مقایسه فیفا و پی اس {FIFA یا PES}

در میان تمامی ‌بازی‌های کامپیوتری، بازی فوتبال جایگاه ویژه‌ای دارد. بسیاری از بازیکنان به قصد سرگرمی ‌با گیم فوتبال، دست به خرید کنسول‌های گران‌قیمت می‌زنند. در این میان دو ورژن فوتبال از محبوبیت زیادی در بین کاربران برخوردار هستند. منظور از این دو ورژن فیفا و پی اس است.

آری؛ فیفا و پی اس از ده‌ها سال پیش تا به امروز از بازی‌های مورد علاقه اکثر گیمرها بوده و هر بازیکنی در میان ده‌ها بازی‌ای که دارد، دست کم یکی از بازی‌های فوتبال FIFA یا PES را هم دارد.

البته بازی‌های ورزشی بسیاری برای کنسول‌ها طراحی شده‏‌اند ولی همانطور که می‌دانید فوتبال حال و هوای دیگری دارد. اگر شما هم از طرفداران بازی فوتبال هستید، توصیه می‌کنیم که حتما یکی از این نسخه‌های فوتبال را بر روی کنسول و یا رایانه خود نصب کنید.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود و ممکن است از خودتان بپرسید، این است که کدام ورژن فوتبال را نصب کنم؟ آیا FIFA نصب کنم یا PES؟ کدام یک جذاب‌تر است؟ کدام یک از این دو بازی به واقعیت نزدیک‌تر است؟

در این مقاله از ایده آل تک می‌خواهیم به مقایسه فیفا و پی اس بپردازیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو گیم محبوب را بررسی کنیم. در پاسخی کلی به سوال بالا باید بگوییم که هر دو نسخه فیفا و پی اس دارای گرافیکی بالا و گیم‌پلی عالی هستند و برای انتخاب میان آن‌ها باید به یکسری معیارهای خاص توجه کنید.

اگر می‌خواهید نسبت به این موضوع اطلاعات مفید و کارآمد کسب کنید، تا انتهای همین مطلب با ما همراه باشید.

نگاهی به بازی FIFA

فیفا نامی ‌آشنا برای فوتبال دوستان در هر زمانه‌ای است. همانطور که می‌دانید بازی فوتبال فیفا در میان اکثر گیمرها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر گیم‌پلی جذابی که دارد، گرافیک خیره کننده آن در جریان محبوبیتش، تاثیر فراوانی داشته است.

نگاهی به بازی فیفا

شاید جالب باشد که بدانید گرافیک FIFA از همان ابتدا به این خوبی نبوده است. نخستین بازی فیفا در سال 1993 برای کنسول‌های SEGA و میکرو با عنوان «فیفا 93-94 اینترنشنال» منتشر شد. این نسخه از فیفا گرافیک بسیار پایین و پیکسلی داشت؛ با این وجود یک بازی بسیار سرگرم کننده و حرفه‌ای در آن زمان قلمداد می‌شد.

بازی فیفا 93 برای بازی سگا

هنوزم که هنوز است برخی از کاربران این نسخه قدیمی ‌را دانلود می‌کنند و با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز، آن‌ها را روی رایانه‌شان اجرا می‌کنند تا برایشان تجدید خاطره شود

نسخه فیفا 95 نسخه‌ای از همان بازی است که در سال بعدی منتشر شد که گرافیک آن چندان تفاوتی با ورژن قبلی نداشت. این بازی اولین فوتبالی بود که باشگاه‌ها را در 8 لیگ جهانی نشان می‌داد. بر خلاف نسخه قبلی که فاقد تیم‌های باشگاهی بود و صرفا امکان بازی با تیم‌های ملی وجود داشت.

بازی فیفا 95

نسخه بعدی بازی فیفا نسخه FIFA 96 است. در این بازی برای نخستین بار از گرافیک سه بعدی استفاده شده بود. علاوه بر گرافیک، نام بازیکنان و موقعیت حقیقی آنان نیز از جمله مواردی بود که در این بازی به چشم می‌خورد.

