معرفی 6 بازی موبایل برای جلوگیری از آلزایمر

آلزایمر، بیماری هولناکی که با نرخ مرگ و میر 100 درصدی، هویت افراد را می‌رباید و روابط آن‌ها را از بین می‌برد، نزدیک به 44 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد!

خبر خوب برای همه ما این است که کارشناسان بر این باورند که برخی از برنامه‌ها و بازی‌های مغزی برای سالمندان، ممکن است ارتباطات قوی بین سلول‌های مغزی را تقویت کرده و با افزایش فعالیت ذهنی، به پیشگیری از آلزایمر کمک کنند.

خوشبختانه بازی‌هایی برای پیشگیری از علائم زوال عقل و بازی‌هایی برای جلوگیری از آلزایمر وجود دارد. هیچ اطمینانی وجود ندارد که انجام یک بازی خاص از آلزایمر جلوگیری کند. با این حال، تمرین مغز می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک درباره معرفی بازی‌های موبایل است که برای جلوگیری از آلزایمر کمک می‌کنند. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

اهمیت بازی برای جلوگیری از آلزایمر

بازی کردن یک فعالیت عالی برای بهبود مهارت‌های شناختی در نظر گرفته می‌شود. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه بازی‌ها از زوال عقل جلوگیری می‌کنند وجود ندارد، اما شواهد تاکنون نشان می‌دهد که بازی‌های مغزی به شما کمک می‌کند مهارت‌هایی را تقویت کنید که معمولا با افزایش سن ضعیف می‌شوند.

اهمیت بازی برای جلوگیری از آلزایمر

این مهارت‌ها شامل برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، واکنش سریع‌تر، پردازش حتی سریع‌تر و حافظه کوتاه مدت بهتر است. اعتقاد بر این است که بازی‌ها به حفظ سلامت روانی کلی سالمندان کمک می‌کنند.

برای سالمندان، عمدتا دو نوع بازی وجود دارد: اول، بازی‌هایی که به سالمندان کمک می‌کند تا خود را سرگرم کنند و دوم، بازی‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کند ذهن خود را تیز و مغز خود را فعال نگه‌دارند.

افراد بالای 50 سال به این نتیجه رسیدند که انجام بازی‌های آموزشی مغز در اینترنت مفید است. محققان دریافتند کسانی که این بازی‌ها را پنج بار یا بیشتر در هفته انجام می‌دهند، به طور قابل توجهی مهارت‌های استدلال و حل مسئله خود را بهبود می‌بخشند.

یکی دیگر از مواردی که مطالعات در این زمینه نشان داد این بود که سالمندان بالای 60 سال که به‌طور منظم بازی می‌کنند و از اپلیکیشن‌های آموزش مغز استفاده می‌کنند، عملکرد بهتری در زندگی روزمره دارند.

صنعت بازی یک صنعت متنوع است. هر گروه اجتماعی می‌تواند بازی‌های مناسب را پیدا کند و سالمندان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. سالمندان می‌توانند از بازی‌های رومیزی برای بهبود سلامت روان خود استفاده کنند.

در میان بازی‌های پیشگیری از آلزایمر، بازی‌های کارتی مختلف برای سالمندان، تأثیر مثبتی بر فعالیت‌های مغزی دارد؛ و گزینه‌ها تنها به بازی‌های فیزیکی محدود نمی‌شوند.

بازی‌های رایانه‌ای آنلاین و آفلاین بدون شک به سالمندان کمک می‌کند ذهن خود را فعال نگه دارند و در آینده نیز این کار را ادامه خواهند داد؛ و روز به روز، با هر قدمی که فناوری به جلو برمی‌دارد، بازی‌ها و برنامه‌های بیشتری برای بهبود سلامت روان سالمندان در دسترس قرار می‌گیرند.

بازی فکری شطرنج ؛ ضد آلزایمر

بر اساس تحقیقات به نظر می‌رسد شطرنج درمانی است که برای پیشگیری یا محافظت قبل از شروع بیماری آلزایمر عمل می‌کند، اگرچه اطلاعات کمی در مورد فواید آن پس از شناسایی و تشخیص بیماری وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که شطرنج بر نواحی خاصی از مغز تأثیر می‌گذارد و این تحریک با مشکلاتی که یک شطرنج‌باز در طول بازی با آن مواجه می‌شود تغییر می‌کند. آنچه تا به حال می‌دانیم این است که بازی شطرنج پیچیدگی‌های مختلفی از الگوهای مختلف گرفته تا محاسبات پیچیده که مغز بازیکنان را تحریک می‌کند، است.

