مقایسه پابجی و کالاف + PUBG یا Call of Duty ؟

پابجی و کالاف دیوتی دو بازی در سبک بتل رویال و شوتر بوده که هر دو توانسته‌اند در چند سال اخیر به موفقیت و محبوبیت زیادی در بین گیمرها دست پیدا کنند. هر گیمری بی شک نام پابجی و کالاف دیوتی به گوشش خورده و تجربه بازی حداقل یکی از این دو را داشته است.

بازی کالاف دیوتی تا سال 2021 توانست به فروش 400 میلیون نسخه دست پیدا کند. از طرفی دیگر، پابجی که برای اولین بار در سال 2017 عرضه شد، هم‌اکنون بیش از 425 هزار بازیکن همزمان دارد!

هر دو بازی گیم پلی بسیار حرفه‌ای و خوبی داشته و می‌توانند تا ساعت‌ها هرکسی را سرگرم نگه دارند. در ادامه این مقاله از ایده آل تک، قصد داریم تا بازی PUBG و Call of Duty را از جنبه‌های متفاوت با یکدیگر مقایسه کنیم. برای مقایسه پابجی و کالاف موبایل، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

نگاهی سریع به بازی پابجی

بازی پابجی طراحی براندن گرین است که عمدتا با نام مستعار خود به نام PlayerUnknown یا بازیکن ناشناخته، شناخته می‌شود. این بازی از سال 2017 برای اندروید و iOS منتشر و از همان ماه‌های ابتدایی، تبدیل به یکی از برترین بازی‌های موبایل شد.

نگاهی سریع به بازی پابجی

براندن گرین درباره طراحی بازی خود گفته است که از بازی‌های تکراری و ساده اول شخص مولتی پلیر خسته شده بود و برای همین، تصمیم گرفت تا یک بازی با نقشه سخت‌تر و اتفاقات کاملا تصادفی طراحی کند.

پابجی یک بازی در سبک بتل رویال است. سبک بتل رویال به بیان ساده یعنی باید برای بقا با همه مبارزه کرد. در ابتدا این بازی را با هیچ شروع کرده و باید در نقشه داستان گشت زده و سلاح‌های خود را پیدا کرده و برای بقا مبارزه کنید.

این بازی چیزی شبیه Hunger Games است که باید بازیکنان در آن به رقابت بپردازند تا در انتها در این جزیره 8 در 8 کیلومتری یکی از بازیکنان زنده بماند.

شما می‌توانید پابجی را به سه صورت تنها، دو نفره یا گروهی انجام بدهید. در حالت گروهی شما می‌توانید با سه الی چهار نفر تیم تشکیل بدهید. هرکدام از این حالت‌های بازی، مزایا و معایب خود را دارند. اما در بازی گروهی، هم‌گروهی‌های شما می‌توانند شما را نجات داده و برخی از مهمات را برای شما بیاورند.

بازی با فرود آمدن شخصیت اصلی در یک جزیره شروع می‌شود. وظیفه اصلی بازیکن نقش اول این است که تمامی وسایل لازم برای بقا، از وسایل جنگی گرفته تا تمامی وسایل پزشکی و کمک‌های اولیه را جمع کند.

کل نقشه قابل بازی است و بازیکنان می‌توانند در آن بگردند. اما با گذشت زمان، دایره بازی در نقشه تنگ‌تر می‌شود. خروج از حلقه بازی باعث کم شدن جون بازیکن و مرگ او می‌شود.

بررسی بازی pubg موبایل

زمان معمول هر بازی می‌تواند حدود 30 دقیقه باشد. این در حالتی که است شما جزو بازیکنان برتر باشید. چرا که ممکن است به محض ورود به جزیره کشته شوید. با افزایش مهارت در بازی پابجی، می‌توانید مدت زمان بیشتری در بازی زنده بمانید.

دانلود خود بازی کاملا برای گوشی موبایل رایگان بوده و همه می‌توانند از گوگل پلی یا اپ استور آن را دانلود کنند. داخل بازی اما آیتم‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از سکه، آن‌ها را خریداری کرد.

