متاورس چیست + چگونه در دنیای متاورس دوام بیاوریم

وقتی فیس‌بوک هویت شرکتی خود را در اکتبر 2021 به متا تغییر داد و اعلام کرد که در آن سال حداقل 10 میلیارد دلار در این مفهوم سرمایه‌گذاری می‌کند، «متاورس» به یک کلمه رایج تبدیل شد.

در سال ۲۰۲۱، جستجوهای اینترنتی برای این عبارت ۷۲۰۰ درصد افزایش یافت. طبق گزارش‌ها، شرکت‌های مرتبط با متاورس بیش از ۱۰ میلیارد دلار، بیش از دو برابر آنچه در سال ۲۰۲۰ انجام دادند، جمع‌آوری کردند؛ و تا کنون در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار به دنیای متاورس سرازیر شده است.

این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک درباره متاورس به این موضوع می‌پردازد که این انقلاب نوپای فناوری امروز کجاست و به کجا می‌رود؟ لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

متاورس چیست ؟

متاورس برای افراد مختلف، معانی متفاوتی دارد. برخی معتقدند مانند یک زمین بازی دیجیتال برای دوستان است. برخی دیگر فکر می کنند که پتانسیل این را دارد که یک فضای تجاری برای شرکت ها و مشتریان باشد.

دنیای متاورس چیست ؟

هنگامی که دو فناوری (اینترنت و محاسبات) برای اولین بار ظهور کردند، تمام تعاملات عمدتا مبتنی بر متن (ایمیل، پیام، نام کاربری، آدرس ایمیل) بود. سپس آن‌ها به آرامی بیشتر مبتنی بر رسانه (عکس، فیلم، پخش زنده) شدند.

ارتقای بعدی رابط کاربری و تجربه کاربری به سه بعدی است. بسیاری از کارشناسان به متاورس به عنوان یک مدل سه بعدی از اینترنت نگاه می‌کنند که در حالت ایده آل از طریق یک دروازه واحد قابل دسترسی است.

به ساده‌ترین عبارت، فضای مجازی مشترکی است که تعاملی، غوطه‌ور و فرا واقع‌ گرایانه است. همچنین شامل آواتار و دارایی‌های دیجیتال سفارشی شده شما می‌شود که احتمالا در یک بلاک چین ثبت می‌شوند.

مکانی موازی با دنیای فیزیکی، جایی که شما زندگی دیجیتال خود را در آن می‌گذرانید. جایی که شما و افراد دیگر از یک آواتار برخوردار هستید و از طریق آنها با دیگران در تعامل خواهید بود. برخی نیز این استدلال را دارند که  دنیای متاورس به معنای واقعی کلمه هنوز درواقعیت وجود ندارد.

متاورس‏‌ها برای اهداف مختلفی از جمله شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های آنلاین، آموزش و آموزش استفاده می‌شوند. می‌توان از آن‌ها برای ایجاد جهان‌های مجازی که آینه دنیای واقعی است استفاده کرد یا می‌توان از آن‌ها برای ایجاد جهان‌های کاملا جدید و خیالی استفاده کرد.

همه چیز درباره متاورس

برخی از فناوری‌هایی که دسترسی به این دنیای مجازی را فراهم می‌کنند، مانند هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و عینک‌های واقعیت افزوده (AR) به سرعت در حال تکامل هستند.

سایر اجزای حیاتی متاورس، مانند پهنای باند کافی یا استانداردهای قابلیت همکاری ، احتمالا سال‌ها زمان نیاز خواهند داشت و یا ممکن است هرگز محقق نشوند.

تاریخچه متاورس چیست؟

در حالی که این اصطلاح در چند سال اخیر در سراسر جهان متداول بوده است، کلمه “metaverse” در واقع توسط نویسنده نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی خود به نام Snow Crash در سال 1992 ابداع شد.

تاریخچه متاورس

استفنسون در کتاب خود از متاورس به عنوان یک دنیای دیجیتال فراگیر یاد کرد که به موازات دنیای واقعی وجود دارد؛ اما در سال 2022، کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که آیا متاورس IRL می‌تواند به چیزی مشابه تبدیل شود یا خیر.

دنیای مجازی برای مدت طولانی وجود داشته است، به خصوص اگر در چند دهه گذشته بازی‌های آنلاین را دنبال کرده باشید. یکی از محبوب‌ترین تنظیمات بازی‌های مجازی و بازی‌ای که می‌تواند به بهترین شکل متاورس را به شکلی که امروز می‌شناسیم به تصویر بکشد، Second Life است که در سال 2003 عرضه شد.

دنیای متفاوتی که کاربران آن شبیه سازی شده و می‌توانند در دنیای مجازی با هم تعامل داشته باشند و با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. این فضای مجازی به شما امکان می‌دهد که از تجربیات دنیای واقعی مانند باشگاه و جلسات کاری و بسیاری موارد دیگر لذت ببرید. این بازی از اقتصاد مجازی و واحد پول منحصر یه خود نیز برخوردار است.

پلی‌استیشن هوم که در سال 2008 راه‌اندازی شد، نمونه دیگری از نسخه‌های اولیه متاورس بود که متأسفانه در سال 2015 تعطیل شد. اگرچه راه به جایی نبرد، اما نمونه جالبی از این است که یک نسخه شرکتی متاورس می‌تواند به نظر برسد. اکنون که می‌دانیم متاورس چه مدتی است که وجود دارد، بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم.

