاب کنید.
  • گزینه “useless data” را انتاب کنید.

حالت پیش بارگزاری را غیر فعال کنید

به این ترتیب، زمانی که از اینترنت همراه گوشی خود استفاده می‌کنید، سرعت بارگیری فیلم‌ها کمتر می‌شود. اما در شرایط استفاده از وای فای، سرعت به حالت اولیه باز می‌گردد.

یکی  از اتفاقاتی که بعد از غیرفعال کردن preload رخ می‌دهد، این است که تصاویر و ویدیوها با سرعت کمتری بارگذاری می‌شوند. با این‌حال نگران نباشید؛ زیرا همچنان می‌توانید از اینستاگرام لذت ببرید.

از وای فای بیشتر استفاده کنید

اینستاگرام یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سرگرم شدن و فراموش کردن گذشت زمان است. به عبارتی دیگر، زمانی که دراین شبکه اجتماعی گشت می‌زنید، متوجه جلو رفتن زمان و به همان نسبت، مصرف هرچه بیشتر اینترنت نمی‌شوید!

به همین دلیل، یکی از بهترین توصیه‌ها برای کاهش مصرف اینترنت، وصل شدن به وای فای، به جای استفاده از داده‌های همراه است. در صورت تمایل، می‌توانید در فرودگاه‌ها، فروشگاه‌های معتبر، کافی‌شاپ‌ها و … از Wi-Fi رایگان هم لذت ببرید. (البته به هر شبکه‌ای متصل نشوید)

تذکر: هرگز اجازه ندهید تلفن همراه شما به صورت خودکار، به وای فای‌های رایگان وصل شود. تنظیمات گوشی را به شکلی تغییر دهید که هر بار برای وصل شدن به یک شبکه جدید، نیاز به تایید از سمت شما باشد.

داده‌ها را در زمان استراحت خاموش کنید

قرار نیست داده‌های تلفن همراه شما همیشه روشن باشند. به عنوان مثال، وقتی که در حال خوردن ناهار، استراحت، دوش گرفتن و … هستید، چه لزومی دارد که اینترنت همراه شما روشن باشد؟ بد نیست بدانید که بسیاری از برنامه‌ها، در پس زمینه گوشی و بدون اجرا شدن هم داده‌های شما را مصرف می‌کنند.

داده ها را در زمان استراحت خاموش کنید

برنامه‌هایی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و … حتی در صورتی که اجرا نشوند هم می‌توانند اینترنت شما را مصرف کنند. بنابراین معقول‌ترین کار این است که در زمان‌های استراحت، به راحتی داده‌های همراه گوشی خود را خاموش کنید.

اعلان‌های خود را خاموش کنید

یکی دیگر از ایده‌های درخشان برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام، خاموش کردن اعلان‌های (نوتیفیکیشن‌ها) است. جالب است بدانید که هر نوتیفیکیشن که روی صفحه نمایش گوشی ظاهر می‌‎شود، بخش کوچکی از اینترنت شما را هدر می‌‌دهد.

وارد تنظمیات شده و نوتیفیکیشن‌های دریافتی از اینستاگرام را خاموش کنید. به این ترتیب، تا زمانی که اپلیکیشن این شبکه اجتماعی را باز نکنید، متوجه وضعیت دوستان، لایو گذاشتن آن‌ها، استوری‌ها، پست‌ها و … نمی‌‎شوید.

شاید در نگاه اول، خاموش کردن اعلان‌ها خیلی به مذاقتان خوش نیاید. اما کمی به هیجانی فکر کنید که با هر بار باز کردن اینستاگرام (این‌که از قبل نمی‌دانید چه اتفاقی رخ داده است) فکر کنید. شاید نظرتان عوض شد!

قابلیت Data Saver را فعال کنید

اینستاگرام دارای یک ذخیره کننده داده (data saver) داخلی است که می‌تواند در زمانی که حجم بسته اینترنت شما رو به تمام شدن است، به صورت اتوماتیک فعال شود. وقتی که این قابلیت روشن باشد، ویدیوها از قبل بارگذاری نمی‌شوند و در نتیجه، مصرف اینترنت هم کاهش پیدا می‌کند.

برای روشن کردن data saver در تلفن‌های همراه اندروید و iOS باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد اپلیکیشن اینستاگرام شده و روی منوی سه خطی (گوشه بالای سمت راست) ضربه بزنید.
  • اکنون وارد بخش تنظیمات یا همان Setting شوید. وارد بخش setting شوید
  • از قسمت Account روی گزینه Cellular Data Use ضربه بزنید. روی داده‌های سلولی ضربه بزنید
  • کلید کنار گزینه Data Saver را روشن کنید.