این سکه‌ها را می‌توان با چک کردن روزانه بازی و انجام چالش‌هایی مانند زنده ماندن در بازی و طی کردن مسافت خاصی به دست آورد. در ابتدای بازی با هیچ شروع می‌کنید و رفته‌رفته بسیاری از آیتم‌ها و لباس‌های مختلف را خریداری می‌کنید.

نکته: نصب پابجی بر روی کامپیوتر رایگان نبوده و باید نسخه اصلی آن خریداری شود.

نگاهی سریع به بازی کالاف دیوتی

بازی کالاف دیوتی در ابتدا تنها برای کامپیوتر وجود داشت. اما کمپانی سازنده این بازی در سال 2019 نسخه موبایل آن را نیز روانه بازار کرد. کمپانی Tencent studio بازی کالاف دیوتی موبایل را برای گسترش بازی‌های شوتر در تلفن‌های همراه روانه بازار کرد و از همان سال 2019، کالاف دیوتی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در صنعت موبایل گیمینگ شد.

نگاهی سریع به بازی کالاف دیوتی

کالاف دیوتی یک بازی شوتر و بتل رویال با یک گیم پلی بسیار عالی و لذت بخش است. نقشه‌های این بازی کاملا مناسب بازی چند نفره بوده و افراد می‌توانند به همراه تیم خود در مسابقات این بازی شرکت کرده و از نبرد برای بقا در بازی کالاف لذت ببرند.

در این چند سال، نقشه‌های معروف و زیادی هم به این بازی اضافه شده که بازیکنان می‌توانند از بین این نقشه‌ها و سلاح‌های مورد علاقه خود، بسته‌هایی را پیدا کنند.

در کالاف دیوتی می‌توانید تنها بازی کرده یا برای خود تیم پیدا کنید. تیم‌ها از تیم‌های دو نفره شروع شده و تا تیم 4 نفره ادامه خواهد داشت. مانند سایر بازی‌های بتل رویال، در کالاف هم روی نقشه پیاده شده و باید بجنگید تا آخرین باقی مانده زمین باشید.

اگر در تیم بازی کنید؛ هم تیمی‌های شما می‌توانند شما را نجات داده و دوباره به نقشه باز گردانند. کلاس‌های مختلفی را می‌توان در بازی انتخاب کرد که شامل دلقک، نینجا، دیده بان، پزشک، مدافع، مکانیک، تریکستر و نیروی هوایی می‌شوند.

در بازی کالاف نقشه‌های بسیاری وجود داشته که این نقشه‌ها در نسخه موبایل بازی هم کار می‌کنند. از بهترین و محبوب‌ترین نقشه‌های کالاف می‌توان به Firing Range، Hijacked، Standoff، Rust و Nuketown اشاره کرد.

هرکدام از این نقشه‌ها چالش‌ها و هیجانات مربوط به خود را داشته و همه می‌توانند نسبت به علایق خود و هم تیمی‌های خود، از بین این نقشه‌ها یکی را انتخاب کنند.

همه چیز درباره بازی call of duty

دانلود خود بازی کالاف کاملا رایگان است و نسخه موبایل را می‌توان از گوگل پلی و اپ استور دانلود کرد. اما این بازی دارای پرداخت درون برنامه‌ای بوده و می‌توان نسخه پریمیوم آن را تهیه کرد.

از مهم‌ترین آیتم‌هایی که تنها در نسخه پریمیوم کالاف دیوتی پیدا می‌شود؛ می‌توان به دو کلاس ترکستر و نیروی هوایی اشاره کرد. امکان بازی به عنوان این دو کلاس در بازی برای کاربران نسخه رایگان وجود ندارد.

مقایسه پابجی و کالاف از نظر گرافیک

اکنون که یک مرور کلی به بازی پابجی و کالاف داشتیم؛ وقت آن رسیده که به مقایسه پابجی و کالاف بپردازیم. اولین و مهم‌ترین چیزی که هنگام بازی توجه بازیکنان را جلب می‌کند؛ گرافیک بازی است. در مقایسه پابجی و کالاف از نظر گرافیکی اول باید موتورهای گرافیکی دو بازی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه پابجی و کالاف از نظر گرافیک

در طراحی بازی پابجی از موتور گرافیکی آنریل انجین 4 استفاده شده است. در حالی که در طراحی بازی کالاف دیوتی موتور گرافیکی یونیتی استفاده شده است. در یک نگاه کلی اگر بخواهیم مقایسه کنیم، موتور گرافیکی آنریل انجین بسیار بهتر است و شبیه‌سازی‌های بهتری انجام می‌دهد.