چرا متاورس مهم است؟

سرمایه خصوصی در حال شرط‌بندی پول کلان روی متاورس است. در سال 2021، طبق گزارش‌ها، شرکت‌های مرتبط با متاورس بیش از 10 میلیارد دلار، بیش از دو برابر آنچه در سال 2020 انجام دادند، جمع‌آوری کردند!

چرا متاورس مهم است؟

تاکنون در سال 2022، بیش از 120 میلیارد دلار به متاورس سرازیر شده است. به علاوه جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که متاورس پتانسیل تولید تا 5 تریلیون دلار ارزش تا سال 2030 را دارد.

در ژوئن 2022، مک‌کینزی ایجاد ارزش در متاورس را منتشر کرد، گزارش جدیدی که بر اساس نظرسنجی از بیش از 3400 مصرف‌کننده و مدیر اجرایی و همچنین مصاحبه با 13 رهبر ارشد و کارشناسان متاورس است.

بر اساس این تحلیل، متاورس به بهترین وجه به عنوان تکامل اینترنت امروزی شناخته می‌شود – چیزی که ما عمیقا در آن غوطه‌ور هستیم، نه چیزی که در درجه اول به آن نگاه می‌کنیم.

این نشان دهنده همگرایی فناوری دیجیتال برای ترکیب و گسترش دسترسی و استفاده از ارزهای دیجیتال، هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، محاسبات فضایی و غیره است؛ و «متافور سازمانی» ممکن است به گونه‌ای ترکیب شود که فرصت‌های بیشتری را باز کند، فراتر از صرفاً به عنوان یک مکان مجازی که در آن افراد با هم تعامل دارند.

با این حال، آینده‌پژوهان استدلال می‌کنند که در حالی که روزهای اولیه فراجهت است و موانع فنی اساسی هنوز وجود دارد، متاورس اتفاق خواهد افتاد؛ و با یک انفجار بزرگ از راه خواهد رسید. دنیای متاورس فرصتی است که برای نادیده گرفتن آن در آینده پشیمان خواهید شد.

متاورس چگونه کار می‌کند؟

از آن‌جایی که متاورس تا حد زیادی ساخته نشده است، توافق کمی در مورد نحوه عملکرد آن وجود دارد. نمونه‌های متاورس در جهت ایجاد تصوری در سطح پایه از نحوه عملکرد متاورس کار می‌کنند.

متاورس چگونه کار می‌کند؟

تا اینجا می‌دانید که متاورس یک فضای مجازی بزرگ، باز و پایدار است که توسط همه کاربران به اشتراک گذاشته شده است. متاورس تداوم داده‌ها را در کنار حصول اطمینان از اینکه کاربران می‌توانند دارایی‌ها و تجربیات درون متاورس را ایجاد و کسب درآمد کنند، حفظ می‌کند.

با این حال، شما نیاز به درک عمیق‌تری از نحوه عملکرد متاورس با کاوش در لایه‌های مختلف متاورس دارید. متاورس امروزی از ده لایه تشکیل شده است که به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

محتوا و تجربیات

محتوا که توسط کاربران، سازندگان و توسعه دهندگان ایجاد شده است تجربیات متاورس را غنی می‌کند. با افزایش تولید محتوا در این حوزه محدودیت‌های فیزیکالیت حذف خواهد شد؛ زیرا فضای فیزیکی در دنیای دیجیتال غیرمادی می‌شود.

دنیای متاورس طیف وسیعی از تجربیات را در اختیار مردم قرار می‌دهد که در حال حاضر نمی‌توانیم از آن‌ها لذت ببریم.

زیرساخت‌ها

فناوری که ابزارهای افراد را تقویت می‌کند، آن‌ها را به شبکه متصل می‌کند و محتوا را توزیع می‌کند، بخشی از لایه زیرساخت است. با گذشت زمان، شبکه‌های اینترنت 5G به طور چشمگیری ظرفیت متاورس را افزایش خواهند داد.

زیرساخت های metaverse

از طریق اپلیکیشن‌های فروشگاه‌هایی، موتورهای جستجو و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، مشتریان می‌توانند به لطف لایه زیرساخت با پلتفرم‌های جدید آشنا شوند. یافتن فناوری و جوامع جدید به این مرحله حیاتی نیاز دارد.

سخت افزارها و توانمندسازها

افراد از طریق دستگاه‌ها، سیستم‌عامل‌ها (OS) و لوازم جانبی با متاورس ارتباط برقرار می‌کنند. امنیت، حریم خصوصی و حاکمیت برای عملکرد خوب و منصفانه متاورس حیاتی است.

ابزارها و برنامه‌هایی که هویت دیجیتال را مدیریت می‌کنند برای دسترسی به اقتصاد فرا جهانی از طریق پرداخت و کسب درآمد طراحی و ایجاد می‌شوند.

پلتفرم‌ها

پلتفرم‌ها فضاهای کاری مشترک را برای کارمندانی که از فناوری‌های محاسباتی سه‌بعدی و فضایی استفاده می‌کنند، ارائه می‌کنند که به مردم کمک می‌کنند تا به شکلی طبیعی‌تر با یکدیگر همکاری کنند.

پلتفرم های متاورس

آن‌ها در حال حاضر در زمینه تجاری بسیار نوپا و اثبات نشده هستند. به گفته مارتی رسنیک، معاون تحلیلگر گارتنر، پلتفرم‌های متاورس دارای پنج ویژگی هستند: زیرساخت پلتفرم باید تعامل را امکان‌پذیر کند، قابلیت تعامل، همه‌جانبه، توانایی مدیریت هویت و حمایت از اقتصاد خالق را داشته باشد.

