مقایسه بازی کالاف و فری فایر + Call of Duty یا Free Fire ؟

در سال‌های اخیر با توسعه دنیای دیجیتال، بیشتر فعالیت‌ها به‌ صورت مجازی در حال انجام است. در همین راستا بازی‌های دیجیتالی فراوانی هم توسط شرکت‌های مختلف طراحی و عرضه شده‌اند. هدف بیشتر این شرکت‌ها علاوه بر سرگرم‌کردن افراد، ایجاد فضای رقابتی و پر از هیجان برای کاربران است.

بعضی از این بازی‌ها به‌ صورت رایگان و بعضی هم به‌ صورت خرید اشتراک قابل‌استفاده هستند. از جمله بازی‌های رایگان دیجیتالی که امروزه رقابت شدیدی با هم دارند بازی فری فایر و کالاف دیوتی است. برای بسیاری از افراد انتخاب میان این دو بازی سخت است و پرسشی که دارند این است که کالاف یا فری فایر؟

در این مقاله از ایده آل تک قصد داریم توضیح مختصری از این دو بازی و ویژگی‌های آن داشته باشیم. برای اینکه انتخاب را برای شما اندکی آسان‌تر کنیم، به مقایسه بازی کالاف دیوتی و فری فایر می‌پردازیم.

مطالعه خواهید کرد که هر بازی از چه جهاتی بر دیگری برتری دارد. برای دانستن اینکه کالاف بهتر است یا فری فایر، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بازی کالاف دیوتی(Call Of Duty) در یک نگاه

بدون شک بازی کالاف دیوتی یکی از بهترین بازی‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند و همچنین، جزو سه بازی برتر در سال‌های گذشته است. این بازی مورد توجه گیمرهایی است که به سبک شوتر علاقه‌ فراوان دارند.

بازی کالاف دیوتی در یک نگاه

به‌ طور کلی، این افراد می‌توانند همه خصوصیاتی که می‌خواهند یک بازی دیجیتال داشته باشد را از طریق بازی کالاف دریافت کنند. بازی کالاف دیوتی در نوع خود یک پدیده دیجیتالی است.  برای مقایسه کالاف و فری فایر در این بخش به بررسی کلی بازی کالاف دیوتی می‌پردازیم.

کالاف دیوتی یک بازی تیراندازی رایگان است که توسط استودیوی گروه تیمی (Group Timi Studio) برای اولین‌ بار ارائه شد. در واقع این بازی برای نسخه‌های اندروید و iOS طراحی شده است.

نکته‌ای که نظر بسیاری از کارشناسان و گیمرها را به خود جلب کرده، این است که این بازی به‌ صورت رایگان به کاربران ارائه می‌شود؛ با این‌ حال، به‌ گونه‌ای طراحی شده است که در بعضی موارد، کاربران باید ابزارهایی را خریداری کنند.

این ابزارها قدرت شخصیت­‌های بازی را برای پیروزی در مبارزه افزایش می­‌دهند. به همین دلیل برای خرید ابزار کاربر باید از طریق سی. پی. کالاف دیوتی ابزارهای موردنیاز خود را خریداری کند.

کالاف دیوتی در گوشی‌های هوشمند که به‌ صورت CoD Mobile شناخته می‌شود، یکی از نسخه‌های موبایلی معروف و محبوب تاریخ ویدیو گیم است. کالاف از سال ۲۰۰۳ تا به امروز به‌ صورت سالانه و مداوم از سوی شرکت اکتیویژن عرضه می‌شود.

نگاهی کلی به بازی کالاف دیوتی

این یک بازی به سبک شوتر اول‌شخص است که نسخه‌های ابتدایی‌ آن بر جنگ‌های جهانی تمرکز دارد. البته در طی سال‌ها و با توسعه این بازی، نسخه‌های دیگری از این بازی هم ارائه شد.

نسخه­‌های دیگر بازی کاربران را با دوره‌­های مختلف مانند آینده یا جنگ ویتنام آشنا می‌کند. در نسخه‌­های جدید کاربران تعیین می‌کنند پیروز این مبارزات چه فرد یا افرادی هستند. به­ طور کلی، این ویژگی یکی از موارد مهم برای مقایسه کالاف و فری فایر در نظر گرفته می­‌شود.

کالاف دیوتی یکی از موفق‌ترین سری بازی‌های جهان محسوب می‌شود که طرف‌داران زیادی را به خود جلب کرده است. این بازی توانسته است که نام خود را به‌ عنوان پرفروش‌ترین بازی شوتر اول‌ شخص جهان نیز در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.

Call of Duty برای اولین‌بار این امکان را به گیمرها داد که بازی شوتر محبوب خود را در دیوایس‌های اندرویدی یا iOS تجربه کنند. این نسخه هم مانند نسخه‌های کنسولی و کامپیوتری، گیم‌پلی بسیار رقابتی دارد.