استاد بزرگ آرنولد دنکر اغلب ادعا می‌کرد که هیچ استاد بزرگی تاکنون به آلزایمر مبتلا نشده است. در حالی‌ که اکثر مقامات پزشکی به فعال بودن ذهنی به عنوان بازدارنده در برابر زوال عقل مرتبط با سن توصیه می‌کنند، برخی از کارشناسان معتقدند که بازی شطرنج به طور منظم ممکن است یک فعالیت منحصر به فرد در مهار علائم آلزایمر باشد.

در ادامه به معرفی دو مورد از بهترین اپلیکیشن‌های بازی شطرنج  برای اندروید و iOS پرداخته‌ایم:

Lichess (سیستم عامل اندروید)

اگر به دنبال اپلیکیشنی هستید که بتواند همه کارها را انجام دهد، Lichess انتخاب شماست. این اپلیکیشن تاکنون بهترین برنامه شطرنج موجود است. Lichess دومین سکوی بزرگ بازی شطرنج در جهان است و زیبایی آن این است که دارای پرداخت درون برنامه‌ای نیست.

بازی شطرنج Lichess

از این‌ رو، شما هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازید، و یک تجربه شطرنج عالی به دست می‌آورید. مزایای این برنامه شامل موارد زیر است:

  • تجربه شطرنج 360 درجه
  • بدون تبلیغات!
  • تجربه کاربری عالی و نرم
  • محتوای جمع‌آوری‌شده که همچنان در حال رشد است
  • نسخه استاندارد وب اجازه می‌دهد تا یک تجربه متقابل دستگاه داشته باشید

Magnus  (گوشی‌های آیفون)

اگر سیستم عامل گوشی شما iOS است با بازی Magnus، می‌توانید با مگنوس کارلسن، قهرمان فعلی شطرنج جهان روبه‌رو شوید. مگنوس در سال 1990 در نروژ متولد و به سرعت به عنوان یک اعجوبه شطرنج ظاهر شد و در سال 2004 در سن 13 سالگی عنوان استاد بزرگ خود را به دست آورد.

مگنوس یک بازی موبایل برای جلوگیری از آلزایمر

بازی Magnus از موتور شطرنجی استفاده می‌کند که توسط خود مگنوس کارلسن مدل سازی شده است. کسانی که موفق به برنده شدن می‌شوند این شانس را دارند که واجد شرایط بازی Magnus Carlsen Live در یک مکان مخفی شوند.

شما می‌توانید انتخاب کنید که دوست دارید مگنوس مجازی چند ساله باشد که بر سختی بازی تأثیر می‌گذارد؛ اما اگر فکر می‌کنید که بازی در برابر مگنوس جوان برای شطرنج‌باز باتجربه‌ای مثل شما یک تکه کیک است، صبر کنید تا اولین بازی خود را تمام کنید.

بازی سودوکو برای جلوگیری از آلزایمر

سودوکو، جدول اعدادی است که امروزه به عنوان یکی از تفریحات محبوب در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سودوکو اولین بار در سال 1986 در ژاپن منتشر شد و سپس در سال 2005 این بازی محبوبیت جهانی پیدا کرد.

فراموش نکنید با تقویت حافظه و مغز می‌توان علائم فراموشی را به تأخیر انداخت و از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. بر اساس مطالعات اخیر، افراد بالای 50 سال که به طور منظم به بازی موبایل برای درمان آلزایمر مانند تخته نرد، سودوکو، پازل و سایر بازی‌های ذهنی می‌پردازند، عملکرد مغز بهتری دارند.

در ادامه به معرفی دو مورد از بهترین اپلیکیشن‎های بازی سودوکو برای اندروید و iOS پرداخته‌ایم:

AI Factory Sudoku (سیستم عامل اندروید)

AI Factory Sudoku یک بازی سودوکو بالاتر از حد متوسط ​​از یک شرکت معتبر و قابل اعتماد است. این بازی شامل 1500 پازل سودوکو در پنج سطح است. علاوه بر این، بازی ردیابی آمار، سریع‌ترین زمان شمار و درصد تکمیل را ارائه می‌دهد تا بتوانید پیشرفت‌های خود را در طول زمان مشاهده کنید.

بازی AI Factory Sudoku

این بازی نیز مانند اکثر برنامه‌ها و بازی‌های سودوکو دارای رابط کاربری نسبتا ساده‌ای است. با این حال، این یکی گرافیک کمی بالاتر دارد تا کمی متفاوت به نظر برسد. نسخه رایگان تبلیغات دارد در حالی که نسخه پریمیوم ندارد. در غیر این صورت از نظر عملکردی یکسان هستند.