فیفا 97 ورژن بعدی بازی فوتبال فیفا 96 بود. تفاوتی که این نسخه نسبت به نسخه‌های قبلی داشت، وجود گزارشگر زنده بود که بازی را به شکل بسیار زیبا و نزدیک به واقع روایت می‌کرد. همچنین اضافه شدن لیگ‌های بیشتر در این نسخه از دیگر مزایای آن نسبت به نسخه‌های قبلی بود.

بازی fifa 97

در نسخه بعدی یعنی فیفا 98 شاهد گرافیک بهبود یافته نسبت به ورژن قبلی هستیم. در این بازی تیم‌ها و بازیکنان بیشتری اضافه شده. همچنین موقعیت‌های فوتبالی دیگری نظیر آفساید به بازی اضافه شده که همین مورد از قدم‌هایی بود که می‌توانست فیفا را به واقعیت نزدیک‌تر جلوه دهد.

در نسخه‌های بعدی فیفا به ترتیب یکسری ویژگی‌ها و امکانات به بازی اضافه می‌شد و یا یکسری باگ‌ها و خطاها بهبود می‌یافت که سبب متمایز شدن از نسخه‌های قبلی بود. در ادامه به ذکر نام بازی و ویژگی‌های آن بسنده می‌کنیم:

  • فیفا 99: حذف بازی داخل سالن و لیگ مالزی، اضافه شدن لیگ‌های بلژیک و پرتغال
  • فیفا 2000: انعکاس ویژگی‌ها و حرکات سول کمپل در حین بازی، دارا بودن لیگ MLS برای نخستین بار
  • فیفا 2001: اولین بازی فوتبال دارای نوار قدرت برای شوت، نخستین بازی دارای قابلیت بازی آنلاین، استفاده از لوگوی رسمی ‌باشگاه‌ها
  • فیفا 2002: اضافه شدن نوار قدرت پاس
  • فیفا 2003: اضافه شدن ستاره‌هایی مانند «تیری آنری» و «رونالدینیو» به بازی
  • فیفا 2004: امکان بالا بردن تیم‌های پایین در لیگ‌های بالاتر، اضافه شدن ویژگی «بازی بدون توپ»
  • فیفا 2005: اضافه شدن ویژگی ساخت بازیکن، امکان پاس در اولین لمس
  • فیفا 6: بهبود و افزایش بیشتر کنترل بازی، اضافه شدن ویژگی «کمیستری تیم»
  • فیفا 7: اضافه شدن استادیوم‌هایی مانند استادیوم امارات و استادیوم ومبلی، امکان ساخت تیم‌های سفارشی
  • فیفا 8: اضافه شدن قابلیت «حرفه‌ای باش» جهت کنترل یک بازیکن در زمین بازی، اضافه شدن لیگ‌های جدید مانند ایرلند و استرالیا
  • فیفا 9: اضافه شدن ویژگی Ultimate Team، اولین نسخه‌ای که در آن شادی بازیکن با فرمان کاربر انجام می‌شد
  • فیفا 10: مربی‌گری و مدیریت لیست تیم بازیکنان
  • فیفا 11: بهبود پاسکاری، بهبود ویژگی‌های بازیکنان، قابلیت بازی به عنوان دروازه‌بان و امکان بازی به عنوان سرپرست- بازیکن یا مربی بازیکن
  • فیفا 12: عملکردهای بسیار دقیق مانند دریبل کاری، دفاع تاکتیکی، و …
  • فیفا 13: اضافه شدن ویژگی هوش مصنوعی تهاجمی ‌و همچنین قابلیت دریبل به صورت کامل
  • فیفا 14: حرکات طبیعی بازیکنان، شادی پس از گل بازیکنان معروف مانند رونالدو و مسی، قابلیت هوش مصنوعی بازیکنان
  • فیفا 15: گنجانده شدن تمامی ‌20 استادیوم لیگ برتر به بازی، وجود تابلوهای رسمی ‌لیگ برتر و عکس‌های تلویزیونی در بازی
  • فیفا 16: اضافه شدن بازیکنان زن و تیم‌های ملی زنان برای اولین بار در فیفا]
  • فیفا 17: دیده شدن بازیکنی به نام الکس‌ هانتر در بخش داستانی در قسمت The Journey
  • فیفا 18: استفاده از تمامی ‌آیکن‌های Ultimate Team در این بازی
  • فیفا 19: بازگشت گزارشگرانی چون مارتین تایلر و آلن اسمیت به بازی
  • فیفا 20: اضافه شدن بخشی با عنوان فوتبال خیابانی
  • فیفا 21: تغییر در ویژگی‌های ظاهری بازی مثل اضافه شدن عکس کیلیان امباپه در کنار رونالدو، اضافه شدن گزینه Quick Sim در قسمت کریر
  • فیفا 22: تاکتیک‌های جدید حمله، حرکات دقیق‌تر و واقعی‌تر توپ در چرخش-  کشش و اصطکاک