طراحان و توسعه‌دهندگان این بازی سعی می‌کنند با رفع ایرادات نسخه‌های قبلی این بازی، بهترین ویژگی‌های که در کالاف دیوتی‌های قبلی وجود داشته را به‌ صورت یک‌جا ارائه کنند.

به همین دلیل در نسخه‌های جدید حالت‌های بازی فراوان و نقشه‌های مختلفی طراحی شده است که یک‌ جا و رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شده است.

بازی فری فایر( Free Fire) در یک نگاه

بازی فری فایر یک بازی بسیار هیجان‌انگیز است. برای شروع مقایسه کالاف و فری فایر، بهتر است بدانید که داستان بازی فری فایر در جزیره‌ای دورافتاده و مبارزه برای بقا اتفاق می‌افتد. به این صورت که بازیکنان این بازی باید برای زنده‌ ماندن با دشمنان بجنگند و آخرین فردی که زنده بماند برنده بازی محسوب می‌شود.

بازی فری فایر در یک نگاه

Free Fire بدون شک یکی از بهترین و پرطرفدارترین بازی‌ها در ژانر اکشن است که برای گوشی‌های اندروید طراحی و ساخته شده است. در این مقاله با مقایسه بازی کالاف و فری فایر می‌توانید انتخاب بهتری برای زمان‌های استراحت یا تفریح خود داشته باشید.

همان‌طور که گفته شد، اتفاقات بازی فری فایر در جزیره‌ای دور افتاده رخ می‌دهد. این بازی به‌صورت سوم‌ شخص طراحی شده است و کاربر را به یک ماجراجویی بزرگ می‌برد.

در واقع 50 بازیکن در جزیره‌ای دورافتاده گرفتار هستند و در پایان بازی از میان 50 نفر، فقط یک نفر زنده می‌ماند و برنده خواهد بود. می‌توان گفت که فری فایر یک بازی بتل‌ رویال است. تمام بازیکنان با چتر نجات به یک جزیره دور افتاده می‌پرند. بازیکنان باید به‌ محض فرود برای بقای خود با هم بجنگند.

در سناریوی بازی، بازیکنان به غارت اموال و کشتن یکدیگر مشغول می‌شوند و در نهایت هر کسی که آخرین بازمانده این نبرد بزرگ باشد، پیروز بازی هم خواهد بود.

در فری فایر، هر ست بازی حدودا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد. به همین دلیل اگر جزء افراد علاقه‌مند به ژانر بتل‌ رویال هستید، این بازی پیشنهاد مناسبی برای شماست. همچنین اگر برای اوقات فراغت خود به دنبال بازی هیجان‌انگیز هستید، Free Fire به شما پیشنهاد می­‌شود.

شما می‌توانید برای خرید جم فری فایر از سایت گیمو گیفت، سایت خرید جم اقدام به دریافت الماس و gem فری فایر کنید.

البته در نظر داشته باشید که فری فایر دارای حالت‌های مختلفی برای بازی است. مانند Ranked Game ،Clash Squad ،Classic و Kill  Secured  که در همه این حالت‌ها تنوع و تکرارپذیری، به بالاترین میزان امکان‌پذیر است.

نگاهی سریع به بازی free fire

از دیگر ویژگی‌هایی که می­‌تواند موجب مقایسه کالاف و فری فایر ­شود، نقشه‌های مختلف موجود در بازی فری فایر است. علاوه بر اینکه، در همه حالت‌ها می‌توان از قابلیت مینی‌­مپ طراحی شده در این بازی استفاده کرد.

به همین دلیل این بازی در کوتاه‌ترین زمان مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است، به‌ طوری‌ که در ایران گیمرها به‌ خاطر کم حجم بودن فری فایر، استقبال زیادی از آن داشته‌اند.

مقایسه کالاف و فری فایر

برای بسیاری از افراد که علاقه‌مند به بازی‌های دیجیتالی هستند این پرسش مطرح می‌شود که از بین دو بازی کالاف دیوتی و فری فایر کدام‌یک بهتر هستند. همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شدید، این دو بازی رایگان و در سبک بتل‌ رویال هستند که برای گوشی‌های اندروید منتشر شده‌اند.

برای پاسخ به اینکه کدام‌یک از این بازی‌ها بهتر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

گرافیک

با مقایسه گرافیک کالاف و فری فایر، از نظر کارشناسی و زیبایی بصری، کالاف دیوتی گرافیک بسیار جذاب و بهتری نسبت به فری فایر دارد. به همین دلیل به ابزارهای سخت‌افزاری و نرم­افزاری بهتر و جدیدتری هم نیازمند است.

مقایسه گرافیک بازی کالاف دیوتی و فری فایر

در واقع کالاف دیوتی از نظر گرافیکی دست‌ کمی از نسخه کنسولی ندارد و این موضوع باعث شده است که تمامی اشیا و پدیده‌ها در آن شکل واقعی‌­تر و جذاب‌تری داشته باشند.

علاوه بر این، نقش و نگارهای طراحی شده در کاراکترها، سلاح‌ها، اتومبیل‌ها و نقشه‌ها بسیار دقیق و ریزبینانه است. این میزان از ریزبینی موجب می‌شود کاربر تجربه بصری بسیار جذابی در این بازی به دست آورد.