به همین دلیل می‌توان گفت که محیط بازی در پابجی بسیار واقعی‌تر و طبیعی‌تر از کالاف دیوتی است. موتور یونیتی تصاویر را به صورت تصاویر متحرک با کیفیت نمایش می‌دهد و شفافیت و واقع گرایی پابجی را ندارد.

اما بسیاری از جزئیات گرافیکی موجود در کالاف است که باعث بهتر شدن تجربه کاربران در بازی می‌شود. به طور مثال در پابجی تنها می‌توان درها را شکست در حالی که در کالاف دیوتی می‌توانید شیشه‌ها را هم شکسته و خرابکاری کرد. به طور کلی، برخی از ویژگی‌های گرافیکی پابجی در مقایسه با کالاف، بسیار محدود هستند.

در یک نگاه کلی به گرافیک و مقایسه PUBG و Call of Duty می‌توان گفت که بی‌شک پابجی گرافیک بسیار بهتری نسبت به کالاف دارد. موتور گرافیکی آنریل انجین 4 که در این بازی به کار رفته است؛ شبیه سازی‌های بسیار جذاب و خوبی را در بازی پیاده کرده و تجربه یک بازی عالی را به کاربران می‌دهد.

گرافیک بازی کالاف نسبت به پابجی سبک‌تر بوده و برای همین حرکت سبک‌تر و روان‌تری هم دارد.

اگر به دنبال یک بازی با کیفیت بالاتری هستید که تجربه شبیه سازی یک دنیا شبیه دنیای واقعی را به شما بدهد؛ پابجی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

همان‌طور که کمی پیش‌تر اشاره شد، گرافیک پابجی بسیار بهتر از گرافیک کالاف دیوتی است. اما به تبع گرافیک بالا، پردازنده بهتری هم می‌خواهد. اگر پردازنده گوشی شما کمی ضعیف‌تر بوده و می‌خواهید تجربه بازی بهتر و روان‌تری را داشته باشید، بهتر است که سراغ کالاف دیوتی بروید.

گرافیک پابجی بهتر است یا کالاف؟

در مقایسه پابجی و کالاف از نظر گرافیک، باید بگوییم که بی‌شک پابجی برنده این راند از مسابقه است. حتی بدون بررسی موتور گرافیکی بازی و با یک نگاه می‌توان متوجه شد که پابجی گرافیک بسیار بهتری نسبت به کالاف دارد.

گرافیک پابجی بهتر است یا کالاف

روند بازی بسیار طبیعی‌تر بوده و اسلحه‌ها با واقعیت شباهت بیشتری دارند. اما در هر دو صورت، هر دو بازی گرافیک بسیار خوب و قابل قبولی داشته و بازی با هیچ کدام شما را نا امید نخواهد کرد.

مقایسه کالاف و پابجی از نظر گیم پلی

در مقایسه پابجی و کالاف از نظر گیم پلی، ابتدا باید بگوییم که هر دو این بازی‌های بتل رویال بوده و بازیکن می‌تواند به دو صورت اول شخص یا سوم شخص در این بازی ایفای نقش کرده و برای بقا تلاش کند.

مقایسه بازی پابجی و کالاف از نظر گیم پلی

هر دو بازی به صورت تکی، دو نفری و گروهی قابل اجرا هستند. اما نحوه بازی و گیم پلی این دو بازی از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه این بخش می‌توانید مقایسه کالاف و پابجی از نظر گیم پلی را مطالعه کنید.

در جواب این که گیم پلی پابجی بهتر است یا کالاف، بی شک باید گفت که کالاف دست بازیکنان را در گیم پلی و بازی کردن بازتر گذاشته است. قبل از شروع بازی در کالاف دیوتی، افراد می‌توانند فضای بازی و نوع استفاده از اسلحه خود را تغییر بدهند.

