هر آنچه باید درباره مرورگر بازی Opera GX بدانید

هر روز که می‌گذرد، تعداد گیمرهای حرفه‌ای بیشتر و بیشتر می‌شود. همین موضوع سبب شد تا مرورگر بازی Opera GX با ارائه چندین ویژگی خاص، خود را به عنوان یکی از بهترین مرورگرهای وب برای علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای، مطرح نماید.

ممکن است در ابتدا نام مرورگر مخصوص بازی کمی عجیب و ناآشنا به نظر برسد؛ زیرا تعریف ما از برنامه‌های مرورگر به گردش در میان اینترنت و دسترسی سریع و آسان به وب سایت‌های مختلف محدود می‌شود! بنابراین یک مرورگر که برای گیمرها طراحی شده باشد؛ گیج کننده است!

ما در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به معرفی کامل مرورگر بازی Opera GX بپردازیم. اگر به دنبال اطلاعات تخصصی درباره این برنامه هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

مرورگر Opera GX چیست ؟

کاربران ویندوز و حتی تلفن‌های همراه، قبلا نام مرورگر Opera را شنیده‌اند؛ یک مرورگر باکیفیت برای جستجو در اینترنت. Opera GX هم کم و بیش به همان مرورگر اصلی اپرا شباهت دارد؛ با این تفاوت که به صورت تخصصی، برای گیمرها بهینه شده است.

مرورگر opera gx چیست

به عبارتی دیگر، مرورگر بازی Opera GX دارای ویژگی‌هایی است که آن را برای اجرای بازی‌های آنلاین سنگین کامپیوتری، به یک انتخاب ایده‌آل تبدیل می‌کند. این برنامه دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد است که حداقل در تئوری، باید برای گیمرها مهم باشند.

اگرچه اپرا GX در ابتدا جامعه گیمرها را هدف قرار می‌دهد، اما به مرور که با این برنامه کار می‌کنید، متوجه می‌‎شوید که به عنوان یک مرورگر اینترنت عمومی هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که Opera GX می‌تواند روی اکثر سیستم‌های رایانه‌ای اجرا شود؛ با این‌حال، برای لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی ساده و میان رده، گزینه مناسبی نیست!

شما می‌توانید تمامی ویژگی‌هایی که در مرورگر Opera در اختیار داشتید را در Opera GX هم پیدا کنید. با این تفاوت که اپرا GX از شخصی‌سازی‌ها و ویژگی‌هایی برخوردار است که گیمرها، سال‌هاست که به دنبال آن‌ها هستند.

این مرورگر حتی به شما اجازه می‌دهد محدودیت‌های خاصی را در مورد مقدار RAM، CPU و پهنای باند شبکه که می‌خواهید به آن اختصاص دهید، تعیین کنید تا سایر برنامه‌ها و نرم‌افزارها، بتوانند به طور موثر کار کنند.

خب مشخص است که در یک تعریف ساده نمی‌توان به صورت کامل با این مرورگر جدید حوزه فناوری آشنا شد! بنابراین در قدم بعدی، باید مهم‌ترین ویژگی‌های آن را به ترتیب، بررسی نماییم.

مهم‌ترین ویژگی‌های مرورگر بازی Opera GX

در میان ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف مرورگر بازی Opera GX برخی از آن‌ها که در ادامه معرفی می‌کنیم، بیش از سایرین توانستند نظر مثبت ما را به خود جلب نمایند:

محدود کننده رم 

به طور پیش فرض، مرورگر برای ارائه بهترین تجربه کاربری، مقدار مشخصی از حافظه رم را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال، زمانی که در حال تماشای آنلاین ویدئوهای YouTube هستید، مرورگر شما مقدار بیشتری از رم را درگیر می‌کند تا بتواند یک کیفیت بهتر را ارائه دهد.

