تلویزیون جدید شیائومی با رزولوشون 8k معرفی شد

اگر اتاق نشیمن بزرگ دارید و به نظرتان تلوزیون 40 اینچ، دیگر جوابگو نیست، خبر خوبی در راه است: به تازگی، شرکت شیائومی، از دو تلویزیون شیائومی جدید ۸۲ اینچی سری Mi Master رونمایی کرده است. تلویزیون 8k شیائومی mini led و تلویزیون 4k شیائومی LED، دو محصول جدید این شرکت هستند که با فناوری فایو جی (5G) ارائه شده‌اند.

در این مطلب از ایده‌آل تک، به بررسی مشخصات و قیمت تلویزیون 8k شیائومی و مقایسه آن‌ با محصول دیگر، یعنی تلویزیون 4k شیائومی می‌پردازیم. با ما همراه باشبد:

مشخصات کامل تلویزیون شیائومی Mini-LED

اولین محصول، تلویزیون 8K شیائومی Mini-LED با نمایشگر 82 اینچ، وضوح تصویر 8K و اتصال اینترنت 5G سری می مستر است. در جدول زیر به صورت کامل، به معرفی این تلویزیون زیبا و خوش ساخت از شرکت شیائومی میپردازیم:

مشخصات تلویزیون شیائومی 8k با نمایشگر مینی ال ای دی (mini-LED)
نوع نمایشگر فناوری مینی ال ای دی (mini-LED)
اندازه نمایشگر 82  اینچ
وضوح تصویر ایت کی (8K)
نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز
پوشش طیف رنگ 98% طیف رنگ DCI-P3
مودم داخلی فایو جی (5G)
مصرف برق 700 وات
پردازشگر نووآتک 72685 (Novatech)
رم 4 گیگابایت
حافظه داخلی 256 گیگابایت
خروجی 1-  کارت شبکه شرکت گیگابایت

 

2-  HDMI 2.1

قیمت در چین 49.999 یوآن – 7.327 دلار

بررسی کامل تلویزیون 8k شیائومی Mini-LED

مشخصات تلویزیون 8k شیائومی mini led

تلویزیون شیائومی، نام نسخه Extreme Commemorative را به خود اختصاص داده است. مشخصات اصلی تلویزیون 8k شیائومی، موارد زیر است:

  • وضوح تصویر 8K
  • نمایشگر بسیار باریک با فناوری مینی ال ای دی
  • سطح روشنایی 2000 نیت (NIT)
  • قابلیت نمایش 960 منطقه کنترل نور در صفحه

تلویزیون 8k شیائومی از نرخ تازه‌سازی 120 هرتز برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های این تلویزیون، فناوری تخمین حرکت، جبران حرکت (MEMC)، پوشش 98% طیف رنگ DCI-P3 و نرم افزار پخش فیلم و موسیقی داخلی است.

تلویزیون 8k شیائومی mini led، با تراشه پردازشگر نووآتک 72685 کار می‌کند. همچنین از یک رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی برخوردار است.

این تلوزیون هوشمند، با یک مودم داخلی وای فای و فناوری 5G به اینترنت متصل می‌شود. همچنین مجهز به درگاه کارت شبکه، ساخت شرکت گیگابایت و خروجی HDMI 2.1 برای اتصال به ایکس باکس یا پلی استیشن است.

قیمت تلویزیون 8k شیائومی Mini-LED

بدیهی است که یک تلوزیون هوشمند 82 اینچی با وضوح تصویر 8K و فناوری 5G ارزان به دست نمی‌آید. قیمت این تلوزیون هوشمند در چین 49.999 یوآن برابر 7.327 دلار آمریکا است.

به جز قیمت این نمایشگر، نکته حائز اهمیت دیگر اینکه، مینی ال ای دی ‌ها همانند تکنولوژی OLED، به علت حذف نور پس زمینه، کم مصرف‌تر هستند. با این وجود، به علت صفحه بزرگ 82 اینچی، مصرف برق این نمایشگر 700 وات است. در نتیجه، علاوه بر قیمت قابل توجه این تلوزیون، خریدار باید به فکر پرداخت قبض برق نیز باشد.

بررسی کامل تلویزیون 4k شیائومی

مشخصات تلوزیون هوشمند 82 اینچ شیائومی 4k

مدل دوم از سری می مستر که همزمان با تلویزیون 8k شیائومی رونمایی شد، تلویزیون 4k شیائومی است. این تلوزیون با وجود نمایشگر 82 اینچی، از قیمت بسیار مناسب‌تری برخوردار است.