تفاوت دیگر در مقایسه کالاف و فری فایر، حالت انیمیشنی فری فایر است. شکل گرافیکی و رنگ‌های استفاده شده در این بازی به شکلی است که نظر افراد خاصی را به خود جلب می‌کند. در واقع شکل ظاهری این بازی به مذاق آن‌هایی که گرافیک واقع‌گرایانه را ترجیح می‌دهند سازگار نیست.

به‌ طور کلی این بخش به سلیقه کاربر بستگی دارد. فقط باید به این نکته مهم توجه کرد که کالاف دیوتی برای موبایل‌های میان‌رده و پرچمدار ساخته شده؛ در حالی‌ که فری فایر از گستره وسیع‌تری از دیوایس‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند و این یک مزیت بزرگ است.

البته در نظر داشته باشید که در مقایسه گرافیک کالای و فری فایر، گرافیک بازی کالاف دیوتی چند درجه باکیفیت­‌تر از فری فایر است. به همین دلیل این بازی 2/1 دهم گیگابایت حجم دارد. اما بازی فری فایر  حجمی معادل 571 مگابایت دارد.

گیم پلی

یکی از مواردی که بسیاری از گیمرها و کاربران بازی‌های دیجیتالی و اکشن در نظر می‌گیرند، تنوع تجهیزات، اسلحه‌ها و لذت شلیک با اسلحه‌های مختلف است.

مقایسه گیم پلی کالاف دیوتی و فری فایر

در مقایسه کالاف و فری فایر، از نظر ویژگی گیم پلی، بازی کالاف دیوتی چند درجه بالاتر از فری فایر است. البته فری فایر هم مشخصات خاص خود را دارد که از نظر کاربران، ضعیف‌تر است.

از نظر ویژگی‌های سخت‌افزاری، بازی کالاف نیاز به بخش‌ها و سخت‌افزارهای بیشتر و پیشرفته‌تری دارد. به همین دلیل افراد به‌ ندرت توانایی تهیه ابزارهای مور دنیاز این بازی را دارند.

در نتیجه کاربران کمی می‌توانند از این بازی استفاده کنند؛ این در حالی است که فری فایر تقریبا روی هر موبایلی با هر مشخصاتی قابل‌ اجر است و نیاز به فضای ذخیره‌سازی کمتری نیز دارد.

با مقایسه کالاف و فری فایر در بخش بتل‌رویال، هر دو بازی پویایی یکسانی دارند؛ در حالی‌ که در فیزیک گیم‌پلی، تفاوت‌های زیادی داده می‌­شود. به این صورت که سبکی و راحتی عملکرد در فری فایر بیشتر از کالاف است؛ در صورتی‌ که در کالاف کنترل اشیا توسط شخصیت‌ها واقع‌گرایانه‌تر است و بر اساس فرم بدن و چهره شخصیت بازی، سنگینی اسلحه توسط کاربر احساس می‌شود.

مورد دیگر برای مقایسه کالاف و فری فایر، پشتیبانی کالاف دیوتی از 100 بازیکن است؛ در حالی‌ که این تعداد در بازی فری فایر به 50 نفر می‌رسد. به همین دلیل، نقشه‌های استفاده شده در کالاف دیوتی بزرگ‌تر هستند و هر ست از بازی هم به زمان بیشتری نیاز دارد. با توجه‌ به این ویژگی، می‌توان گفت که برای به پایان رسیدن هر ست از بازی کالاف، حدودا 30 دقیقه زمان نیاز است.

گیم پلی کالاف بهتر است یا فری فایر ؟

علاوه بر این، متناسب با طولانی‌بودن بازی، برای پیروزی در آن هم باید استراتژی خاص را در نظر گرفت. برای انجام هر ست از بازی فری فایر همان گونه که قبلا گفته شد، حدودا 10 دقیقه زمان نیاز است. به همین دلیل در زمانی کوتاه افراد می‌توانند تفریح و سرگرمی مملو از هیجان را تجربه کنند.

از دیگر ویژگی‌ها برای مقایسه بازی کالاف و فری فایر تعداد شخصیت‌ها در فری فایر است که هیجان بازی را بیشتر می‌کند؛ در حالی‌ که کالاف کاراکترهای کمتری دارد و خصوصیات مشابهی را از خود نشان می‌دهند.

همچنین در هر دو بازی، از مکانیک هیت­اسکن(HitScan) استفاده می‌شود. این ویژگی استانداری است که در بازی­‌های شوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این معنی که گلوله‌های کاربر به‌محض چکاندن ماشه به هدف برخورد می‌کنند؛ در حالی‌ که در واقع باید گلوله مسافتی را طی کند تا به هدف برسد. استفاده از ویژگی هیت اسکن، تا حدی به بازی سرعت داده و هیجان بیشتری را در کاربر ایجاد می‌کند.