چگونه می‌توان به متاورس دسترسی پیدا کرد؟

در حال حاضر، بسیاری از تجربیات متاورس مانند ارائه شده توسط پلتفرم‌های بازی مانند Roblox، Decentraland و Minecraft از طریق مرورگرها یا دستگاه‌های تلفن همراه و اتصال سریع اینترنت قابل دسترسی هستند.

این پلتفرم‌های غیرمتمرکز واقعیت مجازی (VR) توسط بلاک چین اتریوم طراحی شده و بر روی شبکه اتریوم ساخته شده‌اند. امروزه Decentraland بیش از 20 میلیون کاربر فعال دارد.

می‌توانید از آنجا بازدید کنید، تعامل داشته باشید، دوستان خود را ملاقات کنید، بازی‌های ویدیویی انجام دهید و به کنسرت بروید. می‌توانید وارد Decantraland شوید، یک آواتار بسازید و شروع به کاوش در پلتفرم، خرید زمین و ساختن انواع سازه‌ها!

دسترسی به metaverse

بسيار خوب؛ اما برای ورود به Metaverse باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا باید یک کیف پول رمزنگاری بسازید.
  • همان‌طور که در بالا اشاره شد، پلتفرم‌های متاورس زیادی وجود دارد. باید در یکی از آن‌ها حساب باز کنید.
  • برای اینکه بتوانید در بازی خرید کنید، باید در بازی مورد نظر خود یک حساب کاربری ایجاد کنید و کیف پول رمزنگاری خود را به آن حساب پیوند دهید. به عنوان مثال، برای املاک مجازی به Decentraland، برای شخصیت‌ها و قطعه زمین به Axie Infinity، و برای خرید/فروش آثار هنری به Sandbox وارد شوید.
  • شما باید آن را از توکن‎های خاص پلتفرم دریافت کنید.
  • همچنین می‌توانید NFT‎های مخصوص پلتفرم را خریداری کنید تا تجربه خود را در بازی بهبود بخشید. اگر می‌خواهید به همه NFT‏ها در یک بازار مشترک دسترسی داشته باشید که راحت است، می‌توانید یک حساب کاربری با OpenSea ایجاد کنید.از زمین‌های بازی گرفته تا سینماها و گالری‌های مجازی کنید.

دو فناوری  مهم دیگر نیز برای دسترسی به دنیای متاورس مهم هستند، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده.

واقعیت افزوده (AR):

به عبارت ساده، AR یا واقعیت افزوده، از فناوری برای افزودن یا تقویت دیدگاه شخص از واقعیت با یک تصویر تولید شده توسط رایانه استفاده می‌کند. اگر Pokémon Go را روی گوشی هوشمند خود یا اپلیکیشن قرار دادن مبلمان IKEA امتحان کنید، AR را تجربه خواهید کرد.

این بازی به بازیکنان این امکان را می‌دهد که شخصیت‌ها را بر اساس مکان واقعی آن‌ها روی نقشه بشناسند و به طور هم‌زمان فیزیکی و مجازی است.

هدست‌های واقعیت افزوده پیشرفته همراه با فناوری‌های جدید و توانمند مانند ۵G، محاسبات لبه و ابری که قادر به ارائه حجم عظیمی از داده‌ها هستند، به متاورس کمک می‌کنند تا سطحی از تجربه دیجیتال مجازی را ارائه دهند که نسبت به پلتفرم‌های بازی آنلاین واقعی‌تر است.

واقعیت افزوده

از اوایل دهه ۲۰۰۰ (و پیشینیان اولیه متاورس بودند)، جایی که مردم می‌توانستند آواتارهایی بسازند که از طریق آن‌ها می‌توانستند تجربیات مجازی نیمه‌شخصی داشته باشند.

واقعیت مجازی (VR):

واقعیت مجازی شامل یک جزء فیزیکی (علاوه بر گوشی یا تجهیزات دیگر مانند کلاه ایمنی یا دستکش‌های مملو از حسگر) می‌شود. در VR، کاربران وارد یک شبیه‌سازی کامپیوتری می‌شوند، اما می‌توانند با آن به‌ گونه‌ای تعامل کنند که واقعی به نظر برسد.

ممکن است با بازی‌های ویدیویی که از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند آشنا باشید، اما این فناوری به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که فراتر از سرگرمی است.

واقعیت ترکیبی (MR):

اصطلاحی است که ممکن است آن را نیز در دنیای متاورس شنیده باشید. واقعیت ترکیبی به طور کلی به موقعیت‌هایی اشاره دارد که عناصر هر دو AR و VR را ترکیب می‌کنند. با واقعیت ترکیبی، می‌توانید از عناصر دنیای واقعی برای تعامل با یک محیط مجازی استفاده کنید.

برای اینکه بیشتر متوجه این مفهوم شوید فرض کنید اگر یک بازی واقعیت ترکیبی را با هدست انجام می‌دادید، در تئوری واقعیت ترکیبی می‌توانید یک آیتم را از روی میز یا میز قهوه‌تان بردارید و آن را در بازی بگنجانید.

تکنولوژی‌های متاورس کدامند؟

بحث در مورد کارکرد متاورس بدون ارجاع به فناوری‌هایی که متاورس را تشکیل می‌دهند ناقص می‌ماند. در حقیقت، فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سایرین ساختار خاصی را برای توسعه متاورس تعریف می‌کنند.

