بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون تومان در بازارهای ایران

این روزها داشتن یک لپ تاپ خوب و باکیفیت یکی از ملزومات زندگی روزانه ما به شمار می‌آید. بسیاری از افراد بر این باورند که با بودجه‌های کم، نمی‌توانند یک لپ‌تاپ خوب و باکیفیت را خریداری کنند؛ در حالی که این یک باور اشتباه و غلط است!

امروز در این مقاله از ایده آل تک ما قصد داریم خلاف این باور را به شما ثابت کنیم. شاید باور نکنید ولی شما می‌توانید خیلی راحت بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون تومان را با تمامی امکانات، خریداری کنید. بله درست خواندید؛ فقط با پرداخت مبلغی کمتر از 10 میلیون تومان!

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین لپ‌تاپ‌های لنو، ایسر و ایسوس زیر 10 میلیون تومان با تمامی امکانات یک لپ‌تاپ حرفه‌ای را به شما معرفی کنیم.

بهترین لپ تاپ لنوو زیر 10 میلیون

لنوو (Lenovo) یک برند چینی است که از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و توزیع کننده لپ‌تاپ، رایانه‌های شخصی، تجهیزات جانبی و دیجتالی در دنیا است. در ادامه ما قصد داریم تا 4  لپ تاپ لنوو زیر 10 میلیون تومان را معرفی کنیم.

1) لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3-MKB

اولین و بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون تومان برند لنوو، لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3-MKB است. اگر شما از افرادی هستید که فضای ذخیره‌سازی و بالا بودن سیستم از نظر سخت‌افزاری برایتان اهمیت دارد، این لپتاپ مناسب شماست!

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3-MKB

این لپ تاپ از نظر ظرفیت فضای داخلی 1 ترابایت و 256 گیگ هیپریدی دارد. به این معنی که ترکیبی از دو نوع هارد HDD و SSD را کنار هم خواهید داشت. از نظر سخت‌افزاری هم دارای پردازنده AMD 3050U با محدوده سرعت 2/3 تا 3/2 گیگاهرتز است. مقدار حافظه رم به کار رفته در این سیستم، هشت گیگابایتی از نوع DDR4 است که در این رنج قیمت، بسیار فوق‌العاده است.

صفحه نمایش این لپ‌تاپ لنوو از پنل TFT LED-backlit LCD ساخته شده که تصاویر را با رزولوشن 1920×1080 پیکسل که معادل کیفیت FHD است، مشاهده خواهید کرد. باتری هم دو سلولی از نوع 35WHr است که 2 تا 4 ساعت بدون نیاز به برق، امکان کار کردن با آن را خواهید داشت.

مزایا و معایب لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3-MKB

مزایا معایب
سی پی یو پرقدرت Core i5 استفاده از هارد دیسک به جای اس اس دی
حافظه کش 8 مگابایت در کنار هشت گیگ رم فاقد درایو نوری
کارت گرافیک قدرتمند GeForce MX350 GDDR5 عدم داشتن کیبورد با نور پس‌زمینه
گارانتی ۱۸ ماهه فاقد حسگر اثر انگشت
صفحه نمایش فول اچ دی IPS LED فاقد پورت شبکه
کیفیت ساخت مناسب بودن سیستم عامل ارجینال

2) لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ADA05 – A

دومین لپ تاپ مقرون به صرفه از برند لنوو، مدل IdeaPad 3 15ADA05 – A است. اگر با مدل‌های مختلف لپ تاپ‌های برند لنوو آشنا باشید، در نگاه اول متوجه خواهید شد که این مدل الهام گرفته از مدل‌های L3 و S540 طراحی و تولید شده است.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ADA05 – A

اگر شما هم از افرادی هستید که به دنبال یک لپ تاپ سبک و حرفه‌ای و کلی قابلیت‌های مختلف هستید، این مدل با امکانات سخت‌افزاری بسیار بالایی که دارد، مناسب شماست!