پازل کلاسیک مغز سودوکو Sudoku.com 

اگر گوشی شما از iOS پشتیبانی می‌کند Sudoku.com یکی از محبوبترین بازی‌های سودوکو است که عمدتا به دلیل سادگی آن است. در حالی که احساس کلاسیک به خوبی حفظ می شود، ویژگی ها، دشواری و ضریب سرگرمی بالایی دارد.

Sudoku.com یک بازی موبایل برای جلوگیری از آلزایمر

تقریبا همه چیزهایی که ممکن است نیاز داشته باشید، از سطوح مختلف دشواری گرفته تا گزینه‌های نکات، بررسی خودکار، و نکات برجسته تکراری، در داخل برنامه در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، می‌توانید در چالش‌های روزانه و رویدادهای فصلی برای کسب جوایز و مدال‌های منحصر به‌ فرد رقابت کنید.

بازی Witty Words برای جلوگیری از آلزایمر

بازی Witty Words به ویژه برای افراد سالخورده طراحی شده است تا سرگرمی، تحریک مغز، بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه باشد. این بازی به سالمندان اجازه می دهد تا حافظه خود را به چالش بکشند، دایره لغات خود را آزمایش کنند و کلمات جدید را با اتصالات کلمات و پازل های متقاطع اعتیاد آور کشف کنند. این بازی برای تمرینات حافظه عالی است.

برای ویژگی‌های دسترسی، بازی Witty words با دکمه‌های بزرگ و کنتراست کافی برای تجربه بهتر برای سالمندان دارای اختلال بینایی طراحی شده است. Witty Words به بازیکنان این امکان را می دهد که کلمات را برای مدت محدودی ببینند و سپس پازل را به خاطر بسپارند و حل کنند.

برای دانلود و نصب این بازی، بر اساس سیستم عامل گوشی خود، روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

علاوه بر این، بازی Witty words همچنین می توانند به کاهش فشار و اضطراب کمک کنند. مزایای این برنامه شامل موارد زیر است:

  • این بازی در هر دو پلتفرم گوگل پلی و iOS در دسترس است.
  • بازیکن با جملات ساده در این برنامه کاربرپسند شروع می کند و به سطوح پیچیده تر می رسد. با این حال، کمک همیشه در دسترس است.
  • این بازی یکی از برنامه های رایگان برای بیماران مبتلا به زوال عقل است که بازیکنان را دعوت می کند تا ضمن یادگیری عبارات جدید، از تم های زیبای حومه شهر قدردانی کنند.
  • این بازی شما را قادر می سازد تا مغز خود را آزمایش کنید و با بازی واژگان سرگرم کننده، اتصالات کلمات و جدول کلمات متقاطع روزانه جوایزی کسب کنید.

بازی حدس کلمات

افزایش و مرور دایره لغات خود یک راه عالی برای گسترش دانش شما در حین تمرین مغز است. یک تکنیک ساده برای بهبود دایره لغات خود خواندن یک کتاب یا بازی حدس کلمات است. می‌توانید از یک فرهنگ لغت برای جستجوی تعریف کلمه و ابداع روش‌هایی برای استفاده از آن در یک جمله استفاده کنید.

بازی حدس کلمات

آمیرزا یکی دیگر از بازی‌های سازندگان باقلوا است که عنوان بهترین بازی سال 2016 را به خود اختصاص داد. در آمیرزا با یکی از بهترین بازی‌های ایرانی بازار روبه‌رو هستیم که توانسته بیش از 10 میلیون نصب به دست آورد و برنده شود.

برای دانلود و نصب این بازی، بر اساس سیستم عامل گوشی خود، روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی 

Amirza یک بازی کلمه متمایز، سرگرم کننده و بسیار جذاب است که شما را به چالشی بزرگ و شیرین دعوت می‌کند. هدف این بازی یافتن کلمات مورد نظر در حروف چرخانده شده است. دانلود بازی آمیرزا به دلیل حجم نسبتا کم و بیش از 1500 سطح می‌تواند ماه‌ها شما را سرگرم کند.

بازی Peak برای مبارزه با آلزایمر

Peak شامل بازی‌هایی مانند «Game Show» و «Decoder» است که برای به چالش کشیدن مهارت‌های مهم‌تر با بازی‌هایی طراحی شده‌اند که تمرکز، حافظه، حل مسئله و چابکی ذهنی شما را با تمرین‌های کوتاه آزمایش می‌کنند.