مشخصات و قیمت تلوزیون‌ 4k شیائومی با نمایشگر ال ای دی
نوع نمایشگر ال ای دی (LED)
اندازه نمایشگر 82  اینچ
وضوح تصویر فور کی (4k)
نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز
پوشش طیف رنگ 93% طیف رنگ DCI-P3
مودم داخلی فایو جی (5G)
پردازشگر مدیا تک 9650 (MediaTek)
رم 4 گیگابایت
حافظه داخلی 60 گیگابایت
خروجی 1-  هاست یو اس بی

 

2-  HDMI 2.1

قیمت در چین 9.999 یوآن – 1.465 دلار

قیمت تلویزیون ال ای دی 4k شیائومی

مقایسه قیمت دو تلوزیون هوشمند 82 اینچ شیائومی 8k و 4k

شرکت شیائومی طبق سیاست معمول کاهش قیمت به نفع مصرف کننده عادی، تلویزیون 4k شیائومی را طوری طراحی کرده است که با قیمت ارزان‌تر، کیفیتی مناسب ارائه دهد.

با مقایسه این دو تلوزیون مشاهده می‌کنیم که تفاوت‌ها در نوع نمایشگر، وضوح تصویر، نوع تراشه، اندازه حافظه داخلی و پورت خروجی است که موجب این اختلاف قیمت چشمگیر 5.800 دلاری شده است. در واقع قیمت تلوزیون دوم، 5 برابر ارزان‌تر از تلوزیون نخست است.

با وجود این تفاوت‌ها، تلویزیون 4k شیائومی، هنوز محصولی درجه یک به شمار می‌آید و در مقابل هم رده‌های خود قیمت مناسبی دارد: 1.465 دلار.

مقایسه تلویزیون های 8K و 4K شیائومی

حال که به صورت مفصل، به معرفی این دو تلویزیون پرداختیم، وقت آن است که نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌‌های آنها نیز بیندازیم:

شباهت های تلویزیون 8k شیائومی با مدل 4k

همانند تلویزیون 8k شیائومی، مدل 4K نیز، دارای نمایشگر 82 اینچ و نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز است. هر دو تلوزیون، از اتصال اینترنت 5G بهره می‌برند. همچنین فناوری تخمین حرکت و جبران حرکت (MEMC) برای ارائه تصاویر صاف، در آن‌ها به کار رفته است. تلوزیون 4k شیائومی، مانند مدل 8k، دارای خروجی HDMI 2.1 است که می‌توان پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس را به آن متصل کرد.

از دیگر شباهت‌های این دو نمایشگر، رم 4 گیگابایتی برای تآمین سرعت پردازشگر است. یک مزیت‌ تلوزیون 4k شیائومی این است که روی آن، یک هاست یو اس بی (USB host )، برای اتصال موس و کیبورد نصب شده‌‎است. همچنین در طراحی آن، فناوری میوئی (MIUI) شیائومی برای تلوزیون نسخه 3.0، استفاده شده است.

MIUI برای تلوزیون نسخه 3.0، حالت‌های مختلف پخش تصویر و جلوه‌های انیمیشن پویا را ارائه می‌دهد. به گفته تیم مهندسی، این فناوری ممکن است فقط در تلوزیون‌های سری Xiaomi Master به‌کار رود.

تفاوت های تلویزیون 8k شیائومی با مدل 4k

تلویزیون شیائومی 4k دارای وضوح تصویر فور کی (4K)، برابر نصف وضوح تصویر تلویزیون 8k شیائومی است. در ساخت این نمایشگر، به جای تکنولوژی مینی ال ای دی، از LED استفاده شده است. فناوری مینی ال ای دی، گرچه مانند میکرو ال ای دی پیشرفته نیست، اما قدمی فراتر از تکنولوژی ال ای دی است. مهم‌ترین ویژگی آن، ایجاد کنتراست نور بالاتر در صفحه و مصرف برق بسیار پایین‌تر، نسبت به LED است. زیرا بیشتر برق مصرفی در LEDها صرف ایجاد نور پس زمینه می‌شود.