پردازنده‌ای که در این مدل به کار رفته، AMD Ryzen 3 3250U است محدود سرعت پردازنده ۲.۸ گیگاهرتز با فرکانس 2/6 تا 3/5 است. حافظه رم 4 گیگابایت و 4 مگابایت حافظه‌ کش CPU و میزان ظرفیت حافظه داخلی هم تک ترابایت است که امکان ذخیره‌سازی نامحدود کلی فایل و فیلم و… فراهم کرده است.

از نظر گرافیکی هم از پردازنده گرافیکی Integrated AMD Radeon Vega 8 Graphics در ساخت این لپ تاپ استفاده شده که بسیاری از بازی‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای سنگین را می‌توان به وسیله آن اجرا کرد. باتری هم نوع Integrated با ظرفیت ۳۵ وات است که 2 تا 4 ساعت بی‌وقفه و بدون نیاز به برق، می‌توانید با آن کار کنید.

مزایا و معایب لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ADA05 – A

مزایا معایب
قابلیت ارتقا دادن سیستم جا ماندن اثر انگشت و لک روی برنه
ظاهر زیبا نداشتن حافظه SSD
قیمت مناسب شنیده شدن صدای هارد در پردازش‌های سنگین
پردازشگرهای قوی صفحه نمایش باکیفیت معمولی

3) لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Ideapad 3 15IML05 – 81WB

سومین و بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون از برند لنوو، مدل Ideapad 3 15IML05 – 81WB است که ظاهری بسیار شیک و زیبا و صفحه کلید بسیار نرم و روان دارد. پردازنده‌ای که در این لپتاپ به کار رفته (CPU): intel core i3 10110U با دو هسته پردازشی و فرکانس کاری 2.1 تا 4.1 گیگاهرتز است.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Ideapad 3 15IML05 - 81WB

میزان حافظه اصلی یا همان رم، 4 گیگابایت از نوع DDR4 است که قابلیت ارتقا دادن آن تا 12 گیگابایت را نیز دارید. از نظر گرافیکی یا همان GPU،  Intel UHD G1 به کار رفته که برای انجام دادن کارهای عادی و سبک بسیار مناسب است.

صفحه نمایش این لپ تاپ، فول HD با رزلوشن 1080×1920 مگاپیکسل است. از لحاظ حافظه داخلی هم امکان ذخیره‌سازی تا یک ترابایت را خواهید داشت که امکان نصب حافظه SSD از نوع M.2 و ارتقای فضای داخلی فراهم شده است. باتری هم دو سلولی از نوع لیتیومی 35 وات در ساعت است.

مزایا و معایب لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Ideapad 3 15IML05 – 81WB

مزایا معایب
قابلیت ارتقای رم تا 12 گیگابایت پشتیبانی نسبتا ضعیف لنوو
صفحه نمایش فول اچ دی داغ شدن در هنگام شارژ
پردازنده عالی  
بدنه محکم، زیبا و شیک  

4) لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Lenovo IdeaPad 3-GAB

آخرین و بهترین لپ تاپ مقرون به صرفه از برند لنوو، مدل Lenovo IdeaPad 3-GAB است. این لپتاپ صفحه نمایش 15/6 اینچی با رزلوشن HD۱۳۶۶x۷۶۸ دارد. پردازنده‌ای که در این مدل به کار رفته از نوع Intel Pentium N5030 چهار هسته‌ای و فرکانس کاری 1.1 تا 3.1 گیگاهرتزیست که به نسبت سایر مدل‌هایی در این رنج قیمت از برندهای دیگر بسیار قوی‌تر است.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Lenovo IdeaPad 3-GAB

حافظه رم هم 4 گیگابایت از نوع DDR4 است که امکان ارتقا دادن آن تا 12 گیگابایت هم وجود دارد. پردازنده گرافیکی یا همان GPU هم Intel UHD 605 است که برای نصب و اجرا نرم‌افزارهای سبک و انجام کارهای روزمره، بسیار مناسب خواهد بود.