معرفی بازی پی اس

بازی پی اس ساخت شرکت کونامی ‌است. گفتنی است که این شرکت از همان ابتدا به ساخت این بازی روی نیاورده است؛ بلکه نسخه‌هایی از فوتبال را با نام‌های دیگر ارائه کرده است.

معرفی بازی pes

کمپانی کونامی ‌قبل از PES از بازی Hyper soccer رونمایی کرده بود. پس از آن بازی International Superstar Soccer که به اختصار ISS خوانده می‌شود، وارد بازار شد. این بازی‌ها در آن زمان برو بیایی داشتند و جزء برترین بازی‌های فوتبال به شمار می‌رفتند.

اگر چه این بازی‌ها در زمان خودشان خیلی سرگرم کننده و زیبا بودند، اما نقطه ضعف‌هایی هم داشتند؛ مثلا غیر واقعی بودن نام بازیکنان از جمله این ایرادات بود که البته امروزه به این نقاط ضعف می‌توان پی برد و در آن زمان توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شد.

نسخه‌های بعدی که کمپانی کونامی ‌بعد از ISS منتشر کرد عبارت از نسخه دلوکس و نسخه ISS Pro Evolution بودند که نسبت به نسخه‌های قبلی از تغییراتی نظیر بهبود گرافیک، افزایش تیم‌ها، اضافه شدن تیم‌های باشگاهی، امکان خرید بازیکنان و … برخوردار بودند. نسخه ISS Pro Evolution برای کنسول‌های شرکت سونی طراحی شده بود که در آن زمان ‌PS1 از این بازی پشتیبانی می‌کرد.

بازی ISS Pro Evolution

در سال 2001 شرکت کونامی ‌بازی‌ای تحت عنوان Pro Evolution Soccer برای کنسول ‌PS2 عرضه کرد. این نسخه مانند نسخه‌های قبلی دارای یکسری نقاط ضعف بود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به گزارشگری ضعیف آن اشاره کرد.

در سال 2003 نسخه‌ای دیگر از فوتبال توسط کمپانی محبوب کونامی ‌منتشر شد که عنوان آن Pro Evolution 6 Final Evolution بود. این نسخه یک شبیه‌ساز حرفه‌ای فوتبال قلمداد می‌شد که برای کنسول‌های نینتندو و گیم کیوب ساخته شده بود.

در همان سال 2003، کونامی نسخه‌ای دیگر تحت عنوان ‌PS2 Pro Evolution Soccer 3 را برای کنسول ‌PS2 عرضه کرد که به قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی مجهز شده بود. طراحی لباس، ساخت بازیکن، طراحی لوگوی تیم و … از جمله تغییرات چشمگیر در این بازی بودند.

بازی فوتبال PS2 Pro Evolution Soccer 3

شرکت کونامی ‌در سال 2005، بازی ‌Pro Evolution Soccer 5 و در سال 2006 بازی ‌Pro Evolution Soccer 6 را برای کنسول‌های ‌PS2 و Xbox عرضه کرد.
با انتشار این نسخه‌ها از سری Pro Evolution Soccer، بازی PES در میان کاربران و گیمرها به شهرت بالایی رسید.