تکنولوژی های metaverse

در ادامه مروری بر فناوری‌هایی که طراحی اساسی متاورس را تشکیل می‌دهند خواهیم داشت:

هوش مصنوعی

به عنوان نیروی محرکه تحقیقات شرکتی در زمینه‌هایی از جمله تجزیه و تحلیل محتوا، پردازش گفتار تحت نظارت خود، تعاملات روباتیک، بینایی کامپیوتری و تخمین وضعیت بدن، هوش مصنوعی برای Metaverse بسیار مهم است.

هوش مصنوعی یا AI جزء مهمی برای درک نحوه عملکرد متاورس و چگونگی بهبود آن در آینده است. ترکیبی از هوش مصنوعی و فن‌آوری متاورس می‌تواند ثبات زیرساخت متاورس را تضمین کند و درعین‌حال اطلاعات عملی را برای لایه‌های روبرو تسهیل کند.

NVidia Omniverse یکی از نمونه‌های برتر است که پیاده‌سازی سازنده هوش مصنوعی را برای توسعه فضاهای دیجیتال در metaverse به منظور تسهیل تعاملات اجتماعی به نمایش می‌گذارد.

در Metaverse، ربات‌های هوش مصنوعی با آواتارهای واقعی می‌توانند برای اهداف مختلفی ازجمله فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری استفاده شوند. در مقاله هوش مصنوعی چیست؟ میتوانید بیشتر در مورد نحوه کارایی آن بخوانید. 

اینترنت اشیا

در گسترده‌ترین مفهوم، اصطلاح اینترنت اشیا شامل هر چیزی است که به اینترنت متصل است، اما به طور فزاینده‌ای برای تعریف اشیایی که با یکدیگر «صحبت می‌کنند» استفاده می‌شود.

اینرتنت اشیا

اینترنت اشیا از دستگاه‌هایی شامل حسگرهای ساده گوشی‌های هوشمند و گجت ها تشکیل شده است که با ترکیب این دستگاه‌های متصل با سیستم‌های خودکار، می‌توان اطلاعات را جمع‌آوری کرد، آن‌ها را تجزیه و تحلیل نمود و اقدامی ایجاد کرد.

اینترنت اشیا می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده قابل توجه برای متاورس عمل کند و شرکت‌های برتر متاورس باید از این فرصت استفاده نمایند. اکوسیستم اینترنت اشیا می‌تواند نقشی حیاتی در پر کردن شکاف بین متاورس و دنیای فیزیکی ایفا کند.

شما می‌توانید اینترنت اشیا را به عنوان یک رابط کاربری سه بعدی مناسب برای دستگاه‌های اینترنت اشیا با تجربه شخصی سازی شده در نظر بگیرید. ترکیب متاورس و اینترنت اشیا می‌تواند به سازمان‌ها در دستیابی به تصمیمات مهم بر اساس داده‌ها با حداقل تلاش کمک کند.

واقعیت گسترده (XR)

واقعیت گسترده (یا XR) یک اصطلاح فراگیر برای محیط‌های کامپیوتری است که دنیای فیزیکی و مجازی را ادغام می‌کند یا یک تجربه کاملا مجازی برای کاربران ایجاد می‌کند.

واقعیت گسترده چیست ؟

به این ترتیب شرکت‌کنندگان در دنیای متاورس می‌توانند با استفاده از فناوری‌های واقعیت ترکیبی و AR/VR، تجربیات فراگیرتری داشته باشند که واقعیت و دنیای مجازی را همگرا می‌کند.

درک اینکه چرا Metaverse هر روز بیشتر محبوب می‌شود بسیار ساده است: واقعیت گسترده باعث می‌شود بازی‌ها، کنسرت‌ها و نمایش‌ها و برخوردهای حرفه‌ای یا آموزشی حقیقی‎تر به نظر برسند.

XR در تقاطع سه فناوری واقع شده است: واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR). با کنار هم قرار دادن همه این‌ها، XR می‌تواند طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها را در محیط‌های واقعی و مجازی کشف کند.

رابط‌های مغز و کامپیوتر(BCI)

پلتفرم کامپیوتری آنلاین عظیم معروف به متاورس شامل بسیاری از پلتفرم‌ها، دستگاه‌ها و کاربران فردی در مقیاس بزرگ است. استفاده از BCI در ایجاد متاورس به طور خاص، نحوه ادغام فعالیت‌های کاربر در دنیای مجازی – برای دستیابی به این هدف بسیار مهم است.

رابط مغز انسان و کامپیوتر

رابط‌های کامپیوتر مغزی (BCI) یک پیوند ارتباطی مستقیم بین مغز و یک کامپیوتر یا سایر دستگاه‌های خارجی فراهم می‌کند. آن‌ها با تقویت یا با جایگزینی ظرفیت کاری محیطی انسان درجه آزادی گسترده‌ای را ارائه می‌دهند و کاربردهای بالقوه‌ای در زمینه‌های مختلف مانند توان‌بخشی، محاسبات عاطفی، روباتیک، بازی و علوم اعصاب دارند.

به منظور شرکت در فعالیت‌های خاص، یک انسان و یک کامپیوتر اطلاعات را از طریق فرآیندی به نام BCI مبادله می‌کنند. مهم‌ترین مزیت تعامل انسان و رایانه این است که به گروه‌هایی که نیاز به آموزش رسمی و اطلاعات در مورد نحوه ارتباط با سیستم‌های محاسباتی دارند کمک می‌کند.