با در نظر گرفتن این که این بازی یک نوع بازی بتل رویال و شوتر است؛ می‌توان گفت که این قابلیت تاثیر به سزایی در تجربه بازیکنان در بازی خواهد داشت. متاسفانه این قابلیت در پابجی وجود نداشته و به شدت کیفیت تجربه کاربران را پایین می‌آورد.

مقایسه پابجی و کالاف از نظر فضای گیم پلی

هنگام مقایسه پابجی و کالاف از نظر گیم پلی، ابتدا باید به اهداف بازی و روند داستان آن پرداخت. برای شروع باید بگوییم که اهداف کلی این دو بازی یکسان است. بازیکن به نقشه بازی فرود آمده و به تنهایی یا با کمک تیم خود برای بقا تلاش می‌کند. نباید از دایره بازی خارج شوید و تمام تلاش خود را بکنید که آخرین بازمانده این بازی باشید.

فضای بازی کالاف و پابجی

در پابجی، این روند داستان برای همه وجود داشته و با وجود این که می‌توانید آیتم‌های بسیاری را خریداری کنید؛ اما ویژگی‌های و قدرت‌های کلی کاراکتر همه بازیکن‌ها یکسان است. هر فردی می‌تواند با یکی دو بار بازی کردن پابجی، به روند داستان، توانایی مبارزها و نحوه بازی عادت کند.

در سمت دیگر، بازی کالاف دیوتی را داریم که دارای نقشه‌ها و کلاس‌های بسیار هیجان انگیز و متفاوتی است. هرکدام از نقشه‌ها چالش‌ها و هیجانات مخصوص خود را داشته و بازیکنان می‌توانند هر بار چیزهای جدیدتری را کشف کنند.

کلاس‌های موجود در بازی کالاف هم گیم پلی و فضای کلی این بازی را بسیار هیجان‌انگیزتر می‌کنند. چرا که هرکدام ویژگی‌های شخصیتی و قدرت‌های مخصوص خود را داشته و شما می‌توانید تجربه‌های متفاوتی در این بازی با کلاس‌های متفاوت داشته باشید.

مقایسه پابجی و کالاف از نظر سرعت گیم پلی

در مقایسه پابجی و کالاف از نظر سرعت گیم پلی باید گفت که پابجی سرعت بسیار کمتری نسبت به کالاف دارد. حتی شاید برای برخی از گیمرهایی که مهارت بسیار بالایی را در این بازی کسب کرده‌اند؛ بازی در پابجی گاهی کسل کننده شود.

حدود 30 الی 40 دقیقه طول می‌کشد تا وقتی که یکی از بتل رویال‌های بازی پابجی تمام بشود. در ابتدای بازی و وقتی که دایره بازی هنوز کوچک نشده است؛ عملا خیلی درگیری زیادی رخ نداده و بازی هیجان زیادی ندارد.

این در حالی است که در کالاف، گیم پلی بازی سرعت بسیار بیشتری داشته و بازیکنان می‌توانند از همان دقایق ابتدایی وارد جنگ شوند. سرعت گیم پلی کالاف دیوتی چیزی حدود 20 الی 25 دقیقه است که نسبت به پابجی بسیار سریع‌تر محسوب می‌شود. همین سرعت بالا باعث می‌شود تا هیجان بازی بیشتر شده و بازیکنان علاقه بیشتری به این بازی نشان بدهند.

مقایسه ویژگی‌های داخلی بازی کالاف و پابجی

وسایل و تجهیزات داخلی بازی کالاف بسیار بیشتر بوده و بر اساس نادر بودن دسته بندی شده‌اند. این در حالتی است که بازی پابجی بیشتر وسایل و لوازم جنگی نزدیک به واقعیت دارد.

ویژگی های داخلی بازی پابجی و کالاف دیوتی

به طور مثال در کالاف می‌توان با زامبی‌ها و عروسک‌هایی که آن‌ها را کنترل می‌کنند روبه‌رو شد. اما تجربه بازی در پابجی، تجربه‌ای نزدیک‌تر به واقعیت است.

گیم پلی پابجی بهتر است یا کالاف؟

باید گفت که مقایسه پابجی و کالاف از نظر گیم پلی، بیشتر به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. هر دو این بازی‌ها کاملا محبوب بوده و بازیکنان بسیاری دارند. این یعنی گیم پلی هر دو بازی حرفه‌ای بوده و تجربه واقعا بی نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورند.