از لحاظ حافظه داخلی هم این مدل یک ترابایت فضای داخلی هیبریدی و 128 گیگابایت حافظه SSD دارد که فضای آزاد زیادی را برای ذخیره‌سازی انواع فایل‌ها در اختیار خواهید داشت. باتری هم از نوع دو سلولی ۲Cell ۳۵WHr است که تا 4 ساعت بی‌وقفه بدون نیاز به برق می‌توانید با لپتاپ‌تان کار کنید.

مزایا و معایب لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Lenovo IdeaPad 3-GAB

مزایا معایب
قابلیت ارتقای رم تا 12 گیگابایت پشتیبانی نسبتا ضعیف لنوو
مجهز به حافظه پرسرعت SSD صفحه نمایش اچ دی
پردازنده خوب و قوی عدم ساپورت از ویندوز 11
بدنه محکم، زیبا و شیک نداشتن پورت type c

بهترین لپ تاپ ایسر زیر 10 میلیون

برند ایسر (Acer) هم یک شرکت چند ملیتی در تایوان است که محصولاتی مثل لپتاپ، لوازم الکترونیک، رایانه‌های رومیزی، سرور و… را تولید می‌کند. در ادامه ما 3 لپتاپ ارزان 10 میلیون تومانی از این برند را به شما معرفی خواهیم کرد.

1) لپ تاپ 15 اینچی ایسر مدل Aspire 3 A315-56-356N – C

اولین و یکی بهترین لپ‌ تاپ تا 10 میلیون از برند ایسر، مدل Aspire 3 A315-56-356N – C است. این مدل ظاهری زیبا و ظریف دارد و از نظر سخت‌افزاری بسیار قدرتمند است. پردازنده‌ای که در این مدل به کار رفته از نوع Core i3 با مدل 1005G1 است و رم چهار گیگابایتی آن، از نوع DDR4 است.

لپ تاپ 15 اینچی ایسر مدل Aspire 3 A315-56-356N - C

مقدار حافظه داخلی هم 1 ترابایت است که برای ذخیره کردن حجم بالایی از فایل و عکس و فیلم، کافی به نظر می‌رسد. از آن‌جایی که داشتن پردازنده گرافیکی قوی در یک لپ تاپ از الزامات است، در مورد پردازنده گرافیکی این مدل هم باید اضافه کنیم که پردازنده‌ای که در این مدل استفاده شده متعلق به شرکت انویدیا و مدل GeForce MX230 است.

با استفاده از این پردازنده گرافیکی قوی، امکان نصب و استفاده از نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ و بازی‌های سنگین هم امکان‌پذیر شده است.

اندازه صفحه‌نمایش 15/6 اینچ با دقت‌ FHD و رزولوشن ۱۹۲۰ x۱۰۸۰ با روکش مات است. داشتن روکش مات در یک لپ تاپ از ضروریات به شمار می‌آید؛ چرا که در زیر نور مستقیم آفتاب یا در محیط‌هایی که نور زیاد وجود دارد، به راحتی می‌توانید از سیستم خود استفاده کنید.

باتری به کار رفته هم سه سلولی از نوع لیتیوم‌پلیمر است که به مدت 5 ساعت بی‌وقفه می‌توانید بدون نیاز به برق، از لپ تاپ خود استفاده کنید.

مزایا و معایب لپ تاپ 15 اینچی ایسر مدل Aspire 3 A315-56-356N – C

مزایا معایب
کیفیت عالی لگ در هنگام اجرای بازی‌های سنگین
قیمت خیلی خوب داغ شدن در هنگام شارژ شدن
پردازنده گرافیکی قوی نداشتن کارت گرافیکی مجزا

2) لپ تاپ 14 اینچی ایسر مدل Aspire 1 A114-33-C0A1

Aspire 1 A114-33-C0A1 دومین و بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون تومان از برند ایسر است؛ چرا که با قیمت بسیار پایین و مقرون به‌ صرفه‌ای که دارد، تمامی نیازهای شما را نیز برآورده خواهد کرد و مناسب انجام دادن کارهای روزمره است.