مدل سازی و بازسازی سه بعدی

مدل سازی سه بعدی اساسا به استفاده از گرافیک کامپیوتری برای ایجاد یک نمایش سه بعدی از هر شی یا سطح اشاره دارد. شما نمی توانید نادیده بگیرید که چگونه مدل سازی سه بعدی یک فناوری مهم برای متاورس است؛ زیرا از یکی از گزاره های اساسی متاورس پشتیبانی می کند.

در واقع، متاورس را می توان با تبدیل تصاویر و طرح های گرافیکی به نمایش های سه بعدی توسعه داد. علاوه بر این، اثربخشی مدل‌سازی سه‌بعدی می‌تواند تضمینی برای تجربه‌های همهجانبه در پلتفرم‌های متاورس باشد.

محاسبات فضایی و لبه‌ای

آخرین تغییر در متاورس به شکل محاسبات فضایی تکامل می‌یابد. این بدان معناست که کاربران مجبور نیستند برای دسترسی به خدمات یا تجربیات مورد نظر خود از یک الگوی خاص پیروی کنند.

محاسبات فضایی و لبه ای

برای مثال، لازم نیست هر بار که می‌خواهید به متاورس دسترسی پیدا کنید، به هدست‌های واقعیت مجازی تکیه کنید. محاسبات فضایی اساساً به استفاده از فضای فیزیکی در قالب یک رابط کامپیوتری اشاره دارد.

پیشرفت‌های AR با ارجاع به محاسبات فضایی به « چگونه متاورس کار می‌کند» پاسخ داده است. علاوه بر این، محاسبات لبه می‌تواند به کاربران در دسترسی به محاسبات، ذخیره‌سازی و بسیاری از راه‌حل‌های دیگر بدون هیچ گونه نگرانی از قابلیت همکاری کمک کند.

بلاک چین

با توجه به اشکالات متعدد ذخیره‌سازی متمرکز داده در سیستم‌هایی مانند سیستم‌های مدیریت پایگاه داده (DBMS)، مفهوم Metaverse بدون بلاک چین ناقص است. بدون نفوذ یک سازمان متمرکز، متاورس مبتنی بر بلاک چین دسترسی به هر مکان دیجیتالی را امکان‌پذیر می‌کند.

بلااااااااک چین در metaverse

متاورس از نظر ارائه دارایی‌های ایجاد شده توسط بلاک چین و به صورت مجازی به افراد در دنیای مجازی در حوزه بسیار مهمی قرار دارد؛ به عبارت دیگر، متاورس دنیایی است که در آن ارزهای دیجیتال و NFT ها اختیار خرید و فروش دارایی‌های به دست آمده توسط افراد در دنیای مجازی را دارند.

در این رویداد که به ویژه در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است، مردم می‌توانند از طریق املاک مجازی یا هنر واقعیت مجازی درآمد مادی داشته باشند.

بلاک چین به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد از دارایی‌های مجازی خود محافظت کنند و به آن‌ها مدرک دیجیتالی مالکیت می‌دهد که آن را به یکی از اجزای حیاتی Metaverse تبدیل می‌کند.

متاورس در حال تجربه رشد در حجم داده، ارزش و اهمیت امنیت و قابلیت اطمینان است. مهارت‌ها و فناوری بلاک چین برای اطمینان از اعتبار داده‌ها در متاورس ضروری است و هوش مصنوعی برای محافظت از تنوع و ثروت مواد آن به کار گرفته می‌شود.

کاربردهای متاورس در زندگی امروز

متاورس بسته به اینکه شما چه کسی هستید، به طور متفاوتی وارد زندگی روزمره می‌شود. در حقیقت به شیوه‌ای راه‌اندازی شده است که همه جیز را تغییر دهد تا دنیایی مجازی ایجاد کند که مردم سراسر جهان را دور هم جمع کند.

کاربردهای متاورس در زندگی امروز

متاورس نه تنها یک فناوری جدید در حال ظهور است که بخشی از چرخه تبلیغات امروزی است. این فناوری بر اساس سال‌ها تحقیق در زمینه هوش مصنوعی و تعامل همه جانبه به وجود آمده است و کسب و کارها را از چندین جهت متحول می‌کند:

یک تکنیک جدید برای تعامل با کاربران است

در طول همه گیری که در آن زندگی می‌کنیم، کار از راه دور به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. کسب و کارها می‌توانند با تماس‌های ویدیویی از شر جلسات خلاص شوند و جلسات خود را در دفاتر مجازی برگزار کنند.

کاربران قادر خواهند بود بین دنیای مجازی مختلف ایجاد شده توسط سازمان‌های مختلف جابجا شوند. با این حال، برندها و سازمان‌های بزرگ فناوری هنوز در حال بررسی نحوه اتصال جهان‌های مجازی مجزا هستند.

برای اتصال جهان‌های مجازی مختلف، آن‌ها باید روی استانداردهای یکسانی توافق کنند. برنامه‌های کاربردی موجود متاورس عمدتا شامل بازی‌های ویدئویی اینترنتی مانند Roblox، Active Worlds، Decentraland و Fortnite می‌شود.

حتی روی توسعه فناوری واقعیت مجازی تمرکز دارد و فیس‌بوک اخیرا فیسبوک هورایزن را معرفی کرد که اساسا یک دنیای واقعیت مجازی است. علاوه بر این، چندین سازمان بر روی استفاده از متاورس برای بهبود کارایی تجاری تمرکز کرده‌اند.