در سال 2012 بود که کونامی ‌نسخه ‌PES 2013 را برای کنسول ‌PS3 عرضه کرد که در آن زمان انقلاب بزرگی در بازی‌های رایانه‌ای به شمار می‌رفت.

ناگفته نماند که اگر چه بازی پی اس دارای محبوبیت بود و همچنان نیز هست، ولی به دلیل عرضه بازی فوتبال توسط کمپانی EA Sports یعنی بازی FIFA، بسیاری از هواداران گیم فوتبال، فیفا را به پی اس ترجیح می‌دادند؛ از این رو رقابت سختی میان این دو بازی برپا بود.

بازی فوتبال PES 2013

البته گرافیک فوق العاده PES سبب می‌شد که گیمرها آن را به فیفا ترجیح دهند. سال 2014 سالی بود که کونامی ‌‌PES 2015 را برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر کرد.

در سال‌های بعدی به ترتیب نسخه‌های زیر منتشر شدند:

  • PES 2016
  • PES 2017
  • PES 2018
  • PES 2019
  • PES 2020
  • PES 2021
  • PES 2022
  • PES 2023

هر یک از آن‌ها نسبت به ورژن‌های قبلی از گرافیک و بروزرسانی‌ها و البته عملکردهای بهتری برخوردار بودند که همین ویژگی‌ها سبب رقابت بیشتر میان فیفا و پی اس هستند. ناگفته نماند که نسخه‌های جدید PES با عنوان eFootball عرضه شده‌اند.

مهمترین تفاوت‌های بازی فیفا و پی اس

در این بخش به یکسری از آیتم‌ها که موجب تفاوت میان FIFA و PES شده‌اند می‌پردازیم:

مقایسه فیفا و پی اس از نظر گرافیک

اگر بخواهیم به مقایسه فیفا و پی اس از نظر گرافیکی بپردازیم، در یک کلام باید بگوییم که فیفا در این زمینه وضوح تصویر خیلی بهتری دارد. این در حالیست که در گذشته، همه گیمرها بازی PES را به عنوان یک بازی با گرافیک بالا می‌دانستند؛ به گونه‌ای که کیفیت بسیار بهتری را در مقایسه با فیفا ارائه می‌داد.

مقایسه فیفا و پی اس از نظر گرافیک

اما امروزه دقیقا برعکس شده و همه نظرها به سمت فیفا روانه گشته است. چهره بازیکنان در فیفا به واقعیت نزدیک‌تر است. البته این بدان معنا نیست که PES چهره بازیکنان را غیر طبیعی نشان می‌دهد! ما صرفا از باب مقایسه کنونی FIFA و PES این مورد را عنوان کردیم.

از نظر کیفیت بافت تصاویر نیز باید بگوییم که در آخرین نسخه‌ها، فیفا از عملکرد بسیار بهتری برخوردار بوده است. نه تنها چهره بازیکنان بلکه اجزای دیگر نظیر توپ، چمن‌های زمین، تماشاگران، وضعیت آب و هوا، وضعیت لباس بازیکنان هنگام وزش باد و … جملگی به بهترین و طبیعی‌ترین شکل ممکن در فیفا برنامه‌ریزی شده‌اند.

مقایسه فیفا و پی اس از نظر هوش مصنوعی

در مقایسه فیفا و پی اس از نظر هوش مصنوعی نیز باید بگوییم که این دو بازی فوتبال تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. انیمیشن‌ها و حرکات هوشمندانه در فیفا به شکلی کاملا مهندسی طراحی شده است. این مورد را هم به صورت کلی در بازیکنان، و هم به صورت انفرادی در هر بازیکن می‌توان دید.

مقایسه فیفا و پی اس از نظر هوش مصنوعی

در پی اس همیشه شاهد آن بوده‌ایم که هوش مصنوعی بازیکنان به صورت غیر طبیعی بوده و به طور کلی می‌توان به مصنوعی بودن و غیر عادی بودن حرکات آنان پی برد. همین امر سبب شده که بسیاری از دوستداران گیم فوتبال، فیفا را نسبت به پی اس ترجیح دهند.