تلوزیون 4k شیائومی، پوشش 93 درصدی طیف رنگ DCI-P3 و سطح روشنایی هزار نیت (nit) دارد که هر دو مقدار نسبت به تلویزیون 8k شیائومی، کاهش یافته است. حافظه داخلی تلویزیون 4k شیائومی 60 گیگابایت است. در مقام مقایسه، این میزان حافظه داخلی، برابر است با یک چهارم حافظه داخلی تلویزیون 8k شیائومی که حافظه 250 گیگابایتی دارد.پ

جدول مقایسه تلویزیون های 8K و 4K

مشخصات تلوزیون 82 اینچ سری Mi Master – 8k تلوزیون 82 اینچ سری Mi Master – 4k
اندازه نمایشگر 82 اینچ 82 اینچ
نوع نمایشگر فناوری مینی ال ای دی (mini-LED) ال ای دی (LED)
وضوح تصویر 8k 4k
نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز 120 هرتز
مودم داخلی 5G 5G
پردازشگر نووآتک (Novatech) مدیا تک 9650 (MediaTek)
رم 4 گیگابایت 4 گیگابایت
حافظه داخلی 256 گیگابایت 60 گیگابایت
خروجی 1- کارت شبکه ساخت شرکت گیگابایت

 

2- HDMI 2.1

1- هاست یو اس بی (USB host )

 

2- HDMI 2.1

قیمت در چین 7.327 دلار 1.465 دلار

انتظار می رود عرضه به بازار این دو تلوزیون پیشرفته از 21 اکتبر آغاز شود. شرکت شیائومی، تاکنون در مورد صادرات این محصول در رسانه‌ها سخنی به میان نیاورده است. بنابراین، بعید به نظر می‌رسد که این شرکت، قصد داشته باشد زودتر از سال 2021 این دو نمایشگر عظیم را به دست مصرف‌ کننده‌های خارجی برساند.

سؤالات متداول

فناوری OLED چیست؟

OLED  مخفف کلمات(Organic Light Emitting Diode)  و به معنای دیودهای ارگانیکی ساطع‌کننده نور است. OLED می‌تواند برخلاف LED کاملاً باریک و انعطاف پذیر ساخته شود. با استفاده از این فناوری، نمایشگرهای بسیار بزرگ، اما سبک، بسیار باریک، انعطاف‌پذیر و حتی قابل لوله شدن ساخته می‌شود. به علت انعطاف پذیری بالا، صفحه OLED  نیازی به شیشه محافظی که در LCD به کار می‌رود، ندارد. این باعث می‌شود تا جذب نورهایی که در LCD صورت می‌گیرد در OLED وجود نداشته باشد و نور بدون واسطه به چشم بیننده برسد. همچنین فناوری OLED دارای فضاهای بسیار کوچکی مابین پیکسل‌ها است و این موضوع، یک پنل بسیار یک‌دست و «پاکیزه» با نویز تقریبا صفر را تضمین می‌کند. از ویژگی‌های مهم نمایشگرهای OLED پخش درجات مختلف رنگ از بسیار روشن تا بسیار تاریک  و همچنین کیفیت رنگ فوق‌العاده آن‌هاست. همچنین صفحه OLED به علت حذف نور پس‌زمینه، بسیار کم مصرف است.

فناوری مینی ال ای دی (Mini-LED) چیست؟

مینی ال ای دی به LED‌های بسیار کوچک به اندازه ۱۰۰ میکرومتر گفته می‌شود و تکنولوژی آن چیزی مابین تکنولوژی ال ای دی و میکرو ال ای دی است. ال ای دی‌ها منبع تولید نور روشن و تیره برای نمایشگر هستند. ریشه این فناوری جدید، به فناوری پیشین نور پس زمینه ال سی دی برمی‌گردد. مینی ال ای دی از یک ال ای دی بزرگ و یا مجموعه‌ای از چند ال ای دی کوچک حاوی نور تیره و با تضاد نور بالا استفاده نمی‌کند. به جای آن، برای خلق کنتراست نور، از هزاران نور تولید شده توسط میلیون‌ها LED بسیار کوچک و چیده شده در کنار هم، استفاده می‌کند. هر یک از این LED‌ها می‌توانند به طور مستقل و بدون توجه به LED‌ مجاور، از تاریک‌ترین تا روشن‌ترین نور را تولید ‌کنند. مینی ال ای دی ‌ها همانند تکنولوژی OLED، به علت حذف نور پس زمینه کم مصرف‌تر هستند.

فرایند MEMC تخمین حرکت، جبران حرکت چیست؟

MEMC مخفف کلمات «Motion Estimation, Motion Compensation» به معنای فناوری تخمین و جبران حرکت است. MEMC یک ویژگی نمایش تصویری است که در بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند یافت می‌شود. یک لایه پردازشی است که سرعت فریم ریت را به ۱۲۰ فریم بر ثانیه افزایش می‌دهد. در تلویزیون‌های دارای این تکنولوژی، یک پردازنده مستقل روی نمایشگر قرار داده شده است. وجود این پردازنده، سرعت عمل این تلویزیون را افزایش می‌دهد. البته لازمه مشاهده این کیفیت در نمایشگرها، ضبط فیلم با کیفیت MEMC، در کنار پشتیبانی نمایشگر از این فناوری است. تکنولوژی ام ای ام سی، نوعی پردازش ویدیویی است که در آن فریم‌های انیمیشن با استفاده از تکنیک درون‌یابی، در بخش میانی نمایشگر، تولید می‌شوند. این کار به منظور جبران تاری حرکت صفحه نمایشگر، هنگام نمایش حرکت سریع است و باعث می‌شود فیلم صاف به نظر برسد.