کسب و کارها می‌توانند فرصت‌هایی برای رویدادهای مجازی پیدا کنند

دامنه متاورس به یک عمل خاص محدود نمی‌شود. می‌توان از آن برای مواردی مانند کنسرت‌های مجازی، سفرهای مجازی، خرید، فعالیت‌های اوقات فراغت و موارد دیگر استفاده کرد.

کسب و کارها می‌توانند فرصت‌هایی برای رویدادهای مجازی پیدا کنند

برنامه‌ریزی یک کنفرانس یا رویداد زنده که می‌تواند به صورت آنلاین و حضوری قابل مشاهده باشد، غیرمعمول نیست. بسیاری از مردم نمی‌توانند برای شرکت در یک کنفرانس یا سخنرانی حرفه‌ای سفر کنند، اما این هنوز بهانه‌ای برای عدم یادگیری بیشتر نیست.

برخلاف یک جریان ساده زوم یا Google Meet، یک کنفرانس در Metaverse می‌تواند یک تجربه واقعیت مجازی تمام عیار، با شبکه‌سازی و فرصت‌های مشارکت مناسب باشد، نه فقط یک ویدیوی دیگر در یک پنجره کوچک.

اگر امکان اجاره یا خرید ملک تجاری را دارید، می‌توانید مغازه‌ها و نمایشگاه‌هایی ایجاد کنید که کاربران بتوانند کالاهای شما را در متاورس مشاهده کنند. امروزه کاربران همچنان مشتاقانه لباس‌ها و لوازم جانبی مجازی را خریداری می‌کنند و ثابت می‌کنند که مد دیجیتال لحظه‌ای را سپری می‌کند.

شرکت‌ها می‌توانند کالاهای خود را تبلیغ و به فروش برسانند

چندین شرکت در حال حاضر به طور فعال از واقعیت افزوده استفاده می‌کنند تا به مصرف کنندگان اجازه دهند تا به طور مجازی لباس یا عینک را امتحان کنند، ببینند چگونه مبلمان جدید ممکن است در فضای آن‌ها جا بیفتد، یا با موهای جدید یا لوازم آرایشی آرایش کنند. در متاورس، این پتانسیل وجود دارد که همان تجربیات را داشته باشید اما به روشی بهتر.

شما می‌توانید Metaverse را به نفع خود به عنوان یک شرکت به کار بگیرید تا سطح جدیدی از تجربیات و گزینه‌های سرگرمی را به مشتریان ارائه دهید. اگر کسب و کار شما یکی از اولین کسانی باشد که تجربه متاورس را به مشتریان ارائه می‌دهد، مزیت رقابتی و توجه به آن جلب می‌شود.

راه‌های مختلفی برای تبلیغ شرکت شما در Metaverse وجود دارد، از جمله تجربیات بازی‌های مارک‌دار، آیتم‌های مجازی و نمایشگاه‌های AR/VR. کسب‌وکارها ممکن است از متاورس برای ایجاد تجربیات بازاریابی سه‌ بعدی استفاده کنند که همه‌جانبه، درگیر کننده باشد و توجه مشتریان بالقوه را به روش‌های جدید و جذاب جلب کند.

متاورس رسانه جدیدی از تبلیغات را معرفی می‌کند

برندها می‌توانند از طریق پلتفرم‌های متاورس در یک تجارت الکترونیکی با مخاطبان گسترده جهانی درگیر شوند. کسب‌وکارها باید تکنیک‌های جدید برای داستان‌سرایی برند و تبلیغات عمومی را در متاورس معرفی کنند. داستان‌سرایی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای افزایش آگاهی و شناسایی برند است.

متاورس رسانه جدیدی از تبلیغات را معرفی می‌کند

مردم از شنیدن داستان‌هایی که بسیار بیشتر از شعارهای ساده درباره کسب و کار و باورهای آن فاش می‌کنند لذت می‌برند. داستان‌سرایی در نهایت به «زندگی داستانی» تبدیل می‌شود.

زمانی که مخاطبان به جای اینکه فقط شنوندگان منفعل باشند، به بازیگران فعال یا حتی شخصیت‌هایی تبدیل می‌شوند که در رویدادها حرفی برای گفتن دارند.

امکان بهبود کار تیمی و ایجاد فرآیندها وجود دارد

جلسات آنلاین و کار گروهی از راه دور واقعیت‌های جدیدی هستند که همه ما با آن کنار آمده‌ایم. این روش‌ها بر ما تحمیل شد، اما در محیط‌های اداری حضوری به همان اندازه مؤثر بودند.

با استفاده از متاورس می‌توان جریان‌های کاری را بیشتر بهبود بخشید. متا قبلا شروع به ارائه اتاق‌های کار VR کرده است. متاورس به کارگران یک محیط دیجیتالی برای ارتباط و توانایی خواندن زبان بدن و احساسات یکدیگر و حفظ پیوند عاطفی ارائه می‌دهد.

کیف پول‌های الکترونیکی و ارزهای دیجیتال تراکنش‌ها را برای کسب و کارها ساده‌تر می‌کنند

ارزهای دیجیتال و متاورس دست به دست هم می‌دهند. لذت بردن از مزایای دنیای دیجیتال بدون کیف پول رمزنگاری، حتی در این مرحله اولیه، چالش برانگیز خواهد بود. کیف پول‌های دیجیتال نیز توسط متاورس پشتیبانی می‌شوند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تراکنش‌ها را در اکوسیستم مجازی خود کنترل کنند.