از جنبه­ تنوع اسلحه‌ها در هریک از آن‌ها، گان پلی و لذت شلیک با اسلحه‌های بازی در کالاف به‌ مراتب بالاتر از فری فایر است. البته فری فایر گان پلی مخصوص به خود را دارد. به‌ طور کلی از نظر فنی، فری فایر یک بازی ضعیف از لحاظ گیم پلی محسوب می‌شود.

نقشه‌ها(Maps) در روند مقایسه بازی کالاف و  فری فایر

شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین مورد برای مقایسه کالاف و فری فایر در زمینه مودها و نقشه‌هاست. بازی کالاف دیوتی علی‌رغم این که دارای ویژگی‌های مثبت و جذاب زیادی در مبحث گیم پلی و گرافیک  است؛ ولی فقط دارای یک نقشه است. به همین دلیل در این زمینه نتوانسته نظر گیمرها را به خود جلب کند.

مقایسه نقشه های بازی کالاف دیوتی و فری فایر

از طرف دیگر، فری فایر دارای سه نقشه به نام‌های  Kallhari، Purgatory و  Bermuda است.  البته در بازی کالاف قابلیتی با نام مالتی پلیر طراحی شده است که نقشه‌های مختلف و متنوعی در آن قرار دارد.

همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، بازی کالاف از 100 بازیکن پشتیبانی می‌کند. بر این‌ اساس نقشه‌های کالاف دیوتی با در نظر گرفتن همین مسئله، در سطحی وسیع طراحی شده‌اند.

نقشه اصلی بخش بتل‌ رویال کالاف دیوتی یعنی Isolated، با الهام از لوکیشن‌های مطرح و به‌ یاد ماندنی کالاف دیوتی در سال‌های پیش‌ ساخته شده و سرشار از بخش‌های مختلف و جذاب است.

همان‌طور که گفته شد، تعداد نقشه‌های استفاده شده در فری فایر بسیار بیشتر از کالاف است. علاوه بر این، نقشه‌ها در این بازی کوچک‌تر هستند. این مسئله موجب شده است که هر ست بازی در مدت‌ زمان کمتری به پایان برسد.

به‌ طور کلی، در فری فایر همه چیز سریع‌تر دنبال می‌شود و به همین دلیل، با مقایسه کالاف و فری فایر، فری فایر برای طرفداران بازی‌های اکشن پرسرعت و پر زدوخورد، انتخاب بهتری است.

هوش مصنوعی 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی کالاف، دشمنانی با هوش مصنوعی است که در مقرهایی با نام Stronghold ظاهر می‌شوند. کاربر می‌تواند با حمله به این مقرها و کشتن دشمنان درون آن‌ها، ابزارهایی برای بقای خود به دست آورد.

مقایسه هوش مصنوعی کالاف دیوتی و فری فایر

تفنگ‌های پیشرفته و نقطه‌­زن، جایزه کاربرانی است که بتوانند وارد مقر دشمنان شوند. البته حمله‌ کردن به این مقرها اختیاری است. به این معنی که کاربر می­‌تواند از محدوه­ زندگی دشمنان دور شده و خود را درگیر جنگ با آنها نکند. لازم به ذکر است که دشمنان تمام مدت در مقر حضور داشته و از آن خارج نمی‌شوند.

حضور هوش مصنوعی را در بازی فری فایر هم می‌توان مشاهده کرد. به این صورت که ربات‌ها و  شخصیت‌هایی با کنترل هوش مصنوعی در بازی فری فایر هستند که فقط برای کشتن بازیکنان طراحی شده‌­اند.

اگر کاربر متوجه شود که با یک ربات روبه‌رو است، می‌تواند با استفاده از تجهیزاتی که به همراه دارد، خود را از محدوده ربات‌های هوشمند بیرون کشیده و برای انجام ماموریت، آنها را نابود کند.

به‌ طور کلی، در مقایسه کالاف و فری فایر در زمینه هوش مصنوعی، می‌توان گفت که در هر دو بازی، ربات‌ها دارای محدوده­ خاصی هستند که خارج از محدوده طراحی شده برای آنها قادر به فعالیتی نیستند.

به همین دلیل بازیکن می‌تواند به اختیار خود وارد محوطه­ ربات‌ها شده و با نابود کردن آنها، به اسلحه‌های بیشتر برسد. یا اینکه می‌تواند از آنها فاصله گرفته و مسیر طراحی شده خود را طی کند.

علاوه بر این و طبق گفته طراحان این بازی، کالاف دیوتی مدرن دارای هوش مصنوعی (بات) ‌ آفلاین است. از این‌ رو بازیکنان در جریان تجربه بخش مربوط به بازی چند نفره به‌ صورت LAN یا تک‌ نفره قرار می‌گیرد. در این صورت اگر کاربران نتوانستند به سرورهای آنلاین متصل شوند، می‌توانند با هوش مصنوعی بازی کنند.

مقایسه بازی کالاف و فری فایر در سیستم موردنیاز

فری فایر برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است. بازیکنان می‌توانند آن را به‌ راحتی روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS نصب‌کرده و از آن استفاده کنند.