لپ تاپ 14 اینچی ایسر مدل Aspire 1 A114-33-C0A1

پردازنده به کار رفته در این سیستم، از شرکت اینتل و مدل Celeron N4500 با محدوده سرعت پردازنده ۲.۵ گیگاهرتز تا ۲.۸ گیگاهرتز است که در بین لپ تاپ‌هایی که در همین رده تولید شده‌اند، بسیار قوی و قابل قبول است.

از لحاظ مقدار رم هم باید اضافه کنیم که این لپ تاپ رم 4 گیگابایت از نوع DDR4 و پردازنده گرفیکی INTEL UHD GERAPHICS دارد که خیلی نباید توقع داشته باشید که نرم‌افزارها و بازی‌های سنگین را بتوانید در آن نصب و اجرا کنید.

میزان حافظه داخلی هم 128 گیگابایت از نوع eMMC است. در صورتی که نیاز به حافظه داخلی بیشتر داشته باشید، می‌توانید از هاردهای اکسترنال برای ذخیره کردن فایل‌هایتان استفاده کنید. باتری هم از نوع دو سلولی لیتیوم-یونی است که تا 8 ساعت بی‌وقفه می‌توانید بدون نیاز به برق از آن استفاده کنید.

مزایا و معایب لپ تاپ 14 اینچی ایسر مدل Aspire 1 A114-33-C0A1

مزایا معایب
پردازنده n4500 که بهتر از n4020 است عملکرد نامناسب دوربین در برخی برنامه ها
دو میکروفن با عملکرد مناسب صفحه نمایش بی کیفیت
اسلات اضافی برای ارتقای رم نداشتن سیستم عامل
درگاه حافظه m2 نداشتن DVD R/W
باتری فوق العاده نسبت به لپ‌تاپ‌های هم رده سنگین وزن
قیمت عالی ضعیف بودن سوکت آداپتور

3) لپ تاپ کروم بوک 11 اینچی ایسر مدل C720

لپ تاپ کروم بوک 11 اینچی ایسر مدل C720 یکی از بهترین لپتاپ‌ها با قیمت زیر 10 میلیون تومان است که سیستمی بسیار سبک و قدرمتند از نظر سخت‌افزاری به شمار می‌آید. این لپتاپ ورژنی از سری لپتاپ‌های سری C7 است که ظاهری بسیار زیبا و سخت‌افزاری قوی دارد.

لپ تاپ کروم بوک 11 اینچی ایسر مدل C720

پردازنده به کار رفته در این سیستم از برند اینتل مدل 4005U Core i3 است که محدود سرعت پردازنده تا 20 گیگاهرتز دارد. حافظه Cache به اندازه سه مگابایت و ظرفیت حافظه رم آن 4 گیگابایت از نوع DDR3 است.

یکی از نقطه ضعف‌های این سیستم، کم بودن میزان ظرفیت حافظه داخلی آن است که می‌توان با اضافه کردن یک هارد اکسترنال و ذخیره فایل‌های اضافی در آن، این مشکل را برطرف کرد.

مقدار ظرفیت حافظه داخلی این سیستم 32 گیگابایت است. سازنده پردازنده گرافیکی هم از برند اینل و مدل HD Graphics ۴۴۰۰ است که می‌توانید کارهای سبک و روزمره‌تان را با استفاده از این سیستم انجام دهید.

باتری هم از نوع لیتیوم-پلیمر با ظرفیت ۳۹۵۰ میلی‌آمپرساعت است که امکان کار تا 8 ساعت و نیم بی‌وقفه و بدون نیاز به برق را با این لپتاپ خواهید داشت.

مزایا و معایب لپ تاپ کروم بوک 11 اینچی ایسر مدل C720

مزایا معایب
طراحی زیبا زاویه دید محدود نمایشگر
سبک و باریک کیفیت ساخت پایین
عمر بالای باتری کم بودن حافظه داخلی
نرم افزار و سخت افزار بهینه نداشتن کارت گرافیک مجزا
قیمت مناسب  

بهترین لپ تاپ ایسوس زیر 10 میلیون

یکی دیگر از برترین شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ، رایانه‌های شخصی، سیستم‌های سرور، کارت گرافیک و… برند ایسوس (Asus) است. این برند یک شرکت تایوانی است که محصولات بسیار خوب و باکیفیتی را تا به امروز تولید کرده است.