اگرچه این مفهوم ممکن است برخی از کاربران تجاری را تحت تأثیر قرار دهد، فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال مزایای بیشتری نسبت به معایب دارند. با ارز رمزنگاری شده، کاربران و کسب و کارها ممکن است هر تراکنش آنلاین را راحت‌تر انجام دهند.

نیازی به پیوند دادن حساب بانکی خود به دنیای مجازی نیست، پرداخت‌ها فقط به چند کلیک نیاز دارند و همه تراکنش‌ها شفاف هستند.

شرکت‌های متاورس کدم‌اند؟

تا کنون سه غول بزرگ دنیای فناوری و مشهور در تولید نرم‌افزارهای محبوب با دیدگاه‌های فرا جهانی خاص خود سهم بزرگی در توسعه دنیای متاورس داشته‌اند:

مایکروسافت

متاورس در حال آمدن به تیم مایکروسافت، رقیب جلسات آنلاین غول نرم‌افزاری برای زوم است. این سرویس جدید به کاربران Teams در مکان‌های فیزیکی مختلف اجازه می‌دهد در طول جلسات مجازی به تجربیات هولوگرافیک مشترک و مشترک بپیوندند.

شرکت مایکروسافت

این پلتفرم شامل مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای آواتارها، مدیریت جلسه، رندر فضایی، همگام‌سازی بین چندین کاربر و “هولوپورتشن” است – یک فناوری ضبط سه بعدی که به کاربران امکان بازسازی و انتقال مدل‌های سه بعدی با کیفیت بالا از افراد را در زمان واقعی می‌دهد.

در کنفرانس Ignite در اکتبر 2022 ، این غول نرم‌افزاری به صورت پیش‌نمایش خصوصی قابلیتی را راه‌اندازی کرد که به افراد امکان می‌دهد در جلسات تیم‌ها، آواتارها را به‌جای ویدیوی زنده ایجاد و استفاده کنند.

مایکروسافت در حال همکاری با شرکت خدمات حرفه‌ای Accenture برای ایجاد فضاهای فراگیر با قابلیت مش است. Accenture هر سال بیش از 100000 نفر را استخدام می‌کند و از Microsoft Mesh برای کمک به کارکنان جدید استفاده می‌کند.

استخدام‌های جدید در Teams گرد هم می‌آیند تا دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه ایجاد یک آواتار دیجیتال و دسترسی به One Accenture Park، یک فضای مجازی مشترک که بخشی از فرآیند ورود است، دریافت کنند.

فضای آینده‌نگر شهربازی مانند یک اتاق کنفرانس مرکزی، یک اتاق جلسات مجازی و مونوریل‌های دیجیتالی است که استخدام‌کنندگان جدید برای سفر به نمایشگاه‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند.

متا (فیس‌بوک)

مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت در اکتبر 2021 در اعلامیه تغییر نام تجاری خود نوشت: «از این به بعد، نام ما متا برگرفته از اول کلمه متاورس خواهد بود، نه فیسبوک. این یک تغییر مهم است زیرا به این معنی است که کاربران درنهایت برای استفاده از سایر خدمات در متاورس نیازی به حساب کاربری فیس‌بوک نخواهند داشت.

شرکت متا

در میان سایر محصولات غیر فیس‌بوک، متا تاکنون میلیون‌ها هدست متا کوئست خود را فروخته است – قبلا Oculus – واحدهای هدست واقعیت مجازی برای پیمایش در متاورس بود.

در اطلاعیه متا، زاکربرگ گفت که هدف این شرکت تسریع در توسعه فناوری‌های اساسی، ازجمله پلتفرم‌های اجتماعی و ابزارهای خلاقانه است که برای «جان بخشیدن به متاورس» مورد نیاز است.

پس از انتشار اخبار تغییر نام تجاری در اواخر سال 2021، متا Horizon Worlds را راه‌اندازی کرد، فضای VR که کاربران می‌توانند به عنوان یک آواتار در آن حرکت کنند، همراه با ابزارهایی برای توسعه دهندگان برای ایجاد دنیای مجازی اضافی.

سرمایه‌گذاری عظیم متا در متاورس توسط سرمایه‌گذاران یک قمار تلقی می‌شود زیرا شرکت در یک اقتصاد نامطمئن با کاهش درآمد و اخراج کارکنان مواجه می‌شود.

Epic Games

اپیک گیمز، سازندگان بازی تیراندازی آنلاین محبوب Fortnite (با حدود 350 میلیون کاربر) و نرم افزار Unreal Engine برای توسعه دهندگان بازی، قصد داشتند پس از یک دور سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری در سال 2021، ادعایی در متاورس داشته باشند.

دیدگاه اپیک گیمز از متاورس با دیدگاه متا متفاوت است، زیرا می‌خواهد فضایی مشترک برای تعامل کاربران با یکدیگر و برندها فراهم کند – بدون فید خبری مملو از تبلیغات.

چه زمانی متاورس کامل خواهد شد؟

در حالی که ایده اصلی توانایی درگیر شدن در یک دنیای آنلاین مجازی سال‌هاست که وجود داشته است، به نظر می‌رسد که سال‌ها زیادی برای رسیدن به یک متاورس واقعی که در آن امکان تعاملات واقعی وجود دارد نیاز است.