اما از نظر تکنیکی، بازی کالاف نسبت به پابجی گیم پلی هیجان‌انگیزتر و سرگرم کننده‌تری دارد. گیم پلی بازی کالاف شباهت زیادی به بازی‌های آرکید دارد. در صورتی که بازی پابجی یک گیم پلی بسیار آهسته داشته و بیشتر شبیه نبردهای زندگی واقعی است. تنها زمانی بازی هیجان می‌گیرد که بازیکنان در نقشه به یکدیگر نزدیک شوند.

مقایسه پابجی و کالاف از نظر نقشه

هنگام مقایسه پابجی و کالاف از نظر نقشه، متوجه می‌شویم که هر دو این بازی‌ها، نقشه‌های زیادی را برای بازی طراحی کرده‌اند. با وجود این که نقشه‌های هر بازی مزایا و معایب خود را دارند؛ اما باز هم انتخاب این که کدام سیستم نقشه برای شما بهتر است و بیشتر از آن لذت می‌برید؛ بیشتر به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

مقایسه کالاف دیوتی و پابجی از نظر نقشه

در ادامه این بخش یک مرور کلی بر نقشه‌های پابجی و کالاف و مقایسه نقشه‌های هر دو بازی با یکدیگر خواهیم داشت:

نقشه‌های بازی پابجی

در نسخه کلاسیک بازی PUBG نقشه‌های زیادی برای بتل رویال وجود دارد. این نقشه‌ها شامل 5 نقشه Erangel, Vikendi, Sanhok, Livik و Miramar می‌شوند. هرکدام از نقشه‌های پابجی ویژگی‌های مربوط به خود را داشته و چالش‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

نقشه های بازی پابجی موبایل

بزرگ‌ترین مپ‌های بازی پابجی، مپ میرامار و ارانگل هستند. پس از آن ویکندی و سانهوک بزرگ‌ترین نقشه‌ها هستند و جایگاه کوچک‌ترین نقشه پابجی ویکندی بوده که در واقع ترکیبی از تمام نقشه‌ها با یکدیگر است.

بعد از انتخاب نقشه و فرود بر روی آن، بازی شروع شده و بازیکنان باید در دایره بازی این نقشه‌ها، با یکدیگر رقابت کنند تا در آخر تنها یکی از آن‌ها زنده بماند.

مپ‌های بازی پابجی بسیار بزرگ و وسیع هستند و چالش‌های زیادی را در خود جای‌داده‌اند. به گفته خود سازنده بازی، هدف او از ساخت پابجی، خلاص شدن از شر نقشه‌هایی بود که زود تمام می‌شدند و حفظ کردن آن‌ها کار بسیار راحتی بود. به همین دلیل منطقی است که نقشه بازی پابجی بسیار وسیع و بزرگ باشد.

با وجود این که نقشه بزرگ‌تر می‌تواند چالش‌های بیشتری هم به ارمغان بیاورند؛ اما برخی از بازیکنان بازی در این نقشه‌ها را پس از مدتی کلافه کننده می‌دانند.

نقشه وسعت بسیار زیادی داشته و بازیکنان با فاصله بیشتری از یکدیگر قرار دارند. همین موضوع هم باعث پایین آمدن سرعت گیم پلی می‌شود. در ضمن حفظ کردن نقشه و پیمودن آن هم تمرکز و دقت بسیار بالایی می‌خواهد. به همین دلیل بسیاری از بازیکنان خیلی این نقشه بازی را نمی‌پسندند.

نقشه‌های بازی کالاف

نقشه‌های بازی کالاف در حالت‌های بتل رویال با حالت چند نفره متفاوت هستند. بازی کالاف نقشه‌های بسیار متنوعی داشته که شامل Crash, Cage, Crossfire, Firing Range, Gulag, Highrise, Hijacked, Killhouse, King, Meltdown, Nuketown, Pine, Raid, Rust, Saloon, Scrapyard, Shipment 1944, Standoff, Standoff Halloween, Summit, Takeoff, Terminal, Tunisia, Winter raid, blackout و Alcatraz می‌شوند.