این موضوع سبب می‌شود تا سایر برنامه‌ها و نرم افزارهایی که به صورت همزمان در حال اجرا هستند، دچار مشکل شوند. زمانی که در حال اجرای بازی‌های سنگین آنلاین هستید، اوضاع قطعا برای سایر برنامه‌ها، بسیار بد می‌شود!

مرورگر بازی Opera GX دارای یک قابلیت مهم و کلیدی به نام Hard Limit است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید مقدار مصرف رم توسط مرورگر را به صورت دل‌خواه محدود کنید.

برای دسترسی به ویژگی RAM Limiter (محدود کننده رم) روی نماد GX Control واقع در نوار کناری سمت چپ کلیک کرده و کلید کنار RAM Limiter را فعال کنید.

محدود کننده رم در مرورگر بازی اپرا gx

به عبارت دیگر، محدود کننده رم باعث می‌شود مرورگر Opera GX تا حد مشخصی اجازه استفاده از رم را داشته باشد؛ حتی اگر این موضوع منجر به پایین آمدن تجربه کاربری و افت کیفیت آن شود!

محدود کننده شبکه 

پهنای باند استفاده شده توسط مرورگر، دیگر موردی است که حتما باید به درستی کنترل شود. باید توجه کنید که در زمان اجرای بازی‌های آنلاین، بخش زیادی از سرعت اینترنت شما درگیر شده و سایر برنامه‌ها، عملا کارایی خود را از دست می‌دهند.

اپرا جی ایکس با ویژگی مهم و کلیدی محدود سازی پهنای باند، این مشکل را به کلی حل می‌کند. به عبارتی دیگر، می‌توانید با محدود کردن این مرورگر، اجازه ندهید که بیشتر از سطح تعیین شده، سرعت اینترنت را (چه در آپلود و چه در دانلود)، به خود اختصاص دهد.

محدود کننده شبکه در مرورگر بازی opera gx

برای شروع، به منوی سمت چپ بروید، روی نماد GX Control کلیک کرده و گزینه Network Limiter را فعال کنید. سپس حداکثر پهنای باندی که مرورگر می‌تواند استفاده کند را از منوی کشویی انتخاب کنید.

محدود کننده CPU

همانطور که از نام آن مشخص است، محدود کننده CPU به شما اجازه می‌دهد تا حداکثر منابع سیستمی را که مرورگر می‌تواند استفاده کند، محدود کنید.

مانند دو محدود کننده دیگر، CPU Limited هم از منوی سمت چپ و از بخش GX Control قابل دسترسی است.

محدود کننده cpu در اپرا جی ایکس

هنگامی که قدرت کل پردازنده‌ای را که GX می‌تواند استفاده کند محدود کنید، سایر بازی‌ها و نرم افزارها می‌توانند از قدرت باقی مانده استفاده کرده و بر اساس آن کار کنند.

بستن همزمان همه تب ها 

در مرورگر Opera GX یک برگه دیده می‌شود که در آن، کل منابع رم و CPU که برنامه در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کند، قابل مشاهده هستند. در کنار این برگه، یک کلید برای بستن همزمان همه تب‌ها وجود دارد که به آن، Tabs Killer هم گفته می‌شود.

بستن همزمان همه تب ها در opera gx

همان‌طور که احتمالا تاکنون حدس زده‌اید، Tabs Killer هم از طریق منوی GX Control و از قسمت Tabs قابل دسترسی است.

فضاهای کاری 

زمانی که در یک مرورگر هستید، به احتمال زیاد مجبور می‌شوید چندین تب همزمان را باز کنید. اگرچه انجام این کار آسان است؛ اما گاهی پیدا کردن تب مورد نظر در میان انبوهی از این تب‌های باز شده، به این راحتی‌ها نیست! این‌جاست که Workspace می‌تواند مفید باشد.

فضاهای کاری در مرورگر بازی opera gx

شما می‌توانید بخش‌های جداگانه‌ای برای تب‌های متعلق به یک دامنه خاص ایجاد کنید. به عنوان مثال می‌توانید همه تب‌های مربوط به YouTube را در یک گروه قرار دهید. در حالی که نتفلیکس، گوگل داکس، جیمیل و … هر کدام دارای گروه یا بخش جداگانه خود باشند!

