چرا ایکس باکس 360 روشن نمی شود + راه حل های قطعی

کنسول Xbox 360 مایکروسافت از زمان عرضه، یک کنسول بازی غیر قابل جایگزین بوده و طرفداران زیادی داشته است. اما برای استفاده از آن، باید اول بتوانید روشنش کنید! متاسفانه روشن نشدن ایکس باکس 360 یکی از خطاهای رایج این دستگاه است.

از کنسول Xbox 360 نه تنها برای بازی، بلکه برای پخش استریم یا همان پخش آنلاین شبکه‌های مختلف اینترنتی هم استفاده می‌شود. اگرچه روشن کردن این دستگاه کار ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما گاهی واقعا می‌تواند شما را به دردسر بیندازد!

اگر شما هم نمی‌توانید کنسول Xbox 360 خود را روشن کنید، حتما تا انتها با ما همراه باشید. در این مقاله از مجله ایده آل تک قصد داریم همه روش‌های رفع مشکل روشن نشدن ایکس باکس 360 را بررسی نماییم.

چراغ های منبع تغذیه را بررسی کنید

قبل از انجام هر اقدامی در زمینه عیب‌یابی روشن نشدن ایکس باکس 360 باید وضعیت منبع تغذیه آن را چک کنید. به این منظور، ابتدا منبع تغذیه را به پریز برق متصل کرده و به چراغ‌های LED دقت کنید.

در حقیقت با بررسی رنگ چراغ‌ LED منبع تغذیه ایکس باکس 360 می‌توان به علت روشن نشدن آن پی برد. توجه داشته باشید که اصلی‌ترین دلیل روشن نشدن این کنسول، موارد مربوط به همین منبع تغذیه است.

به طور کلی زمانی که بعد از اتصال به پریز برق و روشن کردن دستگاه، این چراغ باید به رنگ سبز ثابت شود. در این صورت شما اصولا مشکلی ندارید؛ زیرا دستگاه روشن است و به خوبی کار می‌کند.

همچنین اگر دستگاه به برق وصل شود و خاموش باشد، این چراغ به رنگ نارنجی ثابت درمی‌آید. در این‌جا هم هیچ مشکلی ندارید؛ زیرا به محض روشن کردن ایکس باکس 360، رنگ چراغ به سبز ثابت تغییر می‌کند.

چراغ منبع برق را بررسی کنید

مشکل زمانی شروع می‌شود که با وصل کردن دستگاه به پریز برق، با یکی از دو چراغ زیر رو به رو شوید:

  • چراغ بدون رنگ: نشان می‌دهد هیچ برقی از پریز دریافت نمی‌شود. در این شرایط یا پریز مشکل دارد یا منبع تغذیه. روی یک پریز دیگر دستگاه را امتحان کنید: اگر مشکل رفع شد، ایراد از پریز است؛ در غیر این صورت، منبع تغذیه را باید تعمیر یا تعویض کنید.
  • چراغ قرمز یا نارنجی چشمک زن: در این صورت، ایراد قطعا از منبع تغذیه است. بنابراین باید بر اساس دستورالعمل‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم، به فکر رفع این مشکل باشید.

نکته: گاهی چراغ نارنجی یا قرمز چشمک زن، به دلیل داغ شدن بیش از حد منبع تغذیه ظاهر می‌شود. بنابراین کنسول را به مدت 30 دقیقه از برق بکشید و سپس آن را امتحان کنید. ممکن است ایکس باکس 360 بدون مشکل روشن شود.

چراغ های جلوی ایکس باکس 360 را بررسی کنید

ما این قسمت را برای مطالعه بیشتر عزیزان درج می‌کنیم: زمانی که دستگاه روشن است، می‌توانید با بررسی رنگ چراغ‌های روی ایکس باکس 360، به برخی دیگر از مشکلات مهم این کنسول، پی ببرید.