نقشه های بازی های کالاف دیوتی

هرکدام از این نقشه‌ها چالش‌های مخصوص خود را داشته و فضای آن تا حدود قابل توجهی با دیگری متفاوت است.

نقشه‌های بازی کالاف نسبت به نقشه‌های بازی پابجی بسیار کوچک‌تر هستند. همین موضوع به بیشتر شدن سرعت گیم پلی در این بازی کمک کرده است. در حالت بتل رویال این بازی، بازیکنان در نقشه Blackout به مبارزه می‌پردازند.

این نقشه نسبتا نقشه بزرگی است، اما باز هم پیشروی در آن و حفظ کردن این نقشه نسبت به نقشه‌های دیگر خیلی مشکل نیست.

نقشه بازی کالاف دیوتی بهتر است یا پابجی؟

این که نقشه کدام بازی برای شما بهتر است؛ به ترجیحات شخصی شما هنگام بازی بستگی دارد. اگر به دنبال یک بازی سرگرم کننده هستید که هر بار بازی آن کمتر از نیم ساعت طول بکشد؛ بی شک کالاف دیوتی بهترین گزینه برای شماست.

اما اگر به بازی‌های کلاسیک علاقه داشته و مدت طولانی بازی شما را خسته نخواهد کرد؛ نقشه‌های بزرگ و وسیع پابجی مشکلی برای شما به وجود نخواهند آورد.

یکی از مشکلاتی که بیشتر بازیکن‌های موبایل گیمینگ هنگام بازی در نقشه‌های پابجی با آن مواجه می‌شوند؛ داغ کردن گوشی به دلیل مدت طولانی بازی است. گرافیک بازی پابجی بسیار سنگین بوده و اگر برای مدت طولانی با آن کار کنید، ممکن است گوشی شما داغ کند.

بازی کردن در این حالت شاید خیلی خوشایند و راحت نباشد. به همین دلیل می‌توان در یک نتیجه گیری کلی گفت که بازی کالاف دیوتی نقشه‌های بسیار مناسب‌تری برای بازی با گوشی ارائه می‌دهد.

سیستم مورد نیاز برای کالاف و پابجی

دانلود هر دو بازی کالاف و پابجی برای گوشی کاملا رایگان بوده و شما می‌توانید آن را به راحتی از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کنید. این بازی‌ها در سال‌های 2018 و 2019 وارد بازار شدند و در بیشتر گوشی‌های اندروید و iOS قابل نصب هستند.

سیستم مورد نیاز برای بازی پابجی و کالاف دیوتی

اما باید در نظر داشته باشید که هر دو این بازی‌ها گرافیک سنگینی داشته و نیازمند پردازنده و حافظه خالی زیادی هستند. در ادامه این مقاله حداقل سیستم مورد نیاز برای کالاف و پابجی برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS و همچنین ویندوز به طور کامل نوشته شده است.

بازی کالاف و پابجی را می‌توانید در گوگل پلی برای اندروید دانلود کنید. این بازی‌ها هر دو گرافیک سنگینی داشته و در صورتی که گوشی شما حافظه و پردازنده مورد نیاز را نداشته باشد؛ با لگ و فریز شدن زیادی مواجه خواهید شد.

در لیست زیر حداقل سیستم مورد نیاز و سیستم پیشنهادی برای بازی کالاف و پابجی را می‌توانید مشاهده کنید:

  • اندروید: 5.1.1 یا بالاتر
  • رم: 2 گیگابایت به بالا
  • حافظه داخلی: 2 گیگابایت به بالا
  • پردازنده: پردازنده Snapdragon 425 equivalent یا یک پردازنده بهتر

سیستم مورد نیاز برای کالاف و پابجی برای iOS معمولا در آیفون 5 به بالا و آیپد 2 یا جدیدتر موجود است. در واقع تمامی دستگاه‌های iOS که از سیستم عامل iOS 9 یا بیشتر استفاده می‌کنند؛ می‌توانند به راحتی بازی پابجی یا کالاف را روی گوشی موبایل خود نصب کنند.

اما بدیهی است که هر دوی این بازی‌ها بازی‌های سنگینی هستند و هرچه سیستم عامل و حافظه داخلی گوشی شما بیشتر باشد؛ تجربه شما در بازی هم بهتر خواهد شد.