مسدود کننده تبلیغات و VPN داخلی 

مرورگر بازی Opera GX با یک مسدود کننده تبلیغات و همچینی یک VPN داخلی عرضه می‌شود. در نتیجه، برای خلاص شدن از دست تبلیغات آزار دهنده برخی سایت‌ها یا باز کردن محتواهایی که به لحاظ جغرافیایی محدود شده‌اند، به هیچ برنامه اضافه‌ای نیاز نخواهید داشت.

این مرورگر همچنین دارای یک مسدود کننده ردیاب است و مطمئن می‌شود که به هیچ ردیابی، اجازه نمی‌دهد فعالیت مرور روزانه شما را بررسی کند.

مسدود کننده تبلیغات و vpn داخلی

برای فعال کردن هر کدام از این ویژگی‌ها، باید ابتدا روی منوی سه خط افقی در گوشه بالای سمت راست کلیک کنید. سپس به قسمت Privacy and Security رفته و کلید کنار ویژگی مورد نظر را فعال کنید. در مورد VPN، باید از صفحه تنظیمات دستگاه به آن اجازه فعال شدن دهید.

GX Cleaner

در بازه‌های زمانی مشخصی که از Opera GX استفاده می‌کنید، ممکن است داده‌های موقت زیادی در حافظه کش این برنامه ذخیره شوند. این داده‌های غیر ضروری، ممکن است کل تجربه کاربری شما در این مرورگر را کند کنند! این‌جاست که به GX Cleaner نیاز خواهید داشت.

پاک کردن سریع داده ها در مرورگر بازی opera gx

تنها با یک کلیک، می‌توانید کوکی‌ها، برگه‌ها، تاریخچه مرور، دانلودها و حتی نمادهای نوار کناری را پاک کنید. مشابه سایر ویژگی‌های GX، می‌توانید از نوار منوی سمت چپ به GX Cleaner دسترسی داشته باشید.

افزونه‌ها 

انواع مختلف افزونه‌ها ممکن است در نهایت به بهبود تجربه کاربری شما در مرورگر Opera GX کمک کنند. این برنامه با استفاده از ویژگی Chromium طراحی شده است؛ بنابراین می‌توانید افزونه‌ها را به صورت مستقیم از فروشگاه Chrome یا Opera دانلود و نصب نمایید.

افزونه ها در مرورگر اپرا جی ایکس

همان‌طور که احتمالا در موزیلا یا گوگل کروم تجربه کرده‌اید، افزونه‌های بسیار زیادی در دسترس شما قرار دارند. این موضوع درباره Opera GX هم صدق می‌کند. از منوی سمت چپ روی نماد Extension کلیک کرده و افزونه مورد نظر خود را جستجو نمایید.

سفارشی سازی Opera GX

یکی دیگر از نقاط قوت مرورگر اپرا جی ایکس، امکان سفارشی‌سازی و تغییر ظاهر آن به صورت دل‌خواه است. در ادامه، به معرفی چند گزینه برای تغییر نمای کلی این برنامه، اشاره شده است.

منوی سفارشی سازی مرورگر اپرا جی ایکس

نکته: همه گزینه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، از طریق منوی واقع در گوشه بالای سمت راست مرورگر، در دسترس خواهند بود. در این‌جا یک منوی کشویی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تغییرات مورد نظر خود را اعمال نمایید.

تم‌های اپرا جی ایکس 

شما می‌توانید از میان تصاویر پس زمینه موجود در خود برنامه، یک مورد را به عنوان تم اصلی انتخاب کنید. علاوه بر این، امکان انتخاب یک تصویر از حافظه هم به عنوان پس زمینه Opera GX در اختیار کاربران قرار دارد.