چه زمانی متاورس کامل خواهد شد؟

به عنوان مثال، بیل گیتس، یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت، در پست وبلاگ خود در سال 2021، خاطرنشان کرد که اکثر مردم عینک واقعیت مجازی و دستکش ضبط حرکتی ندارند تا بیان دقیق، زبان بدن و کیفیت صدایشان را نشان دهد.

با این حال، گیتس پیش‌بینی کرد که در دو تا سه سال آینده، بیشتر جلسات مجازی از جعبه‌های مربعی دوبعدی به متاورس منتقل می‌شوند – فضایی سه‌بعدی با شرکت‌کنندگان که به‌عنوان آواتارهای دیجیتال ظاهر می‌شوند.

متاورس به عنوان آینده اینترنت تعریف می‌شود، حتی اگر در حال حاضر مانند داستان علمی تخیلی به نظر برسد. اگرچه بسیاری از مردم به این موضوع بدبین هستند، اما اشتباه نیست اگر بگوییم که داشتن یک دنیای مجازی که در آن هر کاری می‌توان انجام داد، هیجان‌انگیز است.

شاید در آینده تمام وقت خود را اینجا بگذرانیم، یا چه کسی می‌داند، شاید این فناوری آن‌قدر توسعه یابد که موقعیت‌هایی مانند انتقال هوشیاری به متاورس وجود داشته باشد. با گذشت زمان خواهیم دید که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

تأثیر متاورس در آینده جهان

باید تاکید کرد که فرا جهان هنوز مجموعه‌ای از احتمالات است، نه یک واقعیت. ناشناخته‌های زیادی وجود دارد. اینکه چگونه متاورس دقیقاً آشکار می‌شود، چه کسی آن را کنترل می‌کند، چه چیزی را در بر می‌گیرد و چقدر تأثیر بر زندگی ما خواهد گذاشت، هنوز مورد بحث است.

در یک سو، کسانی هستند که معتقدند متاورس زندگی ما را بهبود می‌بخشد و تجربیاتی را که نمی‌توانستیم در دنیای فیزیکی داشته باشیم را قادر می‌سازد.

در سوی دیگر بدبینان متاورس قرار دارند که آن را صرفا بسط تجارب دیجیتالی امروزی می‌دانند که تغییردهنده نخواهد بود و به طور بالقوه چیزی بدتر: بزرگ‌ کننده آسیب‌های فعلی رسانه‌های اجتماعی، از جمله کمپین‌های اطلاعات نادرست، رفتار اعتیادآور و تمایل به خشونت.

در یک نظرسنجی در سال 2022 که همراه با مرکز Imagining the Internet دانشگاه الون انجام شد، مرکز تحقیقاتی پیو از 624 مبتکر فناوری، رهبران تجاری و فعالان در مورد تأثیر متاورس تا سال 2040 سوال کرد.

پاسخ‌ها متفاوت بود. بر اساس این گزارش، 54 درصد از این کارشناسان گفتند که انتظار دارند متاورس جنبه‌ای کاملا متفاوت و با عملکرد خوب از زندگی روزانه حداقل نیم میلیارد نفر در سراسر جهان باشد و 46 درصد نیز گفتند که چنین نخواهد بود.

به طور مشابه، یک نظرسنجی اخیر از 4600 رهبر کسب و کار و فناوری که توسط Accenture انجام شد، نشان داد که 71٪ از مدیران معتقدند که متاورس تأثیر مثبتی بر سازمان آن‌ها خواهد داشت، اما تنها 42٪ معتقدند که این یک پیشرفت یا تحول است.

کلام آخر

متاورس فضای دیجیتالی نوظهور با قابلیت سه‎بعدی است که از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و سایر فناوری‌های پیشرفته اینترنت و نیمه‌رسانا استفاده می‌کند تا به افراد اجازه دهد تجربیات شخصی و تجاری واقعی را به صورت آنلاین داشته باشند.

متاورس مفهومی است که می‌تواند نحوه دید و استفاده مردم از اینترنت و سایر خدمات دیجیتال را تغییر دهد. متاورس قصد دارد کنترل را دوباره در دست کاربران قرار دهد؛ بنابراین، علاقه به یادگیری در مورد نحوه عملکرد آن افزایش یافته است.

با مطرح کردن سوالات خود در قسمت نظرات به دوستان خود کمک کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد متاورس به دست آورند.

سوالات متداول

چگونه وارد دنیای متاورس شوم؟

ابتدا یک پلتفرم Metaverse مانند Sandbox را انتخاب کنید و به عنوان کاربر ثبت نام کنید. سپس می‌توانید سفارشی سازی آواتار خود را شروع کنید. هنگامی که آواتار شما آماده شد، می‌توانید وارد دنیای متاورس خود شوید تا شروع به ایجاد تجربیات جدید کنید.

مزایای خرید زمین در متاورس چیست؟

املاک و مستغلات مجازی امروزه بسیار محبوب هستند و کاربران می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند تا آن را به سود خود بفروشند. مزایای دیگر شامل داشتن “سرزمین” خود در Metaverse است، جایی که می‌توانید تجربیات خود را شکل دهید و با دیگران ارتباط برقرار کنید.

آیا برای ورود به Metaverse به VR نیاز دارید؟

در حالی که برای ورود به اکثر Metaverses لزوما نیازی به هدست واقعیت مجازی ندارید، تنها زمانی که از هدست برای ورود استفاده کنید می‌توانید ماهیت واقعی فضای مجازی سه بعدی را تجربه کنید.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//