سیستم مورد نیاز برای نصب پابجی یا کالاف در کامپیوتر

برای نصب بازی پابجی در کامپیوتر یا لپ تاپ خود، باید حداقل سیستم زیر را داشته باشید:

  • پردازنده: Intel i5-4430 / AMD FX-6300
  • ویندوز: 7 به بالا 64 بیت
  • رم: 8 گیگابایت (رم 16 گیگابایت پیشنهاد می‌شود)
  • گرافیک: NVIDIA GeForce GTX 960 2GB / AMD Radeon R7 370 2GB
  • حافظه داخلی: 30 گیگابایت

در نظر داشته باشید که تمامی سیستم‌های ذکر شده در این بخش، حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب بازی‌ها بودند. با داشتن این سخت افزارها، می‌توانید بازی را نصب کنید؛ اما در بیشتر مواقع بازی با این میزان سیستم دارای کرش‌های بسیاری است.

واضح است که تمامی بازی‌ها با پردازنده‌های نسل جدیدتر و گرافیک بالاتر، عملکرد بهتری خواهند داشت. در صورتی که امکان ارتقای سخت افزارهای کامپیوتر خود را ندارید می‌توانید بازی را روی گوشی موبایل نصب کنید. اما ممکن است این بازی‌ها فضای زیادی را در گوشی موبایل شما اشغال کرده و باعث داغ شدن مداوم آن بشوند.

نگاه کلی: پابجی بهتر است یا کالاف؟

پابجی و کالاف دیوتی دوتا از بزرگ‌ترین نام‌ها در بین گیمرها هستند. این دو بازی طرف‌دارهای خود را داشته و نمی‌توان به طور قطع گفت که در مقایسه پابجی با کالاف، کدام یک برنده نهایی میدان است.

پابجی بهتر است یا کالاف ؟

اما می‌توان آن‌ها را از برخی نقاط با یکدیگر مقایسه کرد و نسبت به نظرات کاربران درباره این دو بازی، بیان کرد که کدام یک از این بازی‌ها بهتر هستند. در ادامه این بخش یک نگاه کلی به پابجی و کالاف می‌اندازیم تا از جهات مختلف آن‌ها را بررسی کنیم.

تجربه یک بازی حرفه‌ای با گرافیک بالا

پیش از این در مقایسه پابجی و کالاف اشاره شد که پابجی، گرافیک بسیار بهتری نسبت به کالاف دارد. در مقایسه پابجی و کالاف دیوتی از نظر گرافیکی، مشخص شد که پابجی موتور گرافیکی بهتری دارد. اما این موضوع صرفا به معنای بهتر بودن این بازی نیست.

برای این که بتوانید از گرافیک بالا و سنگین پابجی بیشترین لذت و بهره را ببرید؛ باید حتما پردازنده قوی در گوشی یا کامپیوتر خود داشته باشید. در غیر این صورت، پابجی به لگ‌ها و فریز شدن‌های زیاد خود معروف است.

بنابراین بهتر است بگوییم برای افرادی که پردازنده قوی نداشته باشند؛ کالاف انتخاب بسیار بهتری نسبت به پابجی است.

هیجان بازی پابجی بیشتر است یا کالاف دیوتی؟

جواب به این سوال شاید کمی به سلیقه افراد مختلف و تعریف آن‌ها از هیجان بالا بستگی داشته باشد. اما در یک تعریف کلی می‌توان گفت که پابجی بیشتر شبیه به یک نبرد در زندگی واقعی است.

در یک شهر واقعی که وسعت زیادی دارد؛ ممکن است تا ساعت‌ها با هیچ دشمنی روبه‌رو نشوید. این موضوع به پابجی یک امتیاز می‌دهد که این امتیاز، تجربه هیجان و استرس پیدا شدن ناگهانی دشمن‌هاست.

در حالی که در کالاف، به محض ورود به نقشه با دشمنان زیادی مواجه شده و نبرد شروع می‌شود. اگر هیجان گشتن در شهر و این که حواستان باید به تمامی نقاط اطراف باشد را دوست دارید؛ پابجی تجربه بازی بهتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مناسب ترین گزینه برای بازی در موبایل

این موضوع که پابجی گرافیک سنگینی داشته و در بسیاری مواقع کرش می‌شود؛ روی تجربه موبایل گیمینگ تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر گوشی شما چندان به روز نیست و پردازنده خیلی خوبی ندارد؛ شاید بازی پابجی خیلی مناسب گوشی موبایل نباشد.