به این ترتیب، از این به بعد زمانی که حجم بسته اینترنت شما کم شود، اینستاگرام به صورت خودکار بارگذاری اتوماتیک ویدیوها را لغو می‌کند تا حجم کمتری از اینترنت مصرف شود.

از Instagram Lite استفاده کنید (فقط دستگاه‌های اندروید)

اینستاگرام هم مانند فیسبوک، یک نسخه سبک‌تر از برنامه‌ خود را ارائه می‌دهد. این نسخه که Instagram Lite نام دارد، فقط در دستگاه‌های اندروید قابل نصب است. اینستاگرام لایت برخی از ویژگی‌های نسخه اصلی را ندارد؛ اما سریع‌تر بارگیری می‌شود و داده‌های تلفن همراه کم‌تری را مصرف می‌کند.

برای دانلود و نصب نسخه لایت برنامه اینستاگرام در دستگاه‌های اندروید، روی لینک زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

این نسخه تمام ویژگی‌های اولیه اینستاگرام از جمله استوری‌ها، اکسپلور، Reels و … را ارئه می‌دهد. با این‌حال از برخی از قابلیت‌های پیشرفته از جمله انیمیشن‌ها، فیلترهای واقعیت افزوده و ویژگی لایو اینستاگرام پشتیبانی نمی‌کند.

قابلیت High-Resolution Media را غیر فعال کنید (فقط دستگاه‌های اندروید)

در بخش data saver که در قسمت‌های قبل به آن اشاره کردیم، اینستاگرام یک قابلیت دیگر برای غیرفعال کردن رسانه‌های با وضوح بالا را ارائه می‌دهد. البته توجه داشته باشید که این ویژگی فقط در سیستم عامل اندروید، قابل دسترسی است.

همانطور که از نامش مشخص است، high-resolution media کیفیت رسانه روی پلتفرم را کاهش می‌دهد تا مصرف داده‌ها را کاهش دهد. اگرچه ممکن است تصاویر و ویدیوها به وضوح و شفافیت قبل نباشند، اما مطمئن باشید که این قابلیت، تاثیر زیادی در کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام دارد.

برای غیر فعال کردن high-resolution media در دستگاه‌های اندروید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنید.
  • وارد پروفایل کاربری خود شده و از منوی سه خطی (گوشه بالای سمت راست)، گزینه Setting را انتخاب کنید.
  • از بخش Account روی Cellular Data Use ضربه بزنید. روی داده‌های سلولی ضربه بزنید
  • در این‌جا روی High-Resolution Media ضربه زده و گزینه WiFi Only را انتخاب کنید. گزینه فقط وای فای را انتخاب کنید

به این ترتیب، فیلم‌ها و تصاویر تنها زمانی با بالاترین کیفیت ممکن نمایش داده می‎شوند، که به یک شبکه وای فای متصل شده باشید. در زمان اتصال به داده‌های تلفن همراه، کیفیت این رسانه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

کلام آخر

اینستاگرام یکی از برنامه‌هایی است که اگر آن را به درستی مدیریت نکنید، می‌تواند بخش زیادی از بسته اینترنت تلفن همراه شما را مصرف کند! به همین دلیل، اگر از کاربران حرفه‌ای این شبکه اجتماعی هستید، باید با روش‌های کاهش مصرف داده آن هم آشنا باشید.

در این مقاله به بررسی روش‌های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

آیا می‌توان از مصرف زیاد اینترنت توسط اینستاگرام جلوگیری کرد؟

بله – خوشبختانه روش‌های متنوعی وجود دارند که به کمک آن‌ها، می‌توانید مصرف داده‌ها را در این شبکه اجتماعی کاهش دهید. ما در این مقاله، 7 روش کاربردی را معرفی کرده‌ایم.

چگونه دانلود شدن اتوماتیک ویدیوهای اینستاگرام را متوقف کنیم؟

متاسفانه راهی برای غیر فعال کردن همیشگی دانلود خودکار ویدیوها در اینستاگرام وجود ندارد. با این‌حال، می‌توانید با فعال کردن Data Saver، انجام این کار را زمانی که حجم بسته شما رو به پایان است، متوقف کنید.

3.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//