عوارض قرار دادن لپ تاپ روی شکم و پا

لپ تاپ ها از زمان پیدایش تا امروز توانسته‌اند بسیاری از محدودیت‌های سیستم کامپیوتر رومیزی را از بین ببرند و در بین کاربران محبوبیت پیدا کنند. شاید شما هم از آن دسته کسانی هستید که لپ تاپ بخاطر عدم محدودیت در مکان استفاده برایتان نسبت به کامپیوتر ارجحیت دارد.

اگر اینگونه باشد حتما از لپ تاپ در مکان‌های مختلف استفاده کرده‌اید و در صورت عدم پیدا کردن میز مناسب آن را روی پا و حتی در تخت‌خواب خود با گذاشتن روی شکم، استفاده کرده‌اید. اما آیا از خطرات گذاشتن این وسیله روی پا و شکم خود، آگاه هستید؟

خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا

حتما در هنگام گذاشتن لپ تاپ روی اعضای بدن مانند شکم و پای خود متوجه گرمای آن شده‌اید. شاید فکر کنید این داغی به حدی نیست که پوست شما را مانند آب جوش بسوزاند پس حتما ضرر خاصی برای شما نخواهد داشت، اما این گونه نیست.

لپ تاپ با قطعات کامپیوتری کار می‌کند و این قطعات هر چه زمان بیشتری مورد استفاده قرار گیرند گرمتر می‌شوند. گرما نوعی از اشعه مادون قرمز است و قرار گیری پوست شما به مدت طولانی در معرض این امواج می‌تواند برای شما به شدت مضر باشد که در ادامه بیشتر در خصوص این موضوع صحبت می‌کنیم.

آسیب به اندام های تناسلی

استفاده‌کنندگان از لپ تاپ، نباید آن را روی پا‌های خود قرار دهند، زیرا این وسیله می‌تواند با گرمایی که تولید می‌کند، به اسپرم مردان زیان برساند و یا به کم کاری یا کاهش تعداد اسپرم‌ها منجر شود.

مطالعات نشان می‌دهد، لپ تاپ باعث کم کاری اسپرم در مردان می‌شود. یافته‌ها حاکی از آن است که قرار دادن پوشش محافظ نیز روی پا، به هنگام استفاده از لپ تاپ تاثیری ندارد و گرمای آن طی 10 دقیقه، تاثیر خود را برجای می‌گذارد.

طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه نیویورک، گذاشتن لپ‌‌تاپ حتی با وجود محافظ می‌تواند بر قدرت باروری مردان تاثیر بگذارد. قرار گرفتن طولانی در برابر لپ‌تاپ شبیه به بودن در معرض آفتاب است که هر دو موجب سرطان پوست می‌شود.

محققان با بررسی 29 مرد پس از آن که از لپ‌‌تاپ روی پاهایشان استفاده کردند و دمای پاهای آنان را اندازه گرفتند، متوجه شدند، پس از 15 دقیقه استفاده از لپ‌‌تاپ، دمای بیضه‌ها از حد امن بالاتر می‌رود.

جالب است بدانید حتی یک درجه بالا رفتن دما، بیش از حد امن، می‌تواند سبب آسیب کیفیت اسپرم‌ها شود. شاید استفاده گهگاهی از لپ تاپ مشکلی ایجاد نکند، اما استفاده مداوم از آن می‌تواند سبب ناباروری مردان شود.

لپ تاپ روی پا

خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان

طبق تحقیقات انجام شده، گذاشتن داغ‌ترین قسمت لپ‌تاپ روی پا منجر به سرطان سلول سنگفرشی پوست می‌شود. موضوع از آن جا شروع شد که یک پسر بچه 12 ساله به دلیل استفاده زیاد از بازی‌های جدید در لپ‌تاپ متوجه تغییر رنگ یا نوعی بی‌رنگی در قسمت ران پای خود شد.

پاهای سرخ شده حاصل قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد لپ‌تاپ به مدت 6 ساعت در روز است. متخصصان پوست با بررسی این مسئله و استفاده از میکروسکوپ متوجه شدند قسمت آسیب‌دیده شبیه به پوستی است که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، شدیدا آسیب دیده باشد.

با آن که بسیاری از شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ نسبت به قرار گرفتن این نوع کامپیوتر بر روی پوست هشدار داده‌اند، بسیاری از کاربران از کنار این مسئله به راحتی می‌گذرند و آن را نادیده می‌گیرند. افرادی که اطراف منابع گرمایی خاصی کار می‌کنند، مانند نانوایان، شیشه‌گران و … هم با مشکل مواجهه‌اند.