نرخ تازه‌سازی تصویر در تلوزیون چیست؟

منظور از نرخ تازه‌سازی تصویر، تعداد دفعاتی است که در هر ثانیه، محتویات یک صفحه نمایش به‌ روز رسانی می‌شود. واحد اندازه‌گیری آن هرتز است. به عنوان مثال، مانیتوری که نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز دارد، تصویر را ۶۰ بار در ثانیه به ‌روز رسانی می‌کند. هر چه نرخ تازه‌سازی تصویربالاتر باشد، به معنای به روز رسانی بیشتر و حرکت روان‌تر تصویر است. حداقل نرخ تازه‌سازی برای تمامی تلویزیون‌ها، ۶۰ هرتز است. نرخ تازه‌سازی تصویر در تلویزیون‌های دارای وضوح تصویر ۴K، ۱۲۰ هرتز، ۲۴۰ هرتز یا بالاتر است.

دامنه رنگ DCI-P3 چیست؟

DCI-P3 مخفف واژه‌های “Digital Cinema Initiatives – Protocol 3” است. طیف استاندارد DCI-P3، واحد اندازه‌گیری جدید برای طیف رنگ است. انجمن مهندسین فیلم و تلویزیون (SMPTE) و گروهی از استودیوهای بزرگ فیلم آمریکا در اواخر دهه ۲۰۰۰، طیف رنگی گسترده‌تر ازsRGB  را به نام DCI-P3 ایجاد کردند. طیف رنگی که DCI-P3 پوشش می‌دهد، ۲۵ درصد بیشتر ازsRGB  است که با نمایش رنگ‌های بیشتر و تصاویرغنی‌تر، تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

خروجی HDMI 2.1 چیست؟

درگاه HDMI 2.1، یک استاندارد جدید برای ساخت کابل است که به کمک آن می‌توان پلی‌استیشن ۵ یا اکس‌باکس سری ایکس را به نمایشگر متصل کرد. HDMI 2.1 استاندارد رسمی برای وضوح تصویر ۸K است. البته لازم به ذکر است که مدل قبلی این کابل‌ نیز از وضوح تصویر ۸K پشتیبانی می‌کند اما تنها با سرعت ۳۰ هرتز. این در حالی است که فناوری HDMI 2.1 قادر است با سرعت ۱۲۰ هرتز از وضوح تصویر ۸K پشتیبانی کند. این یعنی، نرخ فریم اجرایی توسط نمایشگر نیز می‌تواند به ۱۲۰ فریم بر ثانیه برسد. برای اجرای روان بازی‌ها، نیاز است که نرخ تازه‌سازی کابل HDMI و نمایشگر، برابر باشند که اکثر اوقات این‌طور نیست، اما HDMI 2.1 باعث می‌شود، افت کیفیت ناشی از این مسئله، به کم‌ترین حد ممکن برسد.

دالبی ویژن (Dolby Vision) چیست؟

دالبی ویژن یک فرمت تصویری پویای HDR است که شرکت دالبی لبز  (Dolby Labs) آن را ارائه داده است. این فرمت با تنظیم صحنه به صحنه و حتی فریم به فریم تصویر، جزئیات بیشتری را همراه ‌با دقت رنگ بالاتر، به کاربر ارائه می‌دهد. بهینه‌سازی محتوا در هر تصویر به‌صورت مجزا انجام می‌شود. دالبی ویژن امکان تصویربرداری جزئیات بسیار بالاتر در دوربین‌های فیلمبرداری و پخش جزئیات و رنگ‌های بیشتر در تلوزیون‌های دارای این فناوری را مهیا می‌کند. به‌علاوه، در دالبی ویژن، تنظیمات بیشتری نسبت به فرمت مرسوم و سنتی HDR10 پشتیبانی می‌شود. به‌عنوان مثال، دالبی ویژن از ۱۰ برابر روشنایی بیشتر نسبت به تکنولوژی HDR10 پشیبانی می‌کند. /

5 | (1)
منبع androidauthority notebookcheck
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//