در ادامه ما 3تا از بهترین لپتاپ‌های این برند با قیمت زیر 10 میلیون تومان را معرفی خواهیم کرد.

1) لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل R465FA-EB028

اولین و بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون از برند ایسوس، مدل R465FA-EB028 است. این لپ تاپ با توجه به سیستم قابل قبولی که دارد، برای انجام دادن کارهای سبک و روزمره مناسب است و تمامی نیازهای شما را برآورده خواهد کرد.

لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل R465FA-EB028

با توجه به وزن کم و طراحی خاصی که دارد، خیلی راحت می‌توانید آن را با خود همه جا حمل کنید و کارهایتان را با استفاده از آن انجام دهید. R465FA-EB028 تنها ¼ کیلوگرم وزن و 15/9 میلی‌متر ضخامت دارد.

صفحه‌ نمایش این مدل هم 14 اینچ با پنل IPS و وضوح FHD و روکش مات است که خیلی راحت در زیر نورهای زیاد و نور خورشید بدون هیچ‌گونه اختلالی، می‌توانید از آن استفاده کنید. پردازنده به کار رفته در این مدل از برند اینتل و سری Core i3 مدل 10110U با محدوده سرعت 2/8 گیگاهرتز است.

حافظه کش 4 مگابایت و حافظه رم 4 گیگابایت از نوع DDR4 است. پردازنده گرافیکی هم از برند اینتل و مدل Intel HD Graphics 520 است. باتری هم دو سلولی 37 وات از نوع لیتیوم-یون است. مقدار حافظه داخلی هم یک ترابایت است که امکان ذخیره‌ کردن حجم بالایی از فایل‌های گوناگون را خواهید داشت.

مزایا و معایب لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل R465FA-EB028

مزایا معایب
وزن مناسب سوکت های آداپتور و USB یک مقدار خشک هستند
قیمت مناسب بدون سیستم عامل
آداپتور کوچک بدون درایو نوری
صفحه نمایش با کیفیت بدون حافظه‌ گرافیکی مجزا
صفحه نمایش مات  
   

2) لپ تاپ 15.6 اینچ ایسوس مدل X543UA-GQ1546T

دومین و بهترین لپ تاپ تا 10 میلیون از برند ایسوس، مدل X543UA-GQ1546T است که با وجود قیمت اقتصادی که دارد، امکانات گوناگونی و بسیار باکیفیتی را در اختیار کاربران قرار داده است. این لپتاپ دارای صفحه نمایش با پنل TFT است که ابعاد 15/6 اینچی با رزولوشن۱۳۶۶x۷۶۸ HD دارد و تصاویر به خوبی در آن به نمایش درمی‌آیند.

لپ تاپ 15.6 اینچ ایسوس مدل X543UA-GQ1546T

از لحاظ سخت‌افزاری هم این مدل دارای پردازنده اینتل Core i3 مدل 7020 است که محدود سرعت 2/8 گیگاهرتزی دارد. حافظه Cache 2/3 و ظرفیت رم 4 گیگابایت از نوع DDR4 است. پردازنده گرافیکی هم از برند اینتل است که با استفاده از آن، می‌توانید کارهای روزمره و سبک را انجام دهید.

یکی دیگر از ویژگی‌های این لپ تاپ، داشتن بلندگوهای استریو داخلی با توان خروجی صدای 2 وات است که از فناوری ASUS SonicMaster در آن استفاده شده که به لطف این تکنولوژی می‌توانید صداها را به صورت واضح و شفاف بشنوید.