بررسی چراغ‌های جلوی ایکس باکس

تا زمانی که این 4 چراغ سبز باشند، دستگاه سالم است و هیچ مشکلی ندارد. اما در صورت بروز مشکل، این چراغ‌ها به ترتیب زیر، تغییر رنگ می‌دهند:

  • یک چراغ قرمز: این چراغ نشان دهنده یک خطای سخت افزاری عمومی است که با نشان دادن کد مخصوص، روی صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود.
  • دو چراغ قرمز: نشان می‌دهد دستگاه بیش از حد داغ شده است. دستگاه را به مدت 30 دقیقه خاموش کنید و مطمئن شوید که محیط اتاق، به اندازه کافی خنک است.
  • سه چراغ قرمز: به حلقه قرمز مرگ معروف است و ممکن است به دلیل داغ شدن بیش از حد مادربرد پس از قطع تماس تراشه هیت سینک رخ دهد.
  • چهار چراغ قرمز: نشان می‌دهد کابل A/V معیوب یا غیر قابل پشتیبانی است.

با بررسی این چراغ‌ها، می‌توانید نسبت به رفع ایرادهای مهم کنسول ایکس باکس 360 اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که این چراغ‌ها کمکی به رفع روشن نشدن این کنسول نمی‌کنند؛ بلکه برای ایرادهای دیگر مناسب هستند.

روش‌های ساده اما کاربردی رفع مشکل روشن نشدن ایکس باکس 360

قبل از این‌که به روش‌های پیچیده یا هزینه تعمیرات سنگین فکر کنید، برخی از روش‌های ساده اما کاملا کاربردی را امتحان کنید. تجربه به ما می‌گوید که در بسیاری از مواقع، مشکل روشن نشدن ایکس باکس 360 با یکی از همین کارهای ساده و پیش پا افتاده، حل شده است:

  • دکمه پاور را با انگشت تمیز و برهنه فشار دهید؛ زیرا یک دکمه حساس به لمس است.
  • اگر ایکس باکس 360 به یک‌باره خاموش شده و دیگر روشن نمی‌شود، اجازه بدهید 1 ساعت خاموش بماند تا منبع تغذیه خنک شود.
  • از یک کابل ویدیویی متفاوت استفاده کنید.
  • سعی کنید اتصالات جانبی متصل به کنسول 360 را قطع کنید.
  • خم شدن پین‌های پورت USB را به دقت بررسی کنید.

روش های ساده برای رفع مشکل روشن نشدن ایکس باکس 360

امیدوار باشید که بعد از امتحان کردن یکی از روش‌های زیر، دستگاه کنسول شما روشن شود. در غیر این‌صورت، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

رفع مشکل مربوط به منبع تغذیه

اگر تا این‌جای مقاله با ما همراه هستید، نشان می‌دهد که هنوز مشکل روشن نشدن ایکس باکس 360 به قوت خود باقی است. پس با منبع تغذیه شروع کنید و اقدامات زیر را انجام دهید:

اجازه دهید منبع تغذیه خنک شود

می‌توان گفت که داغ شدن بیش از حد منبع تغذیه، اصلی‌ترین دلیل روشن نشدن Xbox 360 است. این خطا با دو چراغ قرمز در جلوی کنسول خود را نشان می‌دهد و برای رفع آن، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • منبع تغذیه را از دو طرف (پریز برق و کنسول) جدا کرده و اجازه دهید تا حداقل 1 ساعت خنک شود.
  • مطمئن شوید که فن موجود در منبع تغذیه به درستی کار می‌کند. هنگامی که این منبع به برق وصل و روشن است، باید صدای خفیفی بشنوید.

اجازه دهید منبع تغذیه خنک شود

در صورتی که فن منبع تغذیه از کار افتاده باشد یا حتی بعد از خنک شدن دستگاه، همچنان روشن نشود، باید به فکر خرید یک منبع تغذیه جدید برای کنسول بازی خود باشید.