البته در نسخه‌های جدید بازیکنان این امکان را دارند که با داشتن نرم‌افزارهای مخصوص، این بازی را روی رایانه‌های شخصی هم نصب کنند. در این صورت بازیکنان برای نصب فری فایر روی کامپیوتر، باید نرم‌افزارهای شبیه‌ساز را روی سیستم خود نصب کنند.

به طور خلاصه سیستم موردنیاز برای نصب بازی فری فایر می‌تواند ویندوزهای نسخه 7، 8، 8.1 و 10 باشد. همچنین، حداقل مموری لازم برای این بازی 2 گیگابایت است که البته استفاده از مموری 4 گیگابیتی می‌تواند عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. گرافیک ویندوز برای این بازی باید Nvidia HD Graphic یا نسخه‌های بالاتر باشد. علاوه بر این:

  • فضای آزاد موردنیاز برای نصب بازی باید حداقل 4 گیگابایت باشد.
  • ورژن DirectX باید بالاتر از ۱۱ باشد.
  • سرعت CPU سیستم باید بالاتر از ۲٫۵ گیگاهرتز باشد.

برای نصب نسخه اندروید این بازی هم موارد زیر در گوشی هوشمند باید در نظر گرفته شود:

  • پردازنده: تقریبا تمام پردازنده‌های موبایل
  • حافظه رم: حداقل ۱ گیگابایت
  • حافظه داخلی: حداقل ۶۰۰ مگابایت
  • سیستم‌عامل: اندروید ۴.۱ به بالا

برای نصب کالاف دیوتی روی کامپیوترهای شخصی لازم است که سیستم خود را به قطعات سخت‌افزاری ویژه‌ای مجهز کنید. این بازی می‌تواند روی ویندوزهای 7، 8، 8.1 و ویندوز 10 نصب و راه‌اندازی شود.

همچنین حداقل پردازنده‌ای که برای بازی لازم است پردازنده Intel یا AMD دو هسته‌ای با فرکانس 2.5GHz است. در حالی‌ که بهترین و مناسب‌ترین پردازنده می‌تواند پردازنده Intel Core i5  با فرکانس 2.5 تا 3.0 گیگاهرتز یا معادل آن و بالاتر باشد؛ حداقل کارت گرافیک لازم برای نصب این بازی می‌تواند Nvidia GT 630 و بالاتر باشد.

حداقل حافظه رم مورد نیاز برای این بازی 2 تا 4 گیگابایت است. البته مناسب‌ترین حافظه رم می‌تواند 8 گیگابایت یا بیشتر باشد. حداقل فضای مورد نیاز برای نصب این بازی 2 گیگابایت است.

برای نصب نسخه اندروید کالاف دیوتی هم موارد زیر در گوشی هوشمند باید در نظر گرفته شود:

  • پردازنده: اسنپ‌دراگون ۶۲۴ یا بهتر با حداقل فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز یا بیشتر
  • حافظه رم: ۲ گیگابایت یا بیشتر
  • فضای داخلی: حداقل ۱.۹۵ گیگابایت
  • سیستم‌عامل: اندروید ۵.۱ به بالا

قهرمان‌ها

در همه بازی‌های اکشن و تهاجمی، شخصیت‌ها و قهرمان‌های فراوانی وجود دارند که کاربران می‌توانند یکی از آنها را انتخاب کنند. هر کدام از کاراکترها ویژگی و توانایی‌های خاص خود را دارند؛ به‌ طوری‌ که با انتخاب هر کدام، نحوه رقابت و مبارزه هم تغییر می‌کند.

مقایسه قهرمان های بازی کالاف دیوتی و فری فایر

در این بخش از مقایسه بازی کالاف و فری فایر به بررسی شخصیت‌ها و قهرمانان هر یک از بازی‌ها می‌پردازیم. برای اینکه بدانیم کالاف بازی کنیم یا فری فایر بهتر است نگاهی به کاراکترهای هر دو بازی داشته باشیم.

قهرمانان فری فایر

  • جای

همیشه در ذهنش به دنبال عدالت می‌گردد. پدر او نظامی بوده و در یکی از جنگ‌های کشورش کشته شده است. او دنباله‌ ­روی مسیر پدرش است و سعی می‌کند خودش را در مسیر او قرار دهد.

  • کرونو

از یک جهان موازی که سطح علمی و فنی بسیار بالاتری دارد به زمین آمده است. پدر و مادر او، از کودکی با فقر مبارزه کرده‌اند و کرونو هم از همان سنین یک هدف واقعی در ذهن خود داشته است و همیشه سعی کرده که راهی برای رسیدن به آن پیدا کند.

  • داشا

داشا یک کودک فوق‌العاده پرانرژی و بیش­‌فعال است که اتفاقات ناگوار مختلفی در زندگی او ایجاد شده است. پدر و مادرش را در کودکی از دست‌ داده و از کودکی تنهایی را درک کرده است. تجربه زندگی در کشوری جنگ‌زده را دارد. در واقع مشکلات زندگی، او را به یک قاتل حرفه‌ای تبدیل کرد.