از لحاظ مقدار ظرفیت حافظه داخلی هم یک ترابایت فضا در اختیار خواهید داشت که امکان ذخیره‌سازی حجم بالایی از فایل را برای شما فراهم می‌کند.

مزایا و معایب لپ تاپ 15.6 اینچ ایسوس مدل X543UA-GQ1546T

مزایا معایب
قیمت مناسب به نسبت امکانات بدون حافظه‌ گرافیکی مجزا
صفحه نمایش مات بدون درایو نوری
حافظه داخلی بالا قدیمی بودن مدل cpu

3) لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-DM1067

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-DM1067 از لپ تاپ‌های سری X از برند ایسوس است که جزء محصولات منتخب این برند هم به‌شمار می‌آید. این مدل بدنه‌ای از جنس پلاستیک بسیار مقاوم دارد که در رنگ‌بندی‌های متنوعی تولید شده است.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-DM1067

نکته قابل توجه در مورد این مدل، این است که با وجود ضخامت 27 میلی‌متری آن، تنها 2 کیلوگرم وزن دارد و به همین دلیل خیلی راحت می‌توانید آن را با خود همه جا حمل کنید.

این سیستم از لحاظ سخت‌افزاری دارای پردازنده مرکزی Intel 4020 و پردازشگر گرافیکی 600 Intel HD Graphics است. علاوه بر این، دارای 4 گیگابایت حافظه‌ رم و 1 ترابایت حافظه‌ داخلی است که امکان ذخیره‌سازی نامحدود از فایل‌های متنوع در آن خواهید داشت. باتری هم از نوع لیتیوم-یون با ظرفیت 33 وات است که می‌توانید تا 5 ساعت بی‌وقفه و بدون نیاز به برق از آن استفاده کنید.

مزایا و معایب لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-DM1067

مزایا معایب
خنک ماندن بعد از کار زیاد به دلیل ۲ فنه بودن پایین بودن مدل CPU
قابلیت ارتقا رم زود خالی شدن شارژ
دارای دی وی دی رام نداشتن گرافیک مجزا
قیمت مناسب برای پردازش های سنگین مناسب نیست
طراحی زیبا و سبک برای گیم‌ خوب نیست

کلام آخر

در این مقاله ما 10 تا بهترین لپتاپ‌های زیر 10 میلیون تومان با ویژگی‌های بسیار خاص را به شما معرفی کردیم. تمامی مواردی که در هر مقاله ذکر شد، از جمله موارد بسیار مهمی هستند که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.

البته لازم به ذکر است که اگر قصد انجام کارهای گرافیکی سنگین و یا ادیت‌های حرفه‌ای فیلم به دنبال یک سیستم هستید، این مدل‌ها شاید خیلی مناسب کار شما نباشد و نیاز به پرداخت‌ هزینه‌های بالاتر و خرید سیستم‌های حرفه‌ای‌تر خواهید داشت.

امیدوارم نکاتی که در این مقاله گفته شد، برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

آیا با خرید لپ تاپ‌های زیر 10 میلیون تومان امکان نصب و اجرای برنامه فتوشاپ را داریم؟

اگر قصد انجام کارهای حرفه‌ای گرافیکی با فتوشاپ را داشته باشید خیر، ولی اگر قصد انجام کارهای سبک را داشته باشید با ورژن‌های قدیمی‌تر فتوشاپ امکان انجام این کارها را نیز خواهید داشت.

چرا برخی لپ تاپ‌ها با پردازنده‌های ضعیف‌تر، کمی کند هستند؟

دلیل اصلی کند بودن برخی لپ تاپ‌های زیر 10 میلیون تومان به خاطر نداشتن کارت گرافیک مستقل است و به همین خاطر گاهی شاهد کند کار کردن سیستم هستید.

آیا امکان افزایش دادن عمر باتری لپ تاپ زیر ده میلیون تومان وجود دارد؟

خیر- ولی به صورت کلی با انجام دادن کارهایی مثل خارج کردن سیستم شارژر پس از شارژ شدن و استفاده از فن‌های خنک کننده می‌تواند موثر باشد.

3 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//