به طور کلی، پوست هر فردی که در معرض منبع گرمایی قرار بگیرد دچار آسیب می‌شود. اگر مشکل تنها یک سوختگی خفیف بود نگرانی زیادی وجود نداشت، اما مشکل بروز سرطان است. قرار گرفتن طولانی در برابر لپ‌تاپ شبیه به بودن در معرض آفتاب است که هر دو موجب سرطان پوست می‌شود.

سرطان سلول سنگفرشی پوست! این سرطان ناشی از رشد بدخیم‌ سلول در سطح‌ خارجی پوست و علت آن قرار گرفتن در برابر‌ آفتاب‌ شدید است که بیش‌تر بر روی صورت‌، گوش‌ها، دست‌ها یا بازوها دیده می‌شود. علامت آن یک‌ برآمدگی‌ یا گرهک‌ کوچک‌، قرمزرنگ‌ و پوسته‌دار بر روی‌ پوست‌ است که‌ دلمه ‌بسته‌ و در نهایت زخم‌ می‌شود.

کمر درد و گردن درد

تقریبا درصد بالایی از کارمندان و افرادی که با لپ تاپ سروکار دارند، از نحوه نشستن صحیح پشت کامپیوتر و لب تاپ اطلاعی ندارند و به همین دلیل بعد از مدتی دچار درد در نواحی مختلف بدن می‌شوند. عوارض نشستن نادرست می‌تواند، احساس درد در ناحیه انگشتان و مچ دستان که باعث بروز بیماری سندروم تونل دست می‌شود، ایجاد کند.

این افراد به دلیل نشستن نادرست پشت لپ تاپ در ناحیه مچ دست، انگشتان و سر شانه با دردهای شدید مواجه می‌شوند. احساس درد در ناحیه کمر و گردن از دیگر عوارض شیوه نشستن نادرست پشت لپ تاپ است.

در صورت نشستن نادرست پشت لپ تاپ، کمر و گردن به دلیل تحمل وزن سر به سمت جلو خم می‌شوند. خم شدن به سمت جلو باعث احساس درد در ناحیه گردن و کمر و ایجاد قوز در کمر می‌شود.

لپ تاپ روی پا

افزایش وزن از دیگر عوارض نشستن طولانی مدت پشت لپ تاپ است. این افراد به دلیل نداشتن تحرک دچار افزایش وزن شدیدی می‌شوند و فشار زیادی را به زانو و پا وارد می‌کنند. نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر و عدم تحرک باعث مشکلاتی در ناحیه مغز سر می‌شود.

در واقع نشستن طولانی مدت پشت لپ تاپ باعث آسیب‌دیدگی عروق و تضعیف عملکرد مغز می‌شود. نشستن طولانی مدت پشت لپ تاپ و نشستن نا درست پشت کامپیوتر باعث بروز مشکلاتی چون واریس، ورم قوزک پا، پوکی استخوان و… می‌شود.

مشکلات خواب

ساعت بیولوژیکی در بزرگسالان سالم از چرخه خواب و بیداری 24 ساعته پیروی می‌کند. هنگامی که خورشید در صبح طلوع می‌کند، بدن شما کورتیزول تولید می‌کند، هورمونی که به شما احساس بیداری و هوشیاری می دهد. با محو شدن نور روز، بدن هورمون دیگری به نام ملاتونین ترشح می‌کند که باعث ایجاد احساس خواب آلودگی می‌شود.

دستگاه‌های الکترونیکی با نور پس‌زمینه مانند تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و رایانه‌ها نور غنی‌شده با طول موج کوتاه منتشر می‌کنند که به عنوان نور آبی شناخته می‌شود. چراغ‌های فلورسنت و LED نیز نور آبی ساطع می‌کنند که نشان داده شده است که تولید طبیعی ملاتونین را در عصر کاهش داده یا به تاخیر می‌اندازد و احساس خواب آلودگی را کاهش می‌دهد.

کودکان به ویژه در برابر مشکلات خواب ناشی از استفاده وسایل الکترونیکی که نور آبی ساطع می‌کنند، آسیب پذیر هستند. مطالعات متعددی بین استفاده از دستگاه‌های دارای صفحه نمایش قبل از خواب و افزایش تأخیر خواب یا مدت زمانی که فرد برای به خواب رفتن نیاز دارد، ارتباط برقرار کرده است.

بعلاوه، کودکانی که در شب از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند اغلب خواب باکیفیت کافی ندارند و روز بعد بیشتر احساس خستگی می‌کنند. انواع خاصی از روشنی موجود در خانه  نیز می‌تواند بر تولید ملاتونین در شب تأثیر بگذارد.

یک مطالعه نشان داد که نور روشن اتاق خواب می‌تواند تولید ملاتونین در شب را تا 90 دقیقه در مقایسه با نور کم کاهش دهد. نور آبی علاوه بر ایجاد مشکلات خواب می‌تواند باعث آسیب شبکیه نیز شود. برخلاف نور آبی، نور قرمز، زرد و نارنجی تاثیر کم‌تری بر ریتم شبانه روزی شما دارند.