معمولا هر کسی که فوتبال کامپیوتری بازی می‌کند، طبیعی بودن حرکات و امکانات بازی برایش اهمیت زیادی دارد؛ از این رو تلاش می‌کند با بازی‌ای سرگرم شود که حرکات واقعی و جذاب داشته باشد. در این زمینه همیشه فیفا جزء انتخاب‌های کاربران بوده و توجه کمتری به PES شده است.

در خصوص هوش مصنوعی بازیکنان در پی اس می‌توانیم به بی‌هوشی یا کم‌هوشی آن‌ها اشاره کنیم. مثلا زمانی که بازیکنان را به طور مستقیم کنترل نمی‌کنید، گویا کاملا غیر فعال شده‌اند و فراموش می‌کنند که در حال رقابت با حریف هستند.

اما در FIFA چنین چیزی نیست. بازیکنان کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند و در موقعیت‌های مختلف، متناسب با شرایط از خودشان واکنش نشان می‌دهند. از این رو می‌توان فیفا را یک بازی نسبتا هوشمند و یا حتی تمام هوشمند دانست.

مقایسه فیفا و پی اس از نظر گیم‌پلی

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که از نظر گیم‌پلی فیفا بهتر است یا پی اس ؟ اگر بخواهیم این دو گیم مشهور را از این جهت بررسی کنیم، باید بگوییم که در بیشتر موارد فیفا عملکرد بهتری داشته است. اینک به بررسی چند مورد می‌پردازیم:

مقایسه کنترل توپ در FIFA و PES

کنترل توپ از جمله آیتم‌های مهم در یک بازی فوتبال قلمداد می‌شود. هرچه کنترل توپ آسان‌تر باشد، طبیعتا راحت‌تر می‌توان در موقعیت‌های مختلف پاس کاری کرد و یا شوت‌های بهتری می‌توان به سمت دروازه حریف زد.

مقایسه کنترل توپ در فیفا و پی اس

در بازی PES ممکن است کنترل توپ کمی‌ برایتان چالش برانگیز باشد؛ چرا که در این بازی، زمین به نوعی توپ را با قدرت به سمت خود می‌کشد. از این رو مشکلاتی در زمینه کنترل توپ خواهید داشت.

در فیفا چنین نیست. شما در بازی فیفا به راحتی می‌توانید با تکنیک‌های گوناگون توپ را کنترل کنید و آن را با پاس‌کاری‌های تاکتیکی‌تان به سمت دروازه حریف هدایت کنید و با شوت محکم به گل برسید.

البته کنترل توپ در فیفا هم نقطه ضعف‌هایی دارد؛ مثلا در زمان دویدن، تسلط کمتری روی آن دارید که همین سبب می‌شود گاهی اوقات سخت‌تر بتوانید به توپ تغییر جهت بدهید.

مقایسه شوت در فیفا و پی اس

اگر بخواهیم به مقایسه فیفا و کونامی ‌از نظر دقت و عملکرد شوت بپردازیم، در یک کلام می‌توانیم بگوییم که فیفا بهتر است. از گذشته تاکنون شوت‌های فیفا بر دقت بسیار بالایی متکی بوده و همچنان هست.

مقایسه فیفا و پی اس از نظر شوت

در واقع زمانی که توپ در دست بازیکنان شماست، اگر خوب زاویه‌بندی کنید و چارچوب دروازه را هدف قرار دهید، می‌توانید ضربه‌ای دقیق به توپ بزنید.

و اما گل شدن توپ در فیفا به عوامل مختلفی بستگی دارد که هوش مصنوعی دروازه‌بان هم یکی از این عوامل است. به عبارت دیگر وقتی با دروازه‌بان تک به تک می‌شوید، احتمال گل شدن توپ حدود 50 درصد است؛ چرا که هوش مصنوعی دروازه‌بان در فیفا نزدیک به واقعیت طراحی شده و او به راحتی می‌تواند مانند یک دروازه‌بان واقعی و حرفه‌ای، شوت‌های بازیکنان را مهار کند.

اما در پی اس قضیه فرق می‌کند. شوت بازیکنان در پی اس تقریبا غیر واقعی است. کونامی ‌نسبت به برطرف کردن این غیر واقعی بودن‌ها اقدامی ‌نکرده و به نظر می‌رسد قصد بهبود این وضعیت را هم نداشته باشد.