  • موکو

او به دلیل مهارتی که در استفاده از رایانه‌های شخصی دارد و قدرتی که در هک‌ کردن به او داده شده، یکی از مخوف‌ترین اپراتورهای این بازی است.

  • جوتا

جوتا جزء قهرمانانی است که در یک خانواده متوسط بزرگ شده و یک دانش‌آموز متوسط هم بوده است. در کودکی ناگهان گرفتار یک مسئله جدید شده و تجربه مشکلات فراوانی را در زندگی دارد. به همین دلیل، برای رهایی از مشکلات خود به کوهنوردی روی آورده است.

قهرمانان کالاف دیوتی

  • ماکاروف

ماکاروف شروری است که هر کاری که لازم است انجام می‌دهد تا دنیا را خراب کند. برخلاف شرارتی که دارد به‌عنوان شخصیت بد اصلی در مرکز صحنه قرار نمی‌گیرد. در واقع ماکاروف به‌ عنوان یکی از آنتاگونیست‌های اصلی شخصیت‌های کالاف، ویژگی‌ها و عملکردهای خوبی دارد.

  • رائول

رائول منندز یکی از شخصیت‌های کالاف، معتقد است که همیشه کار درستی انجام می‌دهد. به دلیل ویژگی‌هایی که دارد به یکی از بهترین شرورها در کل مجموعه Call of Duty تبدیل شده است.

  • ویکتور رزنوف

ویکتور رزنوف جایگزین کاپیتان پرایس به‌ عنوان رهبر بازیکنان معرفی شده تا افراد بتوانند از او پیروی کرده و از او یاد بگیرد. این مرد در هدایت بازیکنان به‌ خوبی عمل می‌کند و به نظر می‌رسد همیشه هدف والایی دارد، مانند کمک به دیگران. شخصیت رزنوف در کالاف دیوتی فوق‌العاده فداکار است و مدام سعی می‌کند به بازیکنان کمک کند.

با توجه‌ به مواردی که از قهرمانان هریک از بازی‌ها مطرح شد، در مقایسه کالاف و فری فایر، می‌توان نتیجه گرفت که شخصیت‌های زیادی در بازی فری فایر حضور دارند که جذابیت این بازی را بیشتر می‌کند؛ در حالی‌ که بازی کالاف کاراکترهای کمتری دارد. علاوه بر اینکه، اغلب شمایلی مشابه با هم دارند.

مقایسه کالاف و فری فایر از نظر بخش‌ها

بازی فری فایر دارای سه بخش به نام‌های Battle Royal،TDM و MultipeEvent  است.  MultipeEvent در زمان‌ها و رویدادهای خاصی به بازی اضافه می‌شود و دائمی نیست؛ در حالی‌ که بازی کالاف دیوتی علاوه بر بخش‌های گفته شده، بخش دیگری به نام زامبی هم دارد.

مقایسه بخش های مختلف کالاف دیوتی و فری فایر

اگر به مرحله‌ای مشخص از این بازی وارد شوید، به دنیای زامبی وارد شده‌اید که در این حالت، مردگان در دو روش مختلف در دسترس کاربر قرار می‌گیرند. زامبی‌ها دائم به کاربران حمله می‌کنند. بنابراین، کاربران باید برای بقای خود از هر وسیله‌­ای استفاده کنند.

سرورها

برای مقایسه کالاف و فری فایر در زمینه سرورها، می‌توان گفت که کالاف دیوتی معمولا هنگام برقراری ارتباط با سرورها مشکلات مختلفی را پشت سر می‌گذارد.

یکی از شکایت‌های بسیاری از بازیکنان هم در ایران و هم در سایر کشورها این است که در حین بازی، بدون هیچ دلیلی از بازی قطع شده و خاموش می‌­شود یا اینکه نمی‌توانند به‌ خوبی از طریق میکروفون با هم‌تیمی‌ها و دوستان خود صحبت کنند.

به همین دلیل، بازی‌ همواره تحت‌تاثیر ثبات پایین سرورها قرار می‌گیرد؛ در حالی‌ که شرایط در فری فایر بی‌نقص است و سرورهای این بازی ثبات و امنیت قابل‌ توجهی برای بازیکنان به همراه می‌آورند.

گزینه­ دیگر برای مقایسه کالاف و فری فایر این است که تمام افراد حاضر در حالت بتل‌ رویال بازی فری فایر، بازیکنان واقعی هستند؛ در حالی‌ که در کالاف دیوتی علی‌رغم تعداد زیاد بازیکنانی که به خود جذب کرده، بسیاری از لابی‌ها را با ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پر می‌کند. در این صورت مبارزه با آن‌ها آن‌ قدرها سرگرم‌ کننده نیست.