رفع مشکل چراغ قرمز مرگ

همان‌طور که اشاره شد، وجود 3 چراغ قرمز در جلوی کنسول ایکس باکس 360 نشان دهنده وضعیتی است که به آن، چراغ قرمز مرگ گفته می‌شود. این وضعیت در زمان یک خطای سخت افزاری مهم و وسیع رخ می‌دهد.

نکته: در صورتی که کنسول شما هنوز تحت گارانتی قرار دارد، بدون هیچ کار اضافه‌ای آن را به یک مرکز مجاز ببرید تا بدون دریافت هیچ هزینه‌ای، مورد تعمیر و عیب‌یابی قرار بگیرد.

در صورتی که مدت گارانتی کنسول Xbox 360 شما تمام شده است، اقدامات زیر را برای رفع مشکل چراغ قرمز مرگ انجام دهید:

کد ثانویه خطا را به دست بیاورید

چراغ قرمز مرگ می‌تواند دلایل زیادی مانند داغ شدن بیش از حد برد، از بین رفتن ارتباط تراشه‌ها و … داشته باشد. برای یافتن علت دقیق، شما باید یک کد خطای ثانویه را به ترتیب زیر، به دست بیاورید:

  • در حالی که کنسول روشن است و چراغ‌های قرمز چشمک می‌زند، دکمه Sync را در جلوی Xbox فشار داده و نگه دارید.
  • در حالی که دکمه Sync را نگه داشته‌اید، دکمه Eject را فشار داده و رها کنید.
  • به چراغ های چشمک زن که رقم اول را نشان می دهد توجه کنید: یک چراغ به معنای رقم اول “1”، دو چراغ به معنای “2”، سه چراغ به معنای “3” و چهار چراغ به معنای “0” است.
  • دوباره دکمه Eject را فشار دهید تا رقم بعدی به دست آید. به این ترتیب کد خطای ثانویه 4 رقمی به دست می‌آید.

اکنون که کد خطای ثانویه را در اختیار دارید، باید معنی آن را هم بدانید. برای این کار، می‌توانید معنی کدهای مختلف را در آدرس xbox-experts.com/errorcodes.php مشاهده نمایید.

کد خود را در این صفحه جستجو کرده و پس از پیدا کردن آن، روی پیوند Details در کنار کد قابل مشاهده است، کلیک کنید. این صفحه جزئیات مختلفی را درباره روش‌های تعمیر و ابزارهایی که به آن‌ها نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد.

در نهایت توصیه ما این است که شخصا اقدام به عیب‌یابی دستگاه (حتی بعد از در اختیار داشتن کد) ننمایید و این کار را به یک تعمیرکار متخصص واگذار نمایید.

رفع ایراد مربوط به کابل ویدیویی

در صورتی که هر 4 چراغ جلوی ایکس باکس 360 به رنگ قرمز دربیایند، نشان دهنده از کار افتادن یا عدم شناسایی کابل ویدیویی (A/V) توسط دستگاه است. رفع این مشکل، کار آن‌چنان سختی به نظر نمی‌رسد:

رفع ایراد مربوط به کارت ویدیویی

  • یک بار کابل ارتباطی بین تلویزیون و کنسول را از هر دو طرف جدا نموده و بعد از یک دقیقه، دوباره آن را وصل کنید.
  • اگر مشکل همچنان پابرجا بود، یک کابل A/V جدید تهیه نمایید.

کلام آخر

کنسول بازی Xbox 360 در میان علاقمندان به بازی‌های ویدیویی از طرفداران زیادی برخوردار است. اما گاهی یک مشکل ابتدایی و بزرگ، رخ می‌دهد: این کنسول خاموش شده و دیگر روشن نمی‌شود!

در این مقاله به همه روش‌های رفع مشکل روشن نشدن کنسول ایکس باکس 360 پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//