در PES قریب به اتفاق اکثر شوت‌های بازیکنان به هدف می‌خورد و گل می‌شود؛ که این مورد در دنیای واقعی کاملا خیالی است. حتی فرقی هم نمی‌کند که در چه زاویه‌ای قرار گرفته باشید. به هر حال بیشتر ضربات شوت با موفقیت به هدف می‌خورند.

مقایسه فیفا و پی اس از نظر سرعت

وقتی به سرعت پی اس نگاه می‌کنیم، به این قضیه پی می‌بریم که PES توانایی به تصویر کشیدن یک فوتبال واقعی را ندارد. به بیان دیگر سرعت عملکرد بازیکنان پی اس در تمام 90 دقیقه بازی به یک صورت بوده که البته در آپدیت‌های جدید نسبت به حل این مشکل اقداماتی شده است.

فیفا با بروزرسانی‌های جدیدی که داشته، سرعت بازی را طوری برنامه‌ریزی کرده که به واقعیت نزدیک است.

همان مشکل سرعت در سری بازی‌های فیفا نیز دیده شده است. حتی در برخی موارد بازیکنان می‌توانند از نواحی دروازه‌ خودی تا دروازه حریف تک روی کنند که این علنا غیر ممکن و تخیلی است.

اگر بخواهیم از دید کلی به مقایسه فیفا و پی اس از لحاظ سرعت بپردازیم، می‌توانیم بگوییم که فیفا در این حوزه نسبت به پی اس بهتر و طبیعی‌تر است. هر چند پی اس در این اواخر هم پیشرفت‌های زیادی داشته و ویژگی‌هایش به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

فیفا بازی کنیم یا پی اس ؟

فیفا یا PES ؟ کدام را بازی کنیم؟ این سوالی است که امکان دارد ذهن شما را به شدت درگیر کرده باشد! با توجه به مقایسه فیفا و پی اس که در بالا انجام دادیم، می‌توانیم بگوییم که هر دو بازی یکسری مزایا و یکسری معایب دارند.

فیفا بازی کنیم یا پی اس

شاید انتخاب میان این دو بازی فوتبال سخت باشد؛ ولی تاکنون بیشتر گیمرها سلیقه خود را در انتخاب میان آن‌ها به کار گرفته‌اند.

معمولا افرادی که بیشتر گرافیک و طبیعی بودن تصاویر بازی برایشان مهم است به سمت PES می‌روند. پی اس همیشه در جلوه‌های گرافیکی و نمایش چهره بازیکنان، همچنین دیگر کاراکترهای بازی مبتنی بر واقعیت بوده است. هرچند که امروزه فیفا هم دست کمی‌از آن ندارد.

پی اس حتی در طبیعی نشان دادن ورزشگاه‌ها، آب و هوا و بسیاری از موارد دیگر سعی کرده فاصله اندکی تا واقعیت داشته باشد.

به طور کلی پی اس واقعیت‌ها را به بهترین و زیباترین شکل ممکن نشان می‌دهد که اکثر طرفدارانش هم به همین دلیل به این بازی وفادار مانده‌اند.

و اما در خصوص فیفا، در یک کلام می‌توانیم بگوییم که این سری بازی فوتبال، از همان گذشته تاکنون مبتنی بر واقعی بودن سبک بازی یا همان گیم‌پلی بوده است. در واقع از اساسی‌ترین دلایلی هم که این بازی توانسته مخاطب زیادی جذب کند همین است.

فیفا بهتر است یا پی اس؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، هر گیمری ترجیح می‌دهد گیمی ‌را بازی کند که حتی‌الامکان واقعی باشد و به قوانین طبیعت نزدیک باشد. از همان ابتدا تاکنون، فیفا در این زمینه به صورت کاملا پیشتاز عمل کرده است.

هر چند که در سال‌های اخیر، پی اس هم سعی کرده به همین صورت باشد؛ ولی همچنان توجه‌ها به سمت فیفاست. شاید سال‌ها طول بکشد که گیم‌پلی پی اس هم مانند فیفا معروف شود.