بررسی اسلحه‌ها

مقایسه کالاف و فری فایر در بخش اسلحه، برتری فاحش کالاف دیوتی را نسبت به رقیب خود نشان می‌دهد. این بازی طیف وسیعی از اسلحه‌ها برای هر هدفی دارد. کالاف دیوتی تجهیزات و اسلحه بیشتری را در برمی‌گیرد؛ در نتیجه سیستم مبارزه جذاب‌تری هم با برای کاربر ایجاد کرده است.

بررسی اسلحه‌های بازی فری فایر و کالاف دیوتی

در این سیستم، زد و خوردها بدون حتی چند ثانیه استراحت دائم در حال اجراست. این بازی به کاربر اجازه می‌دهد که از دیوارها بالا رفته و روی زمین سر بخورند. بنابراین، همواره در حال دویدن و تیراندازی هستند. علاوه بر این، در این بازی کاربر می‌تواند از داخل آب هم به بازیکنان تیراندازی کند.

از سویی دیگر فری فایر اسلحه‌هایی مشابه با کالاف دارد؛ با این تفاوت که کیفیت صدای آنها نسبتا پایین است. با این‌ وجود، اسلحه‌های این بازی هم جذابیت‌های خاص خود را دارند.

همچنین استفاده نامناسب و غیرحرفه‌ای از اسلحه‌­ها در کالاف دیوتی، جایگاهی ندارد. هر گیمر باید بر اساس مهارت خود، انتخاب دقیقی از اسلحه داشته باشد.

کاربر در این بازی باید از SMG در مبارزه‌های نفر به‌ نفر و تک‌تیرانداز در نبردهایی بافاصله دور استفاده کند. این ویژگی شاید جایگاهی در انتخاب اسلحه‌های بازی فری فایر نداشته باشد و هر گیمری می‌تواند هر اسلحه‌ای را که دوست دارد انتخاب کند.

مقایسه بازی کالاف و فری فایر در زاویه دوربین بازی

مورد دیگر برای مقایسه کالاف و فری فایر زاویه دوربین است. می‌توان گفت که کالاف دیوتی یک بازی اول‌ شخص است. در واقع، با یک شوتر اول‌ شخص نظامی روبه‌رو هستیم. در این حالت زاویه دوربین ‌مانند نسخه‌های کنسولی و کامپیوتری است. در زاویه دوربین اول‌ شخص، کاربر می‌تواند دست‌های کاراکتر تحت هدایت خود را به همراه لوازمی که او در دست دارد، مشاهده کند.

مقایسه دوربین بازی کالاف دیوتی با فری فایر

از سوی دیگر، فری فایر یک بازی سوم‌ شخص به‌حساب می‌آید؛ یعنی زاویه دوربین بازی به‌گونه‌ای است که شما شخصیت اصلی را به‌ صورت کامل و از پشت خواهید دید.

این زاویه دوربین بیشتر برای بازی‌های اکشن – ماجرایی به کار می‌رود. البته، در نظر داشته باشید که در فری فایر هم امکان استفاده از دوربین اول‌ شخص هنگام نشانه‌گیری وجود دارد. به کمک دوربین اول‌ شخص، می‌توانید دقیق‌تر و بهتر نشانه‌گیری کنید.

با مقایسه کالاف و فری فایر و با توجه‌ به متفاوت‌ بودن زاویه دوربین این دو بازی، نمی‌توان گفت که کدام‌ یک از این دو بازی بهتر است. اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های اول‌ شخص هستید، در کالاف دیوتی به شکلی تخصصی می‌توانید این زاویه دوربین را برای خود انتخاب کنید.

از جهت دیگر، اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید روی گوشی هوشمند اندرویدی خود یک بازی سوم‌ شخص را تجربه کنید، فری فایر انتخاب مناسبی است.

به‌روزرسانی

یکی از جذابیت‌های بازی‌های آنلاین­ محور مانند کالاف دیوتی و فری فایر، مسئله­­ به‌روز ماندن آن‌ با گذشت زمان است. طراحان این دسته از بازی‌ها به‌ خوبی می‌دانند که به‌ روز رسانی بازی به معنی جلب کاربر بیشتر و طولانی‌ شدن عمر آن است.

در این مورد نمی‌توان نکته‌­ای را برای مقایسه کالاف و فری فایر در نظر گرفت. به این دلیل که به ­روز رسانی بازی‌ها به‌ صورت همیشگی در حال انجام است. علاوه بر اینکه، ویژگی‌های مثبت نسخه‌های قدیمی با هم ترکیب شده و در قالب نسخه­ جدید و به‌ صورت کامل در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

کالاف بازی کنیم یا فری فایر؟

تا اینجای مقاله با مقایسه کالاف و فری فایر، متوجه شده‌اید که بازی کالاف دیوتی از نظر گیم پلی، گرافیک و از همه مهم‌تر تنوع، بسیار بالاتر از فری فایر است. به‌ طور کلی می‌توان گفت که بازی Free Fire برای کسانی مناسب است که تاکنون بازی بتل‌ رویال را تجربه نکرده‌اند، قصد حرفه‌ای بازی‌ کردن را ندارند و گوشی آنها از لحاظ سخت‌افزاری، قوی نیست.