بازی Peak برای مبارزه با آلزایمر

تمام بازی‌های ارائه شده در برنامه Peak برای هر کاربر بسیار ساده و قابل درک است، بنابراین پازل‌ها برای همه جالب خواهد بود: از کوچک‌ترین کاربران گرفته تا افراد میان‌سال و مسن.

برای دانلود و نصب این بازی، بر اساس سیستم عامل گوشی خود، روی یکی از لینک‌های زیر ضربه بزنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی  

Peak در حقیقت یک جلسه تمرین مغزی است که روی شما متمرکز است. این نرم‌افزار از تمرینات ذهنی و معماهایی استفاده می‌کند تا با به چالش کشیدن حافظه، گفتار و استدلال منطقی زمان شما را درگیر کند.

این  بازی با مشارکت دانشمندان مؤسسات بزرگی مانند کمبریج و دانشگاه نیویورک و بیش از 12 میلیون بارگیری ساخته شده است.

به عنوان یکی از برنامه‌های پیشگیری از آلزایمر، این بازی در بازار Google Play و اپ استور موجود است. هر روز 10 دقیقه طول می‌کشد، با 45 فعالیت واقعی مغز و تمرینات جدید آموزش مغز که روزانه آپلود می‌شوند. علاوه بر این، بازی به‌صورت آفلاین کار می‌کند و Peak Pro روال‌های آموزشی شناختی و اطلاعات عمیق را ارائه می‌دهد.

بازی یادگیری پیانو

موسیقی در تحقیقات علمی برای بهبود توانایی ریاضی ثابت شده است. از آنجایی که برنامه های آموزش موسیقی در حال کامل شدن هستند، دسترسی به موسیقی بسیار مهمتر از همیشه است.

بازی یادگیری پیانو

بزرگسالانی که نواختن پیانو را یاد می گیرند، ناامیدی، خستگی، استرس، حافظه بهتر، مهارت های ارتباطی و احساس توانمندی کمتری دارند. نواختن پیانو همچنین می تواند با تقویت حافظه و هماهنگی و کاهش استرس به علائم زوال عقل و سکته مغزی کمک کند.

افراد ممکن است توجه ذهنی خود را با استفاده از پیانوی 88 کلیدی افزایش دهند. این پیانو دارای قابلیت چند لمسی، ریورب، مترونوم و دو ردیف کلید قابل تغییر اندازه است. Piano With Songs در پلتفرم iOS و گوگل پلی، در میان سایر برنامه های پیشگیری از آلزایمر در دسترس است.

کلام آخر

بیماری آلزایمر قابل درمان نیست. با این حال، می‌توان آن را با روش‌های مختلف درمانی تسکین یا پیشگیری کرد. ما 6 بازی موبایل برای جلوگیری از آلزایمر را بررسی کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم.

معماها و برنامه‌های سرگرم کننده را در این پست قرار داده‌ایم تا مغز شما را در حالت عالی نگه دارد. کلینیک نورولوژی Lone Star ما به درمان بیماری‌های عصبی می‌پردازد.

اگر نگران خود یا یکی از اعضای خانواده خود هستید که مستعد ابتلا به زوال عقل یا ابتلا به آلزایمر هستید، بازی‌های پیشگیری از آلزایمر می‌تواند مفید باشد لطفا لینک این پست را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چه سبک بازی‌هایی برای پیشگیری از آلزایمر توصیه می‌شوند؟

پازل‌های کلمه، پازل‌های سبک جورچین، رمزنگاری‌ها، جستجوی کلمات، و جدول کلمات متقاطع می‌توانند منجر به بهبود شناختی شوند و ممکن است به پیشگیری از آلزایمر کمک کنند. انجام بازی‌های تاس مانند تخته نرد و Yahtzee نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین، طبق یک مطالعه، تکرار بیشتر بازی‌های رومیزی ممکن است با کاهش کمتر شناختی مرتبط باشد.

آیا بازی‌های فکری موبایل، زوال عقل و آلزایمر را کاهش می‌دهند؟

مزایای کلی سلامتی این فعالیت‌ها به طور گسترده‌ای شناخته شده است، و ورزش مغز ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد یا به تعویق بیندازد. محققان دریافتند که تحریک ذهنی نمرات آزمون‌های حافظه و استدلال را برای بیماران مبتلا به زوال عقل افزایش می‌دهد و منجر به تاخیر 6 تا 9 ماهه در بدتر شدن علائم می‌شود.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//