تم‌های مرورگر opera gx

نکته: با استفاده از قابلیت Force Dark Pages می‌توانید تم تاریک را حتی در وب‌سایت‌هایی که امکان انتشار در تم Dark را ندارند هم فعال نمایید.

GX Sounds

یکی از ویژگی‌های عجیب اما بسیار جالب مرورگر بازی Opera GX این است که شما می‌توانید صداهای مختلفی را برای هر کدام از فعالیت‌های مرورگر اختصاص دهید! برای باز کردن یا بستن برگه‌ها، استفاده از یک Limiter یا حتی انجام یک کلیک ماوس، شما یک جلوه صوتی منحصر به فرد برای هر یک از آنها دارید.

Video Pop-Out

این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که ویدئوها را در حالت تصویر در تصویر تماشا کنید. به این ترتیب، ویدئو تنها بخش کوچکی از صفحه نمایش شما را اشغال می‌کند و می‌تواند به هر گوشه‌ای کشیده و رها شود.

در نتیجه، می‌توانید به کار خود ادامه دهید و در همان زمان، ویدیوی مورد نظر را در داخل آن پنجره هم‌پوشانی، تماشا کنید.

ادغام برنامه‌های شخص ثالث

جالب است بدانید که Opera GX دارای تعداد زیادی از برنامه‌های شخص ثالث است که به صورت مستقیم، در داخل خود مرورگر یکپارچه‌سازی شده‌اند. یکی از این برنامه‌ها، Twitch نام دارد که از طریق آن می‌توانید استریم‌های زنده کانال‌ها و بازی‌های مورد علاقه خود را تماشا کنید.

یکی دیگر از این برنامه‌ها، دیسکورد است که از طریق آن می‌توانید با سایر گیمرها در سراسر جهان و به صورت آنلاین، در ارتباط باشید.

علاوه بر این، چندین سرویس پیام‌رسانی فوری مانند Facebook Messenger، Telegram، Vkontakte و WhatsApp نیز ارائه می‌شود. همه این‌ها مستقیما در نوار کناری مرورگر قرار می‌گیرند.

دانلود مرورگر بازی Opera GX

مرورگر اپرا جی ایکس هم‌اکنون برای انواع سیستم عامل‌ها از قبیل ویندوز، اندروید، iOS و … در دسترس است. با کلیک روی لینک زیر، می‌توانید این مرورگر را برای نصب در رایانه‌های شخصی دانلود کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

در صورتی که قصد دارید از مرورگر Opera GX در تلفن‌ همراه خود استفاده کنید، بر اساس سیستم عامل گوشی خود، روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

معایب مرورگر Opera GX

تا بدین‌جای مقاله متوجه شدیم که با یک مرورگر حرفه‌ای طرف هستیم. اما نمی‌توان از کنار برخی از معایب Opera GX هم به سادگی عبور کرد. در نگاه اول، می‌توان به این نکته پی برد که فرایند نصب این برنامه، بیش از سایر مرورگرهای معروف، طول می‌کشد.

علاوه بر این، برخی از ویژگی‌ها که به عنوان نقطه قوت معرفی شدند، ممکن است در شرایط مشخصی، به عنوان نقطه ضعف هم خود را نشان دهند! به عنوان مثال، فعال کردن محدود کننده‌ها، باعث می‌شود تجربه کاربری افت پیدا کند.

از طرف دیگر، فراموش نکنید که مشارکت (ناخواسته) تم ها، سفارشی‌سازی‌ها و سایر جلوه‌های بصری مرورگر را سنگین می‌کند. بنابراین بهتر است که همه قابلیت‌های آن را به یکباره فعال ننمایید.

کلام آخر

اپرا جی ایکس خود را به عنوان یک انقلاب در عرصه مرورگرها، معرفی کرده است. این برنامه که به صورت اختصاصی برای گیمرها طراحی شده است؛ قابلیت‌های فراوانی دارد و به همین دلیل، به شدت مورد استقبال علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای قرار گرفته است.

در این مقاله به معرفی مرورگر بازی Opera GX پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//