کالاف بازی کنیم یا فری فایر ؟

بنابراین، بر اساس مقایسه کالاف و فری فایر در زمینه‌های مختلف، انتخاب گزیته­ مناسب و بازی بهتر، به سلیقه کاربر بستگی دارد. هر کدام از این نوع بازی‌های سبک بتل‌ رویال، تجربیات متفاوتی را در اختیار گیمر قرار می‌دهند. بنابراین، در نهایت انتخاب گزینه مناسب بستگی به تجربیات و سلیقه کاربر دارد.

به سوالاتی مانند کالاف بهتر است یا فری فایر، نمی‌توان پاسخ مشخصی داد. هر دو بازی در برخی زمینه‌ها مزایایی نسبت به دیگری دارند و هر دو را می‌توان جزء شوترهای بسیار خوب موبایلی در نظر گرفت.

با این‌ حال، اگر دلتان یک تجربه بتل‌ رویال سریع و پر برخورد می‌خواهد، فری فایر را تجربه کنید و اگر هم حوصله بازی‌های طولانی‌تر و آرام‌تر را دارید، کالاف دیوتی می‌تواند به‌ خوبی سرگرمتان کند.

همچنین، در مقایسه کالاف و فری فایر، در مودهای غیر بتل‌ رویالی هم هر دو بازی موارد زیادی برای عرضه دارند؛ اما کماکان کالاف دیوتی، به دلیل قدمت و تجربه­‌ای که در بازار شوترهای اول‌ شخص دارد، انتخاب بهتری است.

با این‌وجود با بررسی اجمالی تفاوت‌های این دو بازی، برتری نسبی کالاف دیوتی در برخی موارد کاملا مشهود است. هرچند در برخی فاکتورها فری فایر برتری چشمگیری دارد. برتری‌های کالاف در فاکتورهای مهم برای گیمرهای حرفه‌ای، بیشتر است.

کلام آخر

در این نوشته با مقایسه کالاف و فری فایر سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که کالاف بازی کنیم یا فری فایر؟ به‌ طور کلی می‌توان گفت که هر دوی این بازی‌ها جزو بازی‌های پرطرفدار و محبوب سبک بتل‌رویال هستند و توانسته‌اند نظر مثبت گیمرها را به خود جلب کنند.

همان‌طور که در بخش‌های مختلف مربوط به مقایسه کالاف و فری فایر اشاره کردیم هر یک از این بازی‌ها نقاط قوت و نقاط ضعف خاص خود را دارند. هر یک از این زمینه‌ها برای برخی از گیمرها مهم‌تر و برخی از این ویژگی‌ها نیز برای برخی از افراد قابل‌چشم‌پوشی است.

با در نظر گیری تمام این موارد هنگام مقایسه کالاف و فری فایر می‌توان گفت که تفاوت‌های زیادی در گیم‌پلی دو عنوان وجود دارد. به‌ طوری‌ که یافتن مسیر و کسب مهارت در کالاف آسان‌تر است.

بنابراین اگر یک بازی ساده‌ می‌خواهید، فری فایر برای شما ساخته شده است. در سوی دیگر، بازیکنانی که به دنبال رقابت هستند و از جزئیات ریز لذت می‌برند، بهتر است دیوتی را انتخاب کنند. این بازی فضای بیشتری برای بهبود مهارت‌ها و استراتژی‌ها در اختیارتان می‌گذارد.

سوالات متداول

کالاف بهتر است یا فری فایر؟

با مقایسه کالاف و فری فایر متوجه می‌­شویم که هرکدام نقاط قوتی دارند و این به معنی برتری یکی بر دیگری نیست. کالاف دیوتی در مجموع بازی کامل‌تری است که مکانیک‌های بیشتر، حالات بازی گسترده‌تر و جلوه­‌های واقع‌گرایانه‌تری دارد.
 

حالت بتل‌رویال این بازی‌ها چقدر طول می‌کشد؟

هر ست در بازی فری فایر ۵۰ بازیکن را روبه‌روی هم قرار می‌دهد. بنابراین، هر ست حدودا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد؛ در حالی‌ که در کالاف دیوتی تعداد بازیکنان به ۱۰۰ نفر می‌رسد. در نتیجه هر ست، نزدیک به نیم ساعت طول می‌کشد.

از بین دو بازی فری فایر و کالاف، کدام‌یک را می‌توان روی کامپیوتر نصب کرد؟

همان‌طور که در مقاله گفته شد، هر دوی این بازی‌ها قابلیت نصب روی ویندوز را دارند. البته برای این کار، باید قابلیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم خود را ارتقا دهید. علاوه بر اینکه، برای اجرای بهتر هر دوی این بازی‌ها باید برنامه‌های خاصی هم نصب کنید. به‌ طور کلی با مقایسه کالاف و فری فایر در بخش سیستم موردنیاز، موارد مختلف برای راهنمایی در اختیار شما قرار داده شده است.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//