مشکلات بارداری و رشد جنین در اثر لپ تاپ روی پا

مطالعات مختلف نشان داده است که تشعشع گرمایی علت احتمالی اثر لپ تاپ در ناباروری می‌باشد. درجه حرارت اسکروتوم در وضعیت نشسته تا ۲ درجه سانتیگراد نسبت به وضعیت ایستاده افزایش می‌یابد، که با استفاده ار لپ تاپ این افزایش حدود نیم درجه بیشتر می‌شود

تاثیر این میزان افزایش درجه حرارت در اسپرماتوژنز همچنان ناشناخته است. در حقیقت نحوه و الگوی صحیح استفاده از وسایل الکترونیکی نظیر لپ تاپ و گوشی همراه باید مورد توجه تمامی افراد قرار گیرد و بهتر است که آن‌ها به خصوص در دوران پیش از بارداری استفاده طولانی مدتی از این ابزار و وسایل نداشته باشند.

آسیب پوستی و سندرم پوست برشته

پژوهش‌های محققان نشان داده است، تماس طولانی مدت پوست پاها با لپ‌تاپ می‌تواند در نهایت به نوعی اختلال موسوم به «سندرم برشتگی پوست» منجر شود که پیامد گرمای ناشی از لپ تاپ است.

نتایج این تحقیق نشان داد که چنین پدیده‌ای در افرادی که چندین ماه پشت سر هم و یا روزانه 6 تا 8 ساعت از لپ تاپ استفاده می‌کنند، بیشتر مصداق دارد. در این میان، پوست کودکان بیشتر از دیگر رده‌های سنی از خود حساسیت نشان می‌دهد. در موارد نادری، این سندرم حتی قابلیت تبدیل شدن به سرطان پوست را نیز دارد.

لپ تاپ روی پا

آسیب به چشم

استفاده طولانی مدت از لپ تاپ می‌تواند باعث خشکی چشم شود. خشکی چشم یک بیماری است که در آن اشک کافی تولید نمی‌شود یا سریع تبخیر می‌شود و باعث احساس سوزش، خارش، قرمزی و تاری دید می‌شود.

یکی از شایعه ترین آسیب‌هایی که استفاده مداوم از مانیتور لپ تاپ به چشم وارد میکند، سندرم دید کامپیوتر نام دارد که به آن CVS مخفف Computer Vision Syndrome  نیز می‌گویند. این سندرم عوارض زیادی دارد که از جمله این عوارض  میتوان به تاربینی، سوزش چشم، خستگی، سردرد، نزدیک بینی، عدم تمرکز دید، گردن درد و خشکی چشم اشاره کرد.

به طور میانگین نگاه کردن به مانیتور و زل زدن به صفحات آن بیشتر از ۲ ساعت شما را در معرض ابتلا به سندرگ دید کامیپوتر قرار می‌دهد.

شاید در ابتدا صحبت از سندرم CVS زیاد جدی بنظر نرسد، ولی بررسی دقیق‌تر آن نشان می‌دهد درصورت عدم درمان و کنترل آن ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به چشم وارد شود. خوشبختانه راه‌های پیشگیری و درمان CVS بسیار آسان و کاربردی میباشند که در ادامه برخی از این راه ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چگونه از مشکلات ناشی از لپ تاپ جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از این خطرات، برخی از راه حل هایی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • استفاده از پد زیر لپ تاپ ضد امواج الکترومغناطیس که می تواند امواج را به میزان ۹۹.۹ درصد دفع کند.
  • فاصله گرفتن از لپ تاپ و قرار دادن آن بر روی میز یا سطح صاف.
  • کاهش مدت زمان استفاده از لپ تاپ و متناوب کردن آن با دستگاه های دیگر.
  • خاموش کردن وای فای و بلوتوث لپ تاپ وقتی که از آن ها استفاده نمی کنید.
  • استفاده از کول پد لپ تاپ برای خنک کردن و کاهش حرارت آن.

سوالات متداول

آیا پد زیر لپ تاپ می تواند از امواج مضر آن جلوگیری کند؟

تا حدودی می‌تواند کمک کند اما امواج همچنان از لپ تاپ در جهت‌های مخلف پخش می‌شود

چرا نباید در حین اتصال به برق، از لپ تاپ استفاده کنیم؟

استفاده از لپ تاپ در حین اتصال به برق می‌تواند برای باتری آن ضرر داشته باشد. چرا که این کار باعث افزایش دما و ولتاژ باتری می‌شود و این عوامل می‌توانند عمر باتری را کاهش دهند.

آیا میز ایستاده برای جلوگیری از کمردرد خوب است؟

میز ایستاده می‌تواند کمک کند همچنین کمک بسیار خوبی برای افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن نیز خواهد کرد.

2 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//