اگر شما نیز از کسانی هستید که دوست ندارید بازیکنان‌تان در حین بازی خسته شوند؛ به عبارت دیگر می‌خواهید که بازیکنان انرژی خود را در تمام طول بازی حفظ کنند، پی اس می‌تواند بهترین انتخاب برایتان باشد.

بازیکنان تیم‌های PES خستگی برایشان معنایی ندارد! آن‌ها در تمام مدت 90 دقیقه بازی به سرعت می‌دوند و هیچگاه خسته نمی‌شوند. برای مثال کریستیانو رونالدو که سرعت بالایی دارد، در انتها و ابتدای بازی با یک سرعت می‌دود. گویی که خستگی ناپذیر است. سایر بازیکنان نیز به همین شکل هستند.

خسته شدن بازیکنان و کاهش انرژی آن‌ها یک امر کاملا منطقی تلقی می شود. در فوتبال واقعی شاهد همین امر هستیم. عده‌ای از بازیکنان به دلیل خستگی زیاد نمی‌توانند خوب بازی کنند. به همین دلیل مربی مجبور به تعویض آن ها با بازیکنان نیمکت‌نشین می‌شود.

در فیفا نیز شاهد همین فرایند هستیم. فیفا چون سعی کرده مبتنی بر وقایع طبیعی باشد، به خوبی توانسته کاهش انرژی بازیکنان را به تصویر بکشد. موارد دیگر نظیر شوت به سمت دروازه و عکس‌العمل طبیعی دروازه‌بان از جمله آیتم‌هایی هستند که در فیفا به چشم می‌خورند.

با تمام این‌ها، بازی FIFA می‌تواند بهترین شبیه ساز فوتبال حرفه‌ای برایتان باشد. البته مطابق اظهارات قبلی، این مورد کاملا سلیقه‌ای بوده و انتخاب میان فیفا و پی اس، کاملاً به ملاک‌ها و علاقه شما مربوط می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم مطالبی را در خصوص مقایسه فیفا و پی اس عنوان کنیم. این دو گیم در واقع دو غول بازی‌های ورزشی هستند که از دیرباز تاکنون در حال رقابتند.

انتخاب بین FIFA و PES ممکن است کمی ‌دشوار به نظر برسد؛ اما اگر هوشمندانه عمل شود، همچنین اگر ملاک‌های کاربر در نظر گرفته شود، به راحتی انجام می‌شود.

اگر شما هم تا به حال یکی از این دو بازی و یا هر دوی آن‌ها را بازی کرده‌اید، دعوت می‌کنیم که در قسمت نظرات همین مطلب تجربه کاربری خود را ارائه دهید.

همچنین اگر در زمینه مقایسه بیشتر آن‌ها نقطه نظری دارید، خواهشمندیم آن را بیان کنید. با این کار هم به اطلاعات کاربران دیگر می‌افزایید، و هم ما را در توسعه این مقاله یاری می‌کنید.

سوالات متداول

فیفا بهتر است یا پی اس؟ کدام را انتخاب کنیم؟

انتخاب میان این دو بازی نیازمند در نظر گرفتن یکسری معیارهای خاص است. اگر معیارهای‌تان را مد نظر قرار دهید، راحت‌تر می‌توانید گیم مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
 

میزان طبیعی بودن گیم‌پلی فیفا بیشتر است یا پی اس؟

از گذشته تا به امروز فیفا از این جهت برتر بوده است. هرچند کونامی‌ هم این اواخر تغییراتی در پی اس انجام داده ولی تا بخواهد در میان گیمرها جا بیفتد، ممکن است اندکی زمان‌بر باشد.

آیا فیفا و پی اس را می‌توان شبیه به هم دانست؟

در این مورد که هر دو گیم فوتبال هستند، هر دو به طور عمومی ‌یک نوع گیم‌پلی را ارائه می‌دهند و … بله؛ ولی آن‌ها در جزئیات با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که سبب شده کاربران میان آن‌ها تفویض قائل شوند.

4 | (7)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//