مناسب ترین گزینه برای بازی در موبایل

علاوه بر گرافیک سنگین، سرعت گیم پلی پابجی هم کند بوده و نقشه‌های آن بسیار بزرگ هستند. همین موضوع باعث می‌شود که بازی طولانی‌تر بشود. در این صورت هم گوشی و هم دست شما ممکن است آسیب ببینند.

زیاد داغ شدن گوشی به صفحه نمایش و باتری آن آسیب می‌زند و به همین دلیل کالاف بازی مناسب‌تری برای موبایل گیمینگ با گوشی‌های قدیمی‌تر است.

جزئیات کدام بازی بهتر است؟

پابجی بیشتر یک حالت سنتی داشته و در انتخاب کاراکتر، اسلحه و نقشه‌های خیلی دست بازیکن را باز نمی‌گذارد. اما کالاف ویژگی‌ها و جزئیات بسیار سرگرم کننده و جالبی دارد.

علاوه بر دسته بندی اسلحه‌ها و بیشتر بودن نقشه‌ها و چالش‌های درون آن، بازیکنان می‌توانند از بین کلاس‌های مختلف نیز یکی را انتخاب کرده و وظایف مختلفی را بر عهده بگیرند.

با وجود این که پابجی به زندگی واقعی و یک نبرد واقعی شباهت بیشتری دارد؛ اما کالاف دیوتی نسبت به آن جزئیات بیشتر و سرگرم کننده‌تری را ارائه می‌دهد.

 برای تازه کاران پابجی بهتر است یا کالاف؟

در انتها، این که  پابجی بهتر است یا کالاف کاملا به تجربه شما در بازی و سیستم موبایل یا کامپیوتر شما بستگی دارد. امکان شخصی سازی نوع استفاده از اسلحه در کالاف وجود داشته که این بازی را برای افراد تازه کار نسبت به پابجی بهتر می‌کند.

کسانی که در دنیای گیمینگ تازه کار هستند؛ احتمالا خیلی با نحوه کنترل بازی پابجی راحت نباشند. از طرفی دیگر، نقشه‌های بزرگ آن نیز ممکن است باعث سردرگمی افراد تازه کار شود.

البته گفتنی است که هر دو بازی مهارت بالایی نیاز دارند و در کل خیلی مناسب افراد تازه کار نیستند. اما برای شروع، بازی کالاف محیط بهتری برای افرادی است که تازه به دنیای گیمینگ وارد می‌شوند.

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه پابجی و کالاف پرداختیم و تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو فرانچایز محبوب را مرور کردیم. هر دو بازی بسیار موفق بوده و توانسته‌اند تا جای پای خود را در دنیای گیمینگ محکم کنند.

با وجود این که این دو بازی در یک ژانر بوده و یک هدف دارند؛ اما گیم پلی و جزئیات بازی آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. در نهایت نتیجه نهایی این که پابجی بهتر است یا کالاف به تجربه شخصی شما بستگی دارد.

در بخش نظرات، تجربیات خود را از بازی کالاف و پابجی با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

دانلود بازی پابجی رایگان است؟

دانلود نسخه اصلی پابجی برای موبایل رایگان است. اما برای نصب این بازی بر روی کامپیوتر باید آن را خریداری کرد.

بازی پابجی برای موبایل بهتر است یا کالاف دیوتی؟

اگر پردازنده و سیستم عامل گوشی شما قدیمی باشد؛ بازی پابجی به خوبی عمل نخواهد کرد. اطلاعات بیشتر در این مقاله آورده شده است.

محیط بازی کالاف دیوتی بهتر است یا پابجی؟

محیط بازی کالاف دارای جزئیات بیشتری بوده اما محیط بازی و گیم پلی پابجی به واقعیت نزدیک‌تر است. مقایسه پابجی و کالاف دیوتی به صورت کامل در این مقاله ارائه شده است.

5 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